פתרון למשבר? ישראל "תביע צער" על הרוגי המרמרה

העיתון "מעריב": לפי המתווה האמריקני, כל צד יאמר לעם את מה שהוא רוצה לשמוע ■ ישראל תעביר כסף לקרן פיצויים, במקום לפצות באופן ישיר את הרוגי המרמרה והיחסים יחזרו לדרג הקודם, כולל החזרת שגרירים לאנקרה ולירושלים

וושינגטון הציעה מתווה לסיום הסכסוך המדיני בין ישראל וטורקיה. לפי המתווה שמציעים האמריקנים, יערכו ראש הממשלה בנימין נתניהו ומקבילו הטורקי רג'פ טאיפ ארגואן שיחת טלפון חשאית ולאחר מכן ייצאו השניים בהצהרות שונות - כל אחד בפני עמו. העיתון "מעריב" מדווח הבוקר (ב') כי בעוד ארדואן יאמר כי ישראל התנצלה על הרוגי ספינת המרמרה, יאמר נתניהו כי הביע צער בלבד.

לפי המתווה האמריקני, לכל אחת מהמדינות יוותר מרחב תמרון מספק, לפיו יוכלו להציג את הפיוס בדרכים שונות לעם. לאחר ההכרזות שיתנו ראשי המדינות, יעלו טורקיה וישראל את דרגת היחסים והשגרירים יוחזרו לאנקרה וירושלים בהתאמה.

בעניין תשלום הפיצויים להרוגי המרמרה, הפשרה שמציעים האמריקנים היא שבמקום שישראל תעביר פיצויים ישירות למשפחות, יקימו הטורקים קרן מיוחדת אליה תעביר ישראל כסף - שיועבר למשפחות הרוגי המרמרה. למרות שאף אחת מההצעות במתווה אינה חדשה ולמרות שעדיין לא ידוע אם הצדדים יסכימו לו, האמריקנים יעשו כמיטב יכולתם כדי לקדם אותו, על מנת לשמר את האינטרסים שלה במזרח התיכון.