כים ניר נמכרת לאכטמן הנדסה תמורת 8.7 מיליון שקל

בחודש יולי מונה כונס נכסים למכירת מניות השליטה בחברת התעופה העוסקת בריסוס חקלאי וכיבוי שריפות, וזאת עקב חוב לבנק הפועלים

ביהמ"ש המחוזי בת"א אישר את מכירת מניות השליטה בחברת התעופה כים ניר לחברת אכטמן הנדסה של אלכס אכטמן, תמורת 8.7 מיליון שקל, חרף התנגדות המנכ"ל ובעל השליטה לשעבר, דיויד גולן. בחודש יולי מונה עו"ד אורי גאון לכונס נכסים למניות השליטה בחברה, בעקבות חוב לבנק הפועלים. הרוכשת כבר הפקידה במזומן 10% מהתמורה.

כים ניר פועלת בתחום שירותי התעופה: ריסוס חקלאי, כיבוי שריפות, תחזוקת קווי כוח, צילום אווירי, פינוי רפואי בהיטס, טיסות סיור והובלת נוסעים.

מניית החברה נמחקה ביוני 2007 מהמסחר בבורסה, אך כ-4% ממניותיה עדיין מוחזקים בידי הציבור.

את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה עם הכנסות של 15.6 מיליון שקל, צמיחה של 53% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך בשורה התחתונה נרשם הפסד של 1.8 מיליון שקל, לעומת רווח של 3.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

בעקבות מהלך המכירה חדל דיויד גולן לכהן כמנכ"ל. במקומו משמש מי שכיהן קודם לכן כסמנכ"ל למסחר, ירון אשכולות. בדצמבר אשתקד השתתף גולן, טייס בעצמו, בכיבוי השריפה הגדולה בכרמל, ובסך הכול השתתפה החברה ב-140 שעות טיסה של כיבוי אש באותה שריפה.

השפעת השריפה על הדוחות הכספיים של כים ניר שולית, כיוון שכיבוי שריפות מהווה פחות מ-5% מסך הכנסותיה, ולכל היותר 1.5% מהרווחים. בחודש פברואר 2011 זכתה החברה בשיתוף פעולה עם אלביט מערכות במכרז להקמה, תפעול ומתן שירותי תחזוקה והטסה של טייסת כיבוי אש מן האוויר.

עונשי מאסר וקנסות

אכטמן היה בעבר מבעלי חברת כנפי העמק, שהפכה בהמשך לחברת ישראייר. הוא החזיק בזמנו ב-15% ממניות ישראייר, אך בעקבות חילוקי דעות עם קבוצת גנדן, שבבעלות נוחי דנקנר ואבי פישר, הוא מכר את מניותיו לקבוצה, ויצא מישראייר.

אין זו הפעם הראשונה שמתרחשת דרמה גדולה בכים ניר: בחודש מאי האחרון גזר בימ"ש השלום בת"א עונשי מאסר וקנסות על בעלי השליטה לשעבר, שהורשעו לפי הודאותיהם במשיכות כספים אסורות מהחברה, שלא לשם קידום מטרותיה ובניגוד לחוק. על החברה עצמה הוטל קנס של 80 אלף שקל.

על מישה קרקובסקי, שכיהן כמנכ"ל וכדירקטור בכים ניר והורשע במרמה והפרת אמונים בתאגיד ובעבירות על חוק ני"ע, נגזר עונש של 11 חודשי מאסר וקנס של 100 אלף שקל; על המשנה למנכ"ל החברה לשעבר, נועם רייך, שהורשע בסיוע למרמה והפרת אמונים בתאגיד ועבירות לפי חוק ני"ע, נגזר עונש של 11 חודשי מאסר וקנס של 50 אלף שקל; על דן קריב, מ"מ יו"ר דירקטוריון החברה לשעבר, שהורשע במרמה והפרת אמונים בתאגיד, עבירות מנהלים ועובדים בתאגיד וקבלת דבר במרמה נגזר עונש של 9 חודשי מאסר וקנס של 80 אלף שקל.

כתב האישום נגד קריב, קרקובסקי, לבבי ורייך, הוגש בדצמבר 2008 והם הואשמו שנטלו מהחברה מאות אלפי דולרים, בין היתר לכיסוי חובות שלהם - למעט רייך - לשוק האפור.