משבר ערוץ 10: מאמצים להשפיע על לשכת רה"מ

גורמים בליכוד מנסים להביא לשינוי בסעיף המדובר שיעלה במסגרת הדיון על חוק ה-DTT ■ התנגדות נחרצת בישראל ביתנו לשינוי עמדת הקואליציה בנושא ערוץ 10

ניסיונות בממשלה להשפיע על לשכת ראש הממשלה לשנות את העמדה באשר לערוץ 10. ל"גלובס" נודע כי גורמים מרכזיים בליכוד מנסים להביא לשינוי בסעיף המדובר הקשור בחוק ה-DTT, בעת שיעלה במליאה. עם זאת נודע כי במפלגת ישראל ביתנו יש התנגדות נחרצת לשינוי עמדת הקואליציה בנושא.

בתוך כך, נעשים ניסיונות נוספים לפתור את המשבר שנוצר בעקבות אי-דחיית החובות של הערוץ בשבוע נוסף. אופציה נוספת היא השקעה של הסכום המדובר בהפקות מקור ולא להעבירו למדינה. מדובר ביוזמה שמקודמת על-ידי הרשות השנייה וארגוני היוצרים. האפשרות השלישית היא המגעים המתמשכים מול המשקיע חזי בצלאל.

בדיון אתמול (ב') בוועדת ישראל לעסקים של "גלובס", מנה יוסי ורשבסקי את רשימת המסים והחובות שמשלם הערוץ בשנים האחרונות למדינה, זאת כאשר שוק הפרסום ממשיך להיות תנודתי ומשברי.

"צריך לעשות כל מאמץ, ויש סיבות ומוצדקות לדחות את התשלום לפחות בשנה", אומר מנשה סמירה, מנכ"ל הרשות השנייה, בעקבות הדברים, "במיוחד לאור העובדה שנדחה מועד המעבר לרישיונות. זו טעות אסטרטגית בעת הזאת לייצר רעש ערב המעבר לרישיונות, אם רוצים שהשחקנים הקיימים יעברו לרישיונות, ושהיקף ההשקעה בתוכן לא יפחת, ולא יהיה מצב אנומלי, ובעיקר לא לפגוע במגוון החדשות. העיתוי של קבלת ההחלטה והסכנה שמרחפת על ערוץ 10 עשויה למוטט רפורמות שכולנו עובדים עליהם".

החובות הרגולטוריים השנתיים למדינה עומדים על מאות מיליוני שקלים מקשת, רשת ומערוץ 10. מאז אתמול ובמהלך השבועות האחרונים חוזרים ומבקשים בערוץ להוריד מעליהם את הנטל הרגולטורי שנכפה עליהם על-ידי המדינה.

בין היתר, מדובר בדמי זיכיון העומדים על 23 מיליון שקל בשנה לערוץ ותמלוגים בגובה 4% מההכנסות עד לשנה האחרונה (בשנה שעברה ירד לאחוז, וב-2012 יעמדו על 2.5%).

למעשה, עד היום שילם ערוץ 10 למדינה 280 מיליון שקל מ-2004 עד 2010. חובות הקולנוע של הערוץ עומדים על 4 מיליון שקל לשנה, כשהערוץ צריך להשקיע עוד 16 מיליון שקל שיתחלקו בשנים שאחרי 2013.

כמו כן שילם הערוץ ערבויות בהיקף של 65 מיליון שקל, 40 מיליון בעת קבלת הזיכיון ועוד 20 מיליון לקולנוע ב-2010. מבחינת חובות הערוץ בתוכן, אלה שולמו כולם עד סוף השנה הזו. מדובר בחובות שעמדו על 90 מיליון שקל בנוסף לשוטף, שעמד ב-2011 על 64 מיליון.

המעבר הנדרש רגולטורית של חדשות 10 לירושלים עומד על 25 מיליון שקל, והוא יעלה עוד 8-9 מיליון בשנה לחדשות הערוץ.

"החובות הרגולטוריים יוקטנו משמעותית מרגע שיעברו לרישיונות ובכלל זה התשלומים לרשות השנייה", אומר סמירה. "הזכיינים משלמים היום בין 150 מיליון שקל פחות מדי שנה. יחד עם זאת, את מה שנקבע הם חייבים לבצע, והם מבצעים למעט בקשתם לדחיית החובות, ואת זה יש לאפשר להם".