הערכות: נתניהו ימנע קיצוץ בביטחון, אך ידרוש שקיפות

הסיבה נעוצה, ככל הנראה, באי-הוודאות הביטחונית ■ ייתכן שיאפשר לשר האוצר ולפקידים בכירים נוספים להיות חשופים למידע הקשור לתקציב

הערכות: ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להמליץ לממשלה להימנע מקיצוץ מיידי בתקציב הביטחון. בד בבד, ידרוש נתניהו ממשרד הביטחון לאפשר למשרד האוצר לפעול להגברת השקיפות בתקציב הביטחון. עם זאת, לא ברור כיצד תבוא השקיפות לביטוי, ומה יידרש ממשרד הביטחון, שטוען גם היום כי כבר קיימת שקיפות.

ככל הנראה, בעקבות אי-הוודאות הביטחונית באזור, השתכנע ראש הממשלה שזו לא העת לקצץ בתקציב הביטחון, ובכך קיבל את עמדת מערכת הביטחון. אולם במקביל, קיבל ראש הממשלה גם את עמדתו של מקורבו, שר האוצר יובל שטייניץ, כי נדרשת שקיפות בתקציב הביטחון. ייתכן שיוחלט לאפשר לשר האוצר ולפקידים בכירים נוספים להיות חשופים למידע הרלוונטי.

מבלה יותר עם ברק

על פי המתווה הזה, נתניהו מרצה את שני הצדדים: בראש ובראשונה את מערכת הביטחון, שתקציבה לא יקוצץ, ומנגד את שטייניץ, שיוכל להתגאות בכך שלראשונה אחרי 63 שנה, הוא דרש וגם קיבל שקיפות בתקציב הביטחון.

בתחילת השבוע העריך מנכ"ל משרד ראש הממשלה היוצא, אייל גבאי, כי נתניהו יכריע בסופו של דבר לטובת תקציב הביטחון. בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", רמז גבאי על כך ואמר: "מה לעשות שהזמן שראש הממשלה מבלה עם שר הביטחון זה לא הזמן שהוא מבלה עם שר האוצר".

במהלך הדיון פרץ ויכוח בין מהרן פרוזנפר, לשעבר היועץ הכספי לרמטכ"ל, לבין ממלא מקום מנכ"ל משרד האוצר, דורון כהן. פרוזנפר טען כי הוויכוח בין משרד האוצר לביטחון הוא על שליטה. "הוויכוח הוא על הזזת דברים ממקום למקום. זה ויכוח על שליטה, לא על שקיפות", טען.

כהן הדף את הטענות. "אנחנו לא רוצים שליטה במשרד הביטחון. יש שם אנשים טובים, שיודעים לנהל את הביטחון ולהגן על המולדת, ומבחינת התפעול של התקציב והיכולת לבצע מכרזים הוא עולה על כל משרד אחר - אבל אנחנו רוצים שקיפות", אמר.

בין כהן לפרוזנפר פרץ ויכוח גם על מידת חשיפתו של חשב משרד האוצר המוצב במשרד הביטחון לחומרים. כהן טען כי החשב אינו חשוף כלל לחומרים, ואילו פרוזנפר אמר כי "החשב של הביטחון יושב על מערכת זהה ורואה את כל הנתונים כפי שאושרו בכנסת. יש עוד הרבה פרמטרים אחרים שגם אותם הוא רואה. יש לו את הסמכות הבלעדית לאשר הזמנה או לא". עם זאת, הבהיר פרוזנפר כי "אין סיבה שאיש האוצר יאשר למג"ד להחליט כך או אחרת".

גורמים בכירים בלשכת ראש הממשלה מסרו בתגובה כי "ראש הממשלה לא קיבל החלטה בנושא ונתניהו יכריע בשבועות הקרובים בנושא בהתחשב באיומים הביטחוניים, הצרכים החברתיים והטלטלה בכלכלה העולמית".