הבנקים בישראל יקימו מערך לייעוץ בתעודות סל

המערכות ירכזו מידע על התעודות הסל, אך הן לא צפויות לדרג אותן

בעקבות התהדקות הרגולציה מצד רשות ניירות ערך על מערך הייעוץ הבנקאי, מקימים הבנקים מערך ייעוץ להשקעה בתעודות סל, כך נודע ל"גלובס". מדובר במערכות שיסייעו ליועצי ההשקעות בבנקים להמליץ ללקוחותיהם איזו תעודת סל לרכוש. להבדיל ממערכות הייעוץ בהן משתמשים הבנקים לרכישת קרנות נאמנות, בתעודות סל מטרת המערכות השונות תהיה בעיקר לרכז מידע על כל תעודה, במטרה לסמן את התעודות החריגות או הנחותות ביחס לאחרות.

בין הבנקים שצפויים להקים את המערכת נמצאים בנק לאומי , שבניהול גליה מאור, דיסקונט שבניהול ראובן שפיגל והבנק הבינלאומי בניהולה של סמדר ברבר-צדיק. בבנק מזרחי טפחות שבניהול אלי יונס בוחנים בימים אלה רכישה של מערכת, ואילו בבנק הפועלים שבניהול ציון קינן לא מתכוונים להקים מערכת שכזו, אלא לשדרג מערכות קיימות.

הקמת המערכות, שעשויה לקחת זמן רב ולא מעט משאבים וכסף, באה כאמור כדרישה של רשות ני"ע בראשותו של פרופ' שמואל האוזר. בשנה החולפת פרסמה הרשות מספר הוראות הנוגעות לפעילותם של יועצי ההשקעות בבנקים, שמטרתן לבחון האם היועץ פועל בניגוד עניינים, וממליץ ללקוחותיו על מוצרים הרווחיים יותר לבנק. מכיוון שתעודות סל הן מוצר גנרי, והשונות בין רוב התעודות זניחה, הרשות מעוניינת לדעת מדוע בכל זאת המליץ יועץ מסוים על חברת תעודות סל מסוימת.

בבנקים כבר אוספים מידע

כאמור, המערכות יכללו מידע רלוונטי בנוגע לתעודות סל, אך לא יבצעו דירוג שלהן. כך למשל, יכללו המערכות פרטים אודות הדרכים בהן מתכסות תעודות הסל - האם באמצעות חוזים עתידיים או בנכס הבסיס עצמו; מהו היקף כריות הביטחון של התעודה והחברה המנהלת; מהי זהות הבנק המגבה בתעודות פיקדון, ועוד.

בחלק מהבנקים כבר עוקבים כיום אחר פעילות תעודות הסל, ואוספים מידע אודות ציטוטים (מחירי קנייה ומכירה) שמספקים מנהלי התעודות. לאחר שייאסף מידע זה, ניתן יהיה להעריך עד כמה מנהל התעודה שומר על מחירה בשוק, מה שעשוי להעיד על רמת המקצועיות והשירות שלו.