מינהל מקרקעי ישראל יעביר מיליארד ש' לרשויות המקומיות

לאחר סכסוך משפטי שנמשך 13 שנה הוחלט שהמינהל יעביר מיליארד שקל לרשויות המקומיות ■ תשלום זה מקביל להיטל ההשבחה אותו משלמים אזרחים במכירה רגילה של זכות במקרקעין

סוף לסכסוך משפטי בן 13 שנה: מינהל מקרקעי ישראל יעביר מיליארד שקל לרשויות המקומיות, לאחר שנחתם הסכם היסטורי בתחום המקרקעין שתחילתו בשנת 1998. כך הודיע היום (ג') מרכז השלטון המקומי.

הסכסוך המשפטי נסוב סביב "חלף היטל השבחה", תשלום של 10% מכל עסקת חכירה או מכירה של קרקע בתחום הרשות המקומית אותו המינהל אמור להעביר לרשות המקומית. הסכום מיועד לפיתוח תשתיות וחינוך, בין השאר.

תשלום זה מקביל להיטל ההשבחה אותו משלמים אזרחים במכירה רגילה של זכות במקרקעין.

לפני כמה שנים הקפיא ממ"י את כספי "חלף היטל השבחה" לרשויות המקומיות. כעת, ישלם המינהל לרשויות המקומיות בפריסה של ארבע שנים סכום של מיליארד שקל, כאמור. משמעותה של הקפאת הכספים היתה הקפאת התקציב לפיתוח תשתיות. בעקבות ההקפאה, עתרו לבית המשפט 200 רשויות מקומיות. בית המשפט העליון המליץ לצדדים להגיע לפשרה, והיום חתמו הצדדים על ההסכם ההיסטורי.

חיים ביבס, ראש עיריית מודיעין, אחד מאדריכלי ההסכם, הסביר כי 120 מיליון שקל מתוך הסכום של מיליארד שקל יחולק לרשויות "על פי אמות מידה סוציואקונומיות וסיוע לפריפריה". נוסף לכך, "הכנסנו גם גידול של 20% בחלף היטל ההשבחה העתידי, שמשמעותו תוספת תקציב משמעותית לרשויות בישראל". במשרד האוצר אישרו את עיקרי ההסכם.