אושרה הצעת החוק הקובעת הנחיות לשופטים בעת גזירת הדין

עפ"י הצעת החוק, מעתה יצטרכו השופטים לקבוע "מתחם ענישה" לכל עבירה בה הם דנים, וגזירת העונש תיעשה מתוך מתחם זה

הצעת החוק לקביעת "עונשי מוצא" סטנדרטיים בעבירות פליליות, שתסדיר את שיקול-הדעת של שופטים בעת גזירת עונשים, מתקרבת לעבר אישורה הסופי. ועדת חוקה חוק ומשפט אישרה היום (ב׳) את הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית.

יו"ר הוועדה, ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), אמר כי "זהו חוק שייטיב לא רק עם הנאשמים, אלא גם, ובעיקר, עם השופטים העומדים לגזור את הדין".

לדברי רותם, הצעת החוק מהווה "מהפכה של ממש בתפיסת המשפט הישראלית ובדרך בה גוזר בית המשפט דינו של אדם".

הצעת החוק אושרה בוועדת החוקה לאחר קרוב ל-3 שנות דיונים. ההצעה הוקפאה למשך שם אחדות, לאור התנגדות להצעה מצד הנהלת בתי המשפט. גם נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש ושופטי עליון בדימוס הביעו בעבר התנגדות להצעה, בטענה כי שיקול-הדעת של השופטים בהתאמת העונש הראוי לכל עבריין יצטמצם יתר על המידה.

הצעת החוק היא תולדה של ועדה ציבורית בראשות השופט בדימוס אליעזר גולדברג, שפעלה בשנות ה-90. הצעת החוק יוצרת מבנה של הנחיות לשופטים בעת גזירת הדין, המתבססות על מספר עקרונות ראשיים - עיקרון הגמול ועיקרון ההלימה בין העונש לבין המעשה בנסיבותיו, ובצידו עקרונות של שיקום, של הגנה על שלום הציבור ושל הרתעה.

על-פי הצעת החוק, מעתה יצטרכו השופטים לקבוע "מתחם ענישה" לכל עבירה בה הם דנים, וגזירת העונש תיעשה מתוך מתחם זה. במקרים חריגים, כגון שיקום או הגנה על הציבור, יוכלו השופטים לחרוג ממתחם זה.