"המדינה מרחיקה את התעשיינים מהשקעות בישראל"

אבי מוטולה, מנכ"ל קבוצת נגב בוועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס": "אנחנו צריכים לשמור על התעשייה הישראלית, ואם לא נעשה זאת - נהיה בבעיה קשה"

"אנחנו נמצאים בדילמה. יש לנו לקוח אחד ושמו 'אזרח מדינת ישראל', הכולל שני טיפוסים: מצד אחד הוא צרכן, ומצד שני הוא מועסק. מצד אחד אנחנו מנסים לענות על הצרכים של הצרכנים, ומצד שני לנסות ולזוז בנתיב כזה שישמור על הייחודיות ומרחב הפעילות של התעשייה בישראל". כך פתח את דבריו ינון אלרואי, המשנה למנכ"ל משרד התמ"ת היום (ב') בוועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס".

לריכוז כל הידיעות מוועידת ישראל לעסקים 2011 - לחצו כאן

אלרואי אמר את דבריו בהקדמה לפאנל "מדיניות התעשייה בישראל", אשר דן בתמונת המצב בתעשייה בישראל לקראת שנת 2012, וכן באסטרטגיה לקביעת מדיניות בתעשייה. אלרואי ציין כי "כך למשל, המדינה משיקה מסלול פיריון שמטרתו לסייע למפעלים בתעשייה להשקיע בטכנולוגיות חדשות".

בפאנל השתתפו אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים; איציק בנבנישתי, מנכ"ל בזק בינלאומי; אבי מוטולה, מנכ"ל קבוצת נגב; ינון אלרואי, המשנה למנכ"ל משרד התמ"ת. את הפאנל הנחה יובל אזולאי, כתב התעשייה של "גלובס".

"התעשייה הישראלית בורחת כי היא צריכה להתחרות", ציין חייק. "דוח טרכטנברג הומצא במסדרונות משרד האוצר, ולא בתוך הוועדה. אנשי האוצר לקחו את כל מה שהיה להם בהארד-דיסק על המחשב, והעבירו את לוועדה שפועלת בכסות מחאה חברתית. הומלץ במסגרתו לבצע הורדת מכסים אלימה מבלי לחשוב מה תהיה הפגיעה בתעשיינים".

"כשהחגיגה מתרחשת, כולם חוגגים בתוכה", המשיך חייק. "מפעל תעשייתי מוקם בסיוע של המדינה ומכין תוכנית עסקית - ואז מגלה שהארנונה עולה, החשמל עולה, המים יעלו בעוד 25% מהראשון בינואר. תקנות איכות סביבה. אין שום בדיקה על ההשלכות על התעשייה כאשר קובעים חוקים כאלה או אחרים".

חייק הוסיף ופנה לתקוף את התנהלות משרד התמ"ת, הפוגעת בתעשייה הישראלית: "הגיע הזמן שמשרד התמ"ת ישפיע וישמיע את קולו, ולא יחבק את משרד האוצר. משרד האוצר רואה את הדברים דרך החור של הגרוש - הם מניחים שהם יודעים לנהל הכל, אבל זה לא נכון. אין למשרד התמ"ת מספיק כוח מול האוצר".

אלרואי השיב כי "אני לא חושב שאנחנו לא נלחמים בשביל התעשייה. אנחנו לא יכולים להיות סין או הודו, אבל יש תחומים בהם אנחנו מנסים להתחרות - למשל טכנולוגיה חקלאית, התפלת מים, וכדומה".

"אנחנו מדברים פיננסים, השקעות וכסף - אבל קצת שכחנו: זו המדינה שלנו. אנחנו צריכים לשמור על התעשייה הישראלית, ואם לא נעשה זאת, נהיה בבעיה קשה", סיפר מוטולה. "מדינת ישראל מרחיקה את התעשיינים מהשקעות מקומיות בארץ".

מוטולה סיפר כי קבוצת אפריקה ישראל השקיעה בשנים האחרונות מאות מיליוני דולרים בתעשייה המקומית, וצפויים להשקיע סכומים גבוהים גם בשנים הקרובות - מהם בסך-הכל כ-200 מיליון שקל בירוחם. "זו הוכחה לכך שקבוצת אפריקה ישראל מאמינה בתעשייה הישראלית, אבל צריך להבין מה קורה", ציין מוטולה.

"אם החינוך בישראל לא ישתנה מהותית - לא תהיה פה תעשייה עתירת ידע עוד 15 שנה", ציין בנבנישתי. "מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם המתפתח שיש לה רק כבל אחד שמחבר אותה לעולם".