"צפויים לארה"ב צרות וזעזועים בגלל המשבר באירופה"

פרופ' אלן קרוגר, היועץ הכלכלי לנשיא ארה"ב ברק אובמה, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "אירופה היא בלא ספק אזור חשוב מאד עבור כלכלת ארה"ב

פרופ אלן קרוגר, היועץ הכלכלי לנשיא ארה"ב ברק אובמה, ציין כי אין ספק שצריך לטפל בסוגיית האי-שיוויון הבאה לידי ביטוי במערכות הקפיטליסטיות, וכי ממשל אובמה מבצע צעדים רבים כדי לטפל בנושא זה. "יש כמה צעדים שנעשו, למשל רפורמות הבריאות בארה"ב שנועדו להנגיש את שירותי הרפואה הציבוריים למעמד ביניים כולו, מבלי להגדיל את הגירעון הממשלתי", דברי קרוגר.

את הדברים אמר קרוגר בריאיון מיוחד לרגל ועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס", המתקיימת בת"א. קרוגר התייחס להשפעות המחאה החברתית המתרחשת בארה"ב, וכן להשלכות האפשריות של משבר החוב באירופה על כלכלת ארה"ב.

עוד ציין קרוגר את מדיניות המיסוי שקידם אובמה, בדגש על ביטול הקלות המס על העשירים. קרוגר הוסיף כי "גם בסוף שנות ה-90 היינו עדים בעקבות שורת צעדים לגידול ההכנסות של מעמד הביניים והמעמדות הנמוכים, מה שהוביל לעידוד הצמיחה בזמן זה. זו מדיניות שאפשר לקדם כדי לטפל בנושא האי-שיוויון גם כיום, ואנחנו עושים צעדים בכיוון".

באשר למשבר החובות הריבוניים באירופה והשפעתו האפשרית על ארה"ב, ציין קרוגר: "אירופה היא בלא ספק אזור חשוב מאד עבור כלכלת ארה"ב, ובעבור הכלכלה העולמית בכללותה. 20% מהייצוא בארה"ב הולך לאירופה, ולכן ההאטה באירופה משפיעה גם על ארה"ב. הכלכלות קשורות זו בזו לא רק בהיבטי מסחר, אלא גם בערוצים פיננסיים".

קרוגר ציין באשר למשבר כי אירופה מסוגלת להתמודד עם הבעיות שלה: "עליהם לגבש את הכוחות הפוליטיים כדי לנצל את משאביהם ולטפל בבעיות שלהם. אני חושב שהם מסוגלים לכך, אך חשוב שיפעלו בדחיפות". בכל הקשור לחשש ממיתון, ציין קרוגר: "עלינו לחזק את כלכלת ארה"ב, כי ייתכן שצפויות לנו צרות בגלל המשבר אירופה ואף זעזועים שקשה לחזות כיום".

קרוגר סירב להתייחס לסוגיית האבטלה בארה"ב, הפוגעת מאד בצמיחה הסקטור הפרטי ומשליכה גם על הצריכה הפרטית - מנוע הצמיחה של כלכלת ארה"ב: "אנחנו לא מבצעים תחזיות מהסוג הזה. אנחנו מבצעים תחזית פעמיים בשנה לגבי התקציב, כפי שנדרשתי מהנשיא - אולם הוא לא שאל אותי לגבי האבטלה, אלא רק ביקש ממני את העצות הטובות ביותר כדי לקדם את הכלכלה האמריקנית קדימה. המטרה היא להעמיד את הכלכלה על בסיס איתן יותר כדי להתמודד עם המיתון, אם וכאשר יגיע".

באשר להשלכות הכלכלה הגלובלית והמשבר באירופה על ישראל, הבהיר קרוגר: "הכלכלה הישראלית הצליחה בחלקה בזכות רמה גבוהה מאד של הון אנושי - זה מאפיין חשוב מאד בכלכלה המודרנית, בה ערכו של הקניין הרוחני עולה". לבסוף, סיכם קרוגר וציין כי הוא "סומך מאד" על קובעי המדיניות הכלכלית בישראל.