בריאות אלחוטית: הסמארטפון משתלט על (הצלת) החיים

מד סוכר שמתחבר לאייפון, שעון לאיסוף מדויק של נתוני ה-ECG ועוד - התקשורת האלחוטית הופכת את הרפואה בשלט רחוק לנגישה מתמידה

תעשיית התקשורת מסתערת על שוק חדש, שבו מה שמוטל על הכף הוא לא סגנון החיים אלא החיים עצמם. מדובר במיזוג בין האבחון הרפואי לבין עולם התקשורת הניידת, שיוצר כיום שוק חדש ומבטיח: בריאות אלחוטית.

התחום הזה נוצר ממפגש בין שתי חזיתות טכנולוגיות: מצד אחד ניצבים החיישנים הרפואיים, שקולטים ואוספים מידע נרחב על הדופק, הטמפרטורה, תפקודי לב, רמת סוכר, איכות השינה וכו', ועברו בשנים האחרונות מזעור דרמטי עד לרמה של מילימטרים בודדים במקביל לעלייה ברמת הדיוק.

מצד שני עומדת התקשורת האלחוטית האישית, שגם היא עברה מזעור, ירידה במחירים ועלייה דרמטית באיכות ובקצב העברת הנתונים. המרכיב האחרון הוא קריטי כאשר עוסקים בהעברת נתונים רפואיים, שחייבת לטפל במידע רב באמינות מוחלטת ובצורה מוגנת ומוצפנת. ההערכה היא שהיקף השוק יהיה בתוך שנתיים יותר ממיליארד וחצי דולר.

ביפן כבר מנויים כ-1.5 מיליון תושבים על שירותי בריאות מרחוק שמציעות ספקיות הסלולר הגדולות בשילוב עם חברות טכנולוגיה רפואית. חברה יפנית אחת פיתחה חיישן רב-תחומי שמוצמד לעור באזור החזה ומודד את טמפרטורת העור, הזעה וכדומה.

על בסיס נתוני החיישן, שנאספים מסביב לשעון, מזוהים מצבי מתח וחרדה, תשישות, בעיות שינה וכדומה. הנתונים מועברים לסמארטפון ומשם לספק השירותים הרפואיים, שמעניק מנעד רחב של שירותים-מרחוק בהתאם למצב: החל מייעוץ פסיכולוגי ומשחקים מנטאליים להרגעה, ועד אבחון רפואי ממשי. ביפן מעריכים ששירותי ה"דוקטור בכיס" עשויים להיות מאומצים על ידי חברות וארגונים שיציידו בהן את העובדים כסטנדרט.

מד סוכר דרך האייפון

יצרנים אחרים הופכים כיום את הטלפון החכם לפלטפורמה רפואית ניידת בשיטת "עשה זאת בעצמך". כך, למשל, חברת Medisana הגרמנית השיקה לאחרונה שורה של מודולים רפואיים זעירים, שמיועדים להתחבר בקלות לחלק האחורי של אייפון או אייפד, ולהציג את הנתונים מיידית על המסך. Glucodock הוא מד סוכר שמנתח את רמת הסוכר בדם, ומציג את הנתונים מיידית על מסך האייפון בשילוב עם אפליקציה שמראה גם על שינויים ומגמות על סמך מדידות קודמות.

האפליקציה הזו גם נותנת תזכורות לביצוע בדיקות ומסוגלת לשלוח את הנתונים לאייפון של הרופא או ספק השירות הרפואי. המודול שוקל כ-14 גרם בלבד והוא מוצע בגרמניה על ידי מפעילת הסלולר T-MOBILE ב-99 אירו.

מודולים נוספים של החברה עבור האייפון כוללים מד טמפרטורת גוף, חיישן לחץ דם ואפילו משקל אדם, שמתחבר לאייפון כדי לעקוב אחרי שינויים במשקל.

מסתערים על התחום

דוגמה אחת לחברה שזיהתה את הפוטנציאל היא קוואלקום, שהקימה עבורו חטיבה: קוואלקום לייף. מוצר הקצה שלה הוא HUB: מרכזייה אלחוטית קומפקטית, שמאפשרת איסוף מידע מחיישני בריאות שנמצאים ברחבי הבית. הנתונים מוצפנים ומועברים אוטומטית לפלטפורמת הרשת שמספקת קוואלקום, ומשם לספקי השירותים הרפואיים, למאמן הכושר וכו', ללא צורך בהתערבות של המשתמש כגון הכנסת סיסמה או הפעלה.

כמה חברות כבר אימצו את הפלטפורמה הזו והשיקו מוצרים שאוספים את המידע לא רק עבור המשתמש אלא גם עבור רופאים ויועצי כושר על פי בחירת המשתמש. חברת Body Media אימצה את הטכנולוגיה של קוואלקום לתמיכה בחיישן הכושר האישי שלה, באמצעות רצועת יד שכוללת ארבעה חיישנים האוספים כ-5000 נקודות מידע ביומטריות בכל דקה. המוצר מאבחן שריפת קלוריות, טמפרטורה ואפילו איכות שינה, ומעביר את המידע באמצעות תקשורת בלוטות' לטלפון חכם ומשם לספקי שירותי בריאות.

מקשיבים לרחשי הלב

שעוני הכושר הם הפורמט הוותיק והמוכר ביותר בציבור של מכשירי הבריאות האלחוטית, וגם כאן יש כיום פריצות דרך. חברת גרמנית בשם Seton, שהוקמה על ידי תאגיד ציוד רפואי גרמני, הציגה בחודש שעבר שעון כושר דיגיטלי וקומפקטי, שמלבד המידע המקובל - מרחק, צעדים, זמני הקפות וכדומה - משמש גם לאיסוף מדויק של נתוני ה-ECG של המשתמש בזמן אמת. המידע נאסף מחגורת חזה אלחוטית ונשמר בתוך השעון לצורך ניתוח עתידי של ביצועי האימון. השעון, ששוקל כ-50 גרם, מסוגל גם לתת למשתמש התרעות קוליות ואופטיות בזמן אמת אם מאובחנת חריגה מסוכנת. לחברה יש גם גרסה שמיועדת לעקוב אחרי חולים עם סיכון ומחוברת למוקד.