"הבנק האירופי יחכה שהמצב יהיה ממש מפחיד - ויפעל"

סטיבן קינג, מי שידוע כ"נביא זעם" והזהיר ממשבר אשראי עוד בשנת 2004: אני מקווה שגוש האירו ישרוד אבל זה יצריך פעולה מצד הבנק המרכזי האירופי בחודשים הקרובים"

"אם גוש האירו היה מדינה אחת, החוב שלו היה כמו של ארה"ב - יותר טוב מזה של יפן - והיה עומד על 4% מהתוצר; הצמיחה שלו הייתה טובה; אבל הבעיה היא שהגוש הוא לא מדינה אחת". בתיאור זה פתח כריס גילס, עורך כלכלי ב"פייננשל טיימס", פאנל שכותרתו הפוכה לחלוטין מהתיאור החיובי האמור - "גוש האירו: גוש של בעיות" - בוועידת ישראל 2011 של "גלובס".

לריכוז כל הידיעות מוועידת ישראל לעסקים 2011 - לחצו כאן

הפאנל כלל משתתפים מוכרים ומוערכים בעולם הכלכלי: פרופ' יעקב פרנקל, נגיד בנק ישראל לשעבר ויו"ר JP מורגן אינטרנשיונל; סטיבן קינג, כלכלן בכיר ב-HSBC וראש חקר הכלכלה הגלובלית בבנק הבריטי; ז'אן מישל-סיקס, הכלכלן האירופי של סוכנות הדירוג S&P שמאיימת לחתוך את דירוג האשראי של כל מדינות האיחוד האירופי; וביל מילס, מנכ"ל EMEA בבנק סיטי.

סיקס הסביר תחילה את הסיבה למהלך הדרמטי של S&P בשבוע שעבר, להכניס את כל מדינות גוש האירו לרשימת מעקב. "ישנו חשש שאירופה תגלוש למיתון בשנה הבאה", הוא אמר. "יש סימנים שהשווקים יכולים לסגור על אגרות חוב באירופה. אנשים האמינו ששום מדינה בגוש האירו לא יכולה ליפול וזה לא בא בחשבון. ההנחה הזו התנפצה כשיוון הלכה לחדלות פירעון סלקטיבית. הנחה נוספת לגבי אירופה הייתה שגם אם תהיה פשיטת רגל של אחת ממדינות אירופה, הרי שמחזיקי האג"ח מוגנים כי הם קנו CDS. אני מצטער, החוזים הללו לא עובדים. הנחה שלישית הייתה ששום מדינה לא תעזוב את גוש האירו. נכון שזה לא קרה עדיין, אבל דנים על זה בגרמניה ובבריסל.

"הזמן אוזל ויש צורך בפעולה"

"לא ניתן להמעיט בגודלו של משבר האמון הזה. ישנו חשש גם למשבר אשראי חריף באירופה במהלך 18 החודשים הקרובים. בנקים באירופה מכווצים את המאזנים שלהם ומתמקדים בפעילות פנימית. כתוצאה מכך, האשראי יהיה יותר יקר לחברות ולאנשים פרטיים. לכן רצינו לאותת לממשלות שעליהן לחזור ליעדי גירעון מספקים בטווח הבינוני וכן לקבל הבהרה לגבי תפקידו של הבנק המרכזי האירופי במשבר הזה".

סיקס הפגין אופטימיות זהירה לאחר פסגת האיחוד האירופי בסוף השבוע, אך עדיין תוהה לגבי חלקו של הבנק המרכזי ובייחוד בשאלה המעסיקה היום את השווקים: האם הבנק המרכזי האירופי יתערב באגרסיביות אם לא תהיה ברירה ויחל לקנות אג"ח ממשלתיות בכמויות גדולות? שאלה זו נותרת פתוחה כמובן, אך סיקס הבהיר: "הזמן אוזל ויש צורך בפעולה".

גם פרנקל ניסה לענות על שאלת השאלות הנוגעת לבנק המרכזי האירופי. לדבריו, האירופים רצו תחילה רק איחוד מוניטרי, מטבע אחיד, אבל זה יצר בעיה בצד הפיסקלי. "כדי שכל המדינות השונות הללו ייכנסו יחד למיטה אחת, הן בזבזו עשור שלם ליצור כללים לפני השקת מטבע האירו", אמר פרנקל, והזכיר את אמנת מסטריך שנועדה להורות למדינות אירופה לשמור על גירעון של 3% מהתוצר לכל היותר".

לדברי פרנקל, "יותר מדי מאמץ הושקע ביציבות ולא בצמיחה, בצד המוניטרי ולא בצד הפיסקלי. "הם הלכו לכיוון הלא נכון; לא על זה חלמו האירופים. חייבים לעצב מחדש את המערכת, עם דגש על הצמיחה".

פרנקל טען כי אחת הבעיות הקשות של אירופה היא מחסור בהון בקרב הבנקים. הוא הציג תחזיות לפיהן בנקים באירופה יצטרכו לגייס בשנתיים הקרובות אירופה 500 מיליארד דולר, "סכום הגבוה מגיוסי ההון של הממשלות". הפתרון, לדידו, צריך להיות גלובלי: "זה התחיל ביוון, גדל לאירופה ועכשיו זו בעיה גלובלית. לכן, הפתרון צריך להיות גלובלי".

"הבנק המרכזי האירופי יחכה שהמצב יהיה ממש מפחיד - ואז יפעל"

סטיבן קינג, מי שידוע כ"נביא זעם" והזהיר ממשבר אשראי עוד בשנת 2004 (3 שנים לפני התפרצותו) דיבר על ההשלכות על הכלכלה העולמית במקרה שגוש האירו יתפרק: "מכירה מסיבית של נכסים, קריסות גדולות, מוסדות גדולים שיתקשו לשרוד ושפל כלכלי גדול. לכן חשוב מאוד שגוש האירו ישרוד. מה צריך כדי שזה יקרה? ראשית, הבנק המרכזי האירופי חייב להרחיב את המאזן שלו ולרכוש ני"ע מסוגים שונים, לא רק אג"ח ממשלתיות. זה יקרה כשהדברים ייעשו ממש משוגעים, ממש מפחידים. זה מה שקרה בארה"ב אחרי קריסת ליהמן ברדרס. הרי למה הפד לא השיק את תוכניות ההקלה הכמותית במחצית הראשונה של 2008? למה הוא חיכה? התשובה היא שהוא היה חייב סיבה למהלך כה דרמטי. הוא היה חייב לומר שהוא צריך למנוע מיתון גדול. אני חושב שגם באירופה ההשקפה של הבנק המרכזי תשתנה בחודשים הקרובים, בייחוד כשהיצוא הגרמני יתחיל להיפגע ומחנק האשראי באירופה יחריף.

זה יקרה כשהדברים ייעשו ממש משוגעים, ממש מפחידים. זה מה שקרה בארה"ב אחרי קריסת ליהמן ברדרס. הרי למה הפד לא השיק את תוכניות ההקלה הכמותית במחצית הראשונה של 2008? למה הוא חיכה? התשובה היא שהוא היה חייב סיבה למהלך כה דרמטי. הוא היה חייב לומר שהוא צריך למנוע מיתון גדול. אני חושב שגם באירופה ההשקפה של הבנק המרכזי תשתנה בחודשים הקרובים, בייחוד כשהיצוא הגרמני יתחיל להיפגע ומחנק האשראי באירופה יחריף".

קינג דיבר גם על איחוד פיסקלי וענישת מדינות סוררות שיחרגו מיעדי הגירעון שלהם, וכמו כן על הצורך בטיפול בחוסר איזונים בתוך האיחוד האירופי ("יש לגרמניה עודף גדול בחשבון השוטף, בניגוד לשאר מדינות אירופה").

"אני מקווה שגוש האירו ישרוד אבל זה יצריך פעולה מצד הבנק המרכזי האירופי בחודשים הקרובים", ציין קינג.

"הדברים ייעשו רעים יותר לפני שישתפרו"

מילס, "הנציג האמריקני" בפאנל, סיפק הצצה לאופן שבו האמריקנים תופסים את התנהלות האירופים: "מנהלים בארה"ב שואלים את עצמם מתי האירופים יטפלו בבעיות ולמה זה לוקח להם כל כך הרבה זמן. הרי בארה"ב גם היה דיון על פתרון ה'בזוקה', אבל בסוף זה הוכיח את עצמו". מילס התכוון כמובן לתוכניות ההקלה הכמותית של הפד ולתוכנית ה-TARP של משרד האוצר האמריקני בהיקף 787 מיליארד דולר, שניקתה את מאזני הבנקים בארה"ב.

"אנחנו חושבים שהדברים ייעשו רעים יותר לפני שישתפרו", הוסיף מילס. "אבל לא נתקלתי בשום מנהל ששוקל לצאת לגמרי מהשקעות באירופה. יש עצירה ואנשים מחכים לראות מה יקרה, אבל לא נתקלתי בשום חברה בארה"ב ששוקלת לצאת מאירופה".