אילן טוביהו: "אין היום מקום ל-3 זכיינים בטלוויזיה"

טוביהו, המשנה למנכל רשת, בוועידת ישראל לעסקים: "הכסף שלוקח ערוץ 10 זה הכסף שחסר לתעשייה" ■ גיל סמסונוב: "התקשורת שפכה את התינוק עם המים"

"אין מקום ל-3 זכיינים. הכסף שלוקח ערוץ 10 זה הכסף שחסר לתעשייה" - כך אמר היום (ב') אילן טוביהו, המשנה למנכל זכיינית ערוץ 2 רשת, בדיון על "מדיה בזמן משבר" בוועידת ישראל לעסקים 2011, שהנחתה העיתונאית ואשת הטלוויזיה לינוי בר-גפן.

גיל סמסונוב, שהשתתף בפאנל, התייחס למשבר בשוק הפרסום והמדיה ואמר כי במהלך המחאה החברתית "התקשורת לא ידע לעצור ושפכה את התינוק עם המים, ובכך הביאה על עצמה את המשבר הנוכחי".

לריכוז הידיעות מוועידת ישראל לעסקים 2011 - לחצו כאן

"אנחנו יודעים שהעתיד שלנו הוא בעולם שאנחנו לא חיים בו היום", אמר בפאנל המשנה לעורך ה"ניו-יורק טיימס", ג'ים שכטר. "אני רק עורך, אני בכלל לא עוסק בצד העסקי, אבל הקולגות שלי בתחום העסקי ב'ניו-יורק טיימס' יודעים שהם צריכים להיות חדשניים ויצירתיים מבחינה טכנולוגית", הוסיף.

"העורך שלנו לא יודע מתי נפסיק להדפיס עיתונים ונעביר את הכול לאינטרנט", אמר שכטר, שסיפר גם כי כיום יש ל"טיימס" הרבה יותר קוראים מאי-פעם, וכי העיתון מודפס כיום ביותר מקומות מאי-פעם. "הרבה אנשים ברחבי העולם רוצים לקרוא את ה'ניו-יורק טיימס', אבל זה כמובן לא מספיק, כי השינויים מגיעים, ואנחנו צריכים להיות הכי טובים בכל דבר, באפליקציות בטלפון, באייפד וכו'... אף אחד לא יודע מה באמת יהיה בעתיד. אבל כיום יש לנו 700 אלף איש שמשלמים כסף בעבור ה'טיימס' באינטרנט".

יחד עם זאת הוסיף שכטר כי הוא אינו "חושב שהתקשורת יותר פגיעה מאשר חלקים אחרים באוכלוסייה, כגון חקלאות".

אילן טוביהו, המשנה למנכ"ל זכיינית ערוץ 2 רשת, התייחס לדיון להחלטה שהתקבלה היום בוועדת הכלכלה לא לדחות את תשלום התמלוגים לערוץ 10. לדבריו, "אם מישהו חושב שבערוץ 2 מישהו הרים שמפניות, אז הוא טועה. זה יום עצוב לתעשייה בכלל ולערוץ 2 בפרט. מצבו של ערוץ 10 משקף את מצבו של התעשייה בכלל. ערוץ 10 נקלע לסיטואציה לא פשוטה, אבל צריך להבין שגם קשת ורשת בדרך לשם. אם נמשיך בסיטואציה הזאת של מצב כלכלי רעוע, גם רשת וקשת יגיעו מתישהו לסיטואציה כזאת".

טוביהו הוסיף כי "אנחנו בנקודה מאוד קריטית גם בגלל עניין הרישיונות, מי ייקח רישיון ומתי. מדובר בהחלטות לא פשוטות בכלל. אנחנו הרי מעסיקים אלפי אנשים במעגלים הרחבים".

ד"ר גיל סמסונוב, שותף במשרד הפרסום גליקמן-נטלר-סמסונוב, התייחס גם הוא להחלטה של ועדת הכלכלה בעניין ערוץ 10 ואמר: "אני מצטער על ההחלטה הזאת. יש לנו איטנרס אחד, וזה שיהיו 3 ערוצים. אני מקווה שזה רק משבר, ואני מקווה שבעלי הבית ירצו להמשיך להחזיק בערוץ. אני חושב שבגדול כל הדיון הזה הוא אבסורד. זה מזכיר דיונים בברית-המועצות. למה שוק העיתונות לא תלוי בממשלה, והטלוויזיה כן?".

לדברי סמסונוב, "העידן של הרישיונות הוא העידן שצריך לעניין אותנו. צריך לקבוע כמה עקרונות ברזל, וצריך לעמוד בהם ולעבור לרישיונות. אנחנו צעד לפני הרישיונות, והוא אמור לשחרר אותנו מכל מיני השפעות".

לדברי טוביהו, "אני בזמנו סגרתי את טלעד. הרמנו אז קול צעקה למה סוגרים ערוץ, אבל הרגוליציה החליטה. למה זה לא נפתר עד היום? מישהו זוכר כמה שרי תקשורת היו בשנים האחרונות? אף אחד לא מטפל בענף הענק הזה לעומק. בחודשים האחרונים התעשייה הזאת פיטרה מאות אנשים. רשת פיטרה 400 אנשים, שאנחנו אפילו לא יודעים איך קוראים להם. כשאני נאלץ לבטל הפקות, הרבה אנשים הולכים הביתה".

ערן גפן, מייסד ומנכ"ל של FANGAGER, הסביר בדיון את הסיבה למשבר בתעשייה. "למה שמשיהו ירצה להשקיע כסף בעסק שלא מרוויח לו כסף? המניה של ה'ניו-יורק טיימס' ירדה בשנים האחרונות מ-4 מיליארד דולר למיליארד דולר בלבד. בגוגל המציאו שיטה אחרת לחבר בין מפרסמים לצרכנים, והם הצליחו לעשות 150-200 מיליון דולר. המדיה בנויה על הפרסום, ולכן היא בבעיה קשה. העיתונים מרוויחים מ-3 דברים: מנויים, פרסום ומודעות דרושים. אין יותר צורך היום בדרושים בעיתונים, המנויים פוחתים, והפרסום הפך לבעייתי".

"כל הכלכלה מתרחבת, ושוק הפרסום קטן. המודל העסקי של התקשורת הוא רעוע, ולכן רק מי שהמציאו את הפתרונות החדשים - גוגל, פייסבוק, יו-טיוב - מצליחים להרוויח", הוסיף גפן.

בניסיון להרגיע את הביקורת שנשמעת באחרונה על השוק בישראל אמר סמסונוב: "צריך לזכור שיש לנו כלכלה מדהימה. עד לפני חצי שנה היא עמדה מול ארה"ב שנמצאת במיתון כבר 3 שנים. באירופה יש ירידות כבר שנים. גם התקשורת".

סמסונוב התייחס למחאה החברתית שמואשמת באחרונה באחריות למיתון בשוק הפרסום והמדיה, ואמר כי לדעתו "המפגינים ברוטשילד עשו עבודה מצויינת". ואולם, סמסונוב טען גם כי האשמה בעיקר מוטלת על התקשורת, ש"לא ידעה מתי לעצור ורואה הכול בצבעים של שחור או לבן".

לדברי סמסונוב, "אצלנו לא יודעים לעצור, ולכן שפכנו את התינוק עם המים והבאנו על עצמנו את המיתון".

סמסונוב הדגיש כי הוא אינו "מדבר נגד המחאה. יש לי טענה לתקשורת, שלא ידעה מתי לעצור, בזה שהיא קבעה שהכל שחור. התקשורת אמרה לא-אמת".

סמסונוב הוסיף כי הוא "ממליץ לאנשי עסקים לא להתראיין, כי הם יחטפו. כיום מי שמוציא את הראש מהבונקר - חוטף ומיד. אני מרגיש שבחודש האחרון יש שינוי לטובה, ואני מקווה שזאת מגמה".

"עשינו לא מעטו דיונים בחברת רשת בתקופת המחאה החברתית", סיפר טוביהו. "שאלנו את עצמנו איך כגוף תקשורת מתייחסים למחאה כזאת, כי המחאה כמעט הרגה אותנו. אני חושב דווקא שגילינו, אנחנו וערוץ 10, בגרות מדהימה. זה כמעט הביא אותנו למצב של סגירה. חברות החדשות סיקרו אותה ללא הפסקה".

בתגובה אמרה לינוי בר-גפן כי "התקשורת סיקרה את המחאה, עד לשלב מסוים שבו המחאה פגעה בפרסום וברווחים". טוביהו ביטל את דבריה של בר-גפן ואמר כי הוא אינו מסכים עם הדברים, וכי התקשורת לא פעלה ממניעים אלה במהלך תקופת המחאה.

לדברי טוביהו, "אנחנו מרגישים שהמפרסמים מתחילם לחזור, תנובה, שטראוס ויוניליוור חוזרות. אנחנו יצאנו מהמגננה והתחלנו לתקוף. חיפשנו מפרסמים קטנים שפעם אפילו לא חלמו לפרסם בטלוויזיה והיום הם מפרסמים. אני נמשיך לדבוק בהם גם כשנצא מהמשבר. מי שהיו איתנו בתקופה הקשה - אנחנו נהיה איתו בעתיד".

בתגובה לשאלת בר-גפן לגבי מיזוג בין רשת לערוץ 10, ענה טוביהו כי מדובר בהחלטה של בעלי המניות. טוביהו הוסיף מיד גם כי בשלב זה "אין מקום ל-3 זכיינים. הכסף שלוקח ערוץ 10 זה הכסף שחסר לתעשייה".