האם דירוג צרפת ייפגע - ויוביל לטלטלה בשוקי אירופה?

המומחים חוששים: פגיעה בדירוג "AAA" של צרפת תוביל להורדת דירוג גם לקרן החילוץ האירופאית ■ מכאן, קצרה הדרך לגידול בעלויות הגיוס של הקרן והריביות על ההלוואות שתעניק ■ ב-S&P כבר הזהירו מתרחיש האימים: האם יתרחש בפועל?

האם דירוג האשראי של צרפת ייפגע על ידי סוכנויות הדירוג הגדולות? על השאלה הזאת מנסים מומחים פיננסים מרחבי העולם לענות. הסיבה: פגיעה בדירוג המושלם ("AAA") הצרפתי לא נוגעות רק לכלכלה המקומית, אלא גם בעלת השלכות חמורות באשר למשבר החובות האירופי כולו.

לצרפת, אחת הכלכלות הגדולות והחזקות בגוש האירו, נתח נכבד (של מעל ל-20%) בקרן החילוץ הזמנית האירופאית (EFSF). הקרן, בהיקף של 440 מיליארד אירו, נהנית כעת מדירוג "AAA" מושלם על ידי שלושת סוכנויות הדירוג הבולטות - S&P, פיץ' ומודי'ס.

אולם, פגיעה בדירוג האשראי של צרפת (או לחלופין בזה של גרמניה, הממשלה היחידה ש"תורמת" לקרן יותר מצרפת) - עלולה לאיים על הדירוג המושלם, ולפיכך להגדיל את עלויות גיוס ההון של הקרן ואת הריביות על ההלוואות שתעניק לכלכלות אירופה השקועות בחובות (דוגמת יוון, או אף איטליה) - במידה ואלה יזדקקו לסיוע מהקרן. גם ב-S&P רואים תרחיש זה כאפשרי, ויצאו באזהרה בנושא זה מכבר.

"זו סוגייה מרכזית שהשווקים מתייחסים אליה - השינוי האפשרי בדירוג", מסביר פליפה ווצ'טר, מנהל מחלקת המחקר ב-Natixis Asset Management.

S&P מאיימת, הצרפתים חוששים

סוכנות S&P, נזכיר, כבר הזהירה לפני כשבוע כי הכניסה את דירוג האשראי של צרפת (כמו גם של גרמניה ומדינות נוספות) לרשימת מעקב שלילי, עם אפשרות להורדת הדירוג תוך 90 יום. הסיבה: חוסר פיתרון קונקרטי הנראה לעין באשר למשבר החוב. מה שהופך את "תרחיש יום הדין" בו הדירוג של גרמניה וצרפת יורד, וגורר עימו מטה את קרן החילוץ ואירופה כולה - ללא מופרך במיוחד.

והצרפתים אכן מודאגים. אם כבר להוריד דירוג, הם טוענים, צריך להתחיל מבריטניה - שסובלת מיחס גירעון-תוצר גדול יותר, ויתרה מכך: הביעה התנגדות לשינויים באמנה הפיסקאלית של האיחוד האירופי, שמונעת גיבושו של פיתרון למשבר החוב, כפי שהציעו אותו קנצלרית גרמניה מרקל ונשיא צרפת סרקוזי.

קחו את בריטניה קודם

"הורדת דירוגה המושלם של צרפת יהיה בהחלט לא מוצדק; סוכנויות הדירוג העולמיות מקבלות החלטות המבוססות על שיקולים פוליטיים, יותר מאשר על שיקולים כלכליים", ביכה השבוע כריסטיאן נוייר, נגיד הבנק המרכזי של צרפת וחבר בכיר של הבנק המרכזי באירופה, תוך שהוא ממחיש את התחושה הכללית בצרפת. "מוטב שיתחילו בהורדת דירוג לבריטניה, לה יש גירעון גדול יותר, אינפלציה גבוהה יותר והיא צומחת בשיעור נמוך משלנו", דברי נוייר.

בתוך כך, פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בצרפת תחזיות צמיחה מקומית לא מעודדות: בלמ"ס הצרפתית צופים התכווצות של כ-0.2% בכלכלה ברבעון הרביעי, ושל כ-0.1% ברבעון הראשון ב-2012.

מנגד, מציינים ב-CNBC כי הגירעון הצרפתי ירד משמעותית לכ-99.4 מיליארד אירו (129.5 מיליארד דולר) באוקטובר - זאת, לעומת גירעון של כ-133.1 מיליארד אירו באוקטובר בשנה שעברה. הקיצוץ בגירעון הושג בעיקרון לאור הקיצוצים בהוצאות ממשלתיות, שצפויות להמשיך ולהציג ירידה של כ-10% השנה, יחד עם מדיניות העלאת נטל המס על הציבור.