בתי ההשקעות מעבירים לבנקים פעילות הברוקראז' בקרנות

בעקבות מיטב ואקסלנס צפויים לעשות זאת בתי השקעות נוספים ■ מדובר בהעברת הכנסות שנתית כוללת של 50-100 מיליון שקל לבנקים

בחודש פברואר הקרוב יצטרכו כל מנהלי קרנות הנאמנות להוציא את שירותי הברוקראז' (קנייה ומכירה של ניירות ערך) לקרנות הנאמנות שבניהולם, למכרז. זאת על פי תיקון לחוק השקעות משותפות בנאמנות, שיזמה רשות ניירות ערך בסוף 2008. מטרת התיקון הייתה הוזלת העלויות למשקיעים בקרנות, שכן הזכייה במכרז תיקבע לפי הגוף שייתן את המחיר הנמוך ביותר.

אלא שמנהלי הקרנות מצאו דרך לדלג על קיום המכרז. כיוון שהתקנות לא חלות על קרנות שבהן מחיר הקנייה שווה למחיר הפדיון, החליטו מנהלים בענף להשוות את מחיר הקנייה למחיר הפדיון, ולשאת בעמלות הברוקראז' בעצמם. זאת כמובן במקביל להעלאת דמי הניהול בקרן, שיפצו על אובדן ההכנסות.

לשם כך, על-פי ההערכות צפויים כל מנהלי הקרנות לדווח בקרוב, כי הם מעבירים את פעילות הברוקראז' של הקרנות שלהם לבנקים. במונחים כספיים מדובר בהכנסות המוערכות ב-50-100 מיליון שקל בשנה, שיועברו לידי הבנקים.

על הדרך עוקפת המכרז דיווח בית ההשקעות מיטב כבר בשבוע שעבר, כשהודיע כי יישא בעמלות הקנייה והמכירה; וכדי לפצות עצמו על אובדן ההכנסות, הוא יעלה באופן רוחבי את דמי הניהול בכל הקרנות (למעט בכספיות) ב-0.02%.

אתמול (ג') הודיע גם בית ההשקעות אקסלנס על שינוי דומה. קרנות אקסלנס, המנוהלות על-ידי מאיר מזוז, יישאו בעמלות הברוקראז' של הקרנות (למעט קרנות חו"ל), ובמקביל דמי הניהול בהן יעלו ב-0.02%. זאת למעט הקרן הכספית של אקסלנס - כספית פרימיום, שבה דמי הניהול עמדו עד כה על 0%, והם יעלו מעתה ל-0.15%.

כוונות מול מציאות

לפני כשלוש שנים יזמה כאמור רשות ני"ע, כיום בראשות פרופ' שמואל האוזר, את התיקון לחוק, כיוון שגילתה כי חברות הקרנות נוהגות לבצע את פעילות הברוקראז' שלהן כמעט רק בגופים קשורים. מצב זה הביא לעמלות גבוהות ולא תחרותיות.

לפיכך סברה הרשות, כי יש מקום להגברת התחרות, ולמנוע את ניגוד העניינים שבין ניהול כספי לקוחות לברוקראז'.

כוונות לחוד ומציאות לחוד: נוצר מצב שבו התקנות החדשות מחזקות עוד יותר את כוחם של הבנקים בתחום הברוקראז', אשר ממילא חולשים על התחום. לפי נתוני הבורסה, נתח הבנקים במחזור המסחר במניות כבר עומד על 73% מהמחזור הכולל, והיתרה - 27%, אצל חברי בורסה שאינם בנקים, כלומר בבתי ההשקעות.

נתח הבנקים במחזור המסחר במניות עמד ב-2007-2008 על 53%. באג"ח עומד חלקם על 80%. הכנסותיהם מעמלות ברוקראז' עמדו ב-2010 על 3.3 מיליארד שקל - עלייה שנתית של 2%; ולאור התקנות החדשות, הכנסות אלו צפויות לעלות.