קתי דברצני, אחת מכנרות הבארוק המובילות, תופיע בארץ

דברצני מדברת בראיון ל"גלובס" על הופעתה הקרובה בארץ ועל ההתקדמות העצומה בתחום מוזיקת הבארוק בישראל

בשבוע הבא תתארח בישראל כנרת הבארוק קתי דברצני (Debretzeni), מהמובילות בתחומה בעולם. דברצני תופיע במספר קונצרטים עם תזמורת ה"בארוקדה", הרכב מעולה המתמחה בביצועי מוזיקה מתקופת הבארוק בכלי תקופה ובגישה ביצוע נאמנה למקור.

דברצני נולדה בטרנסילבניה, ועלתה לישראל בגיל 15. היא למדה כינור מודרני בתל-אביב, ומאוחר יותר התמחתה בנגינת כינור בארוק בלונדון ונשארה לעבוד בה. כיום היא מתגוררת בלונדון עם בעלה, יליד קולומביה, ובתה בת השנתיים וחצי, אלמה.

רשימת ההישגים שלה מעוררת התפעלות. היא מובילה שניים מההרכבים האנגליים החשובים ביותר של מוזיקת בארוק, "סולני הבארוק האנגלים" של ג'ון-אליוט גרדינר ותזמורת "עידן ההשכלה". כמו כן היא חברה בשלישיית הפסנתר "גויה", המנגנת בכלי תקופה, ומלמדת בקונסרבטוריון המלכותי בהאג.

דברצני הופיעה כבר בארץ עם מרבית תזמורות הבארוק המובילות, וזכתה תמיד לביקורות נלהבות. ההופעה שלה משלבת איכות ביצועית פנטסטית עם הבנה סגנונית עמוקה, כריזמה בימתית יוצאת דופן ואישיות צנועה. בהופעותיה עם הבארוקדה היא תוביל מהכינור ביצוע ל"ארבע העונות", מחזור הקונצ'רטי הפופולרי של אנטוניו ויואלדי. זוהי יצירה תוכניתית בת ארבעה קונצ'רטי, שכל אחד מהם מתאר בצלילים עונה אחרת עם האפקטים הייחודיים לה.

- את לא חושבת שהמחזור הזה שחוק ומבוצע מדי?

"תלוי איך ניגשים לבצע אותו. אנחנו נבצע לא את הגרסה המוכרת, אלא את הגרסה המקורית של ויואלדי. בגרסה המוכרת, הטקסטים שכתב ויואלדי כדי לתאר את המתרחש מופיעים רק בראש כל פרק. בגרסה שאנחנו נבצע, ויואלדי כתב את האפקטים ממש בתוך הפרטיטורה, כך שהרבה יותר קל להבין מה אמור כל אפקט להביע".

לא רק בארוק

דברצני מספרת כי הגרסה החדשה ל"ארבע העונות" התגלתה לפני כ-12 שנה, ויצאה לאור בשנת 2000. "היא שונה מהגרסה המוכרת גם מבחינה מוזיקלית, כי היא מדגישה יותר את האפקטים. לדוגמה, סופת הברקים והרעמים באביב כתובה בצורה הרבה יותר אפקטיבית".

- את מרגישה שההתלהבות הגדולה מהגילוי המחודש של מוזיקת הבארוק, שהייתה בעולם לפני 10, 20 שנה, עדיין ממשיכה?

"העניין במוזיקה הזו בהחלט ממשיך, אבל עבר כמה התפתחויות עיקריות. ראשית, ההרכבים המתמחים במוזיקת הבארוק התחילו לבצע גם רפרטואר מאוחר יותר. מנגנים לא רק ויואלדי ובאך, אלא גם מוצרט ובטהובן וברליוז. שנית, התחדד ההבדל בין הרכבים הפועלים בארצות שונות. הרכבים איטלקים מנגנים בסגנון יותר נוקב, עם הבדלים גדולים של ארטיקולציה; הרכבים צרפתים שמים דגש יותר גדול על עידון ותיחכום; הרכבים אנגלים מקפידים יותר על לכידות והקפדה על פרטים, וכך הלאה. שלישית, הרמה עולה ועולה. נגני הדור הצעיר היום מנגנים באיכות הרבה יותר גבוהה בהשוואה לרמה שהייתה לפני 20 שנה".

- ומה המצב בישראל?

"יש בארץ התקדמות עצומה. יש הרבה אנשים טובים שחזרו לארץ לאחר לימודים בחו"ל, והקימו הרכבי בארוק ברמה גבוהה. אם פעם היה רק הרכב אחד שביצע מוזיקת בארוק בכלי תקופה, הרי שהיום יש כבר חמישה או שישה. זה יוצר תחרות בריאה, ומחייב את המבצעים להיות מאוד יצירתיים".

- ומה לגבי השכר שאת מקבלת פה יחסית לחו"ל?

"ההבדלים הם לא כאלה דרמטיים, אבל ברור שהשכר בארץ לא משתווה לזה שמקבלים בחו"ל. לישראל באים בגלל ציונות. בשבילי זה עדיין יותר בית מכל מקום אחר בעולם".

קתי דברצני תופיע עם תזמורת הבארוקדה בין ה-17 ל-24 בדצמבר. פרטים ניתן למצוא באתר התזמורת: barrocade.co.il