מאזן גנאים, על מכרזי הדיור בסכנין: "עשינו הכל ונכשלנו"

שני מכרזים להקמת שכונה בהשקעה של 7 מיליון שקל, פורסמו בסכנין ■ למכרז הראשון לא ניגש איש; במסגרת השני ייבנו רק כ-18 דירות ■ ראש עיריית סכנין: "אין דירה אחת פנויה בעיר"

החודש פורסמו תוצאות מכרזים לבניית 352 יחידות דיור בשכונת הוואדי בעיר סכנין. מדובר בשכונה חדשה שמשרד הבינוי והשיכון כבר השקיע בתכנונה ובפיתוחה קרוב ל-7 מיליון שקלים, ואמורה לכלול 1,900 יחידות דיור בסגנון בנייה רוויה (בניינים). אלא שהחזון הולך ומתרחק, כי איש לא קפץ על הקרקע. למכרז הראשון - עבור קרקעות שיועדו ל-247 דירות - לא ניגש איש. למכרז השני נרשמה היענות דלה ורק יזם אחד זכה, והוא יבנה 18 דירות בלבד. עוד 87 דירות יישארו, נכון לעכשיו, בשרטוטי התב"ע.

במשרד השיכון ראו בשכונה חלק מ"מהפכת דיור ביישובי המגזר" כדי להפוך אותם ל"מודרניים", לשון ההודעה שהוציא המשרד, "עם תשתיות מתקדמות, מסחר ומערכות ציבוריות מפותחות". מאזן גנאים, ראש עיריית סכנין, חושף את המצב בעירו: "אין אפילו דירה אחת פנויה בעיר. הצעירים הולכים לכרמיאל השכנה ובה בעת פונים אלי שאפתור את הבעיה", הוא אומר. בעבר, קיווה להרחיב את תחום השיפוט של סכנין לכיוון משגב, "אבל נתקל בהתנגדויות".

- מה הכשיל את המכרזים?

"אני באמת לא יודע. היה לנו כנס מוצלח ומאות אנשים הגיעו. גם לסיור קבלנים, באו 13 יזמים שונים, ערבים ויהודים. כשהתקשרו אליי ממשרד השיכון ואמרו שלא הוגשה אפילו הצעה אחת במכרז הראשון, נדהמתי. מה לא עשינו? פרסמנו, שיווקנו. כנראה שליזמים אין אומץ. לשמחתי הרבה, לפחות במכרז השני קבלן אחד זכה".

כדבריך - קבלן אחד, ורק במגרש אחד מתוך שבעה. "אני מקווה שאולי אחרי שהיזם שזכה, שהוא מקומי, יתחיל לבנות, יבואו עוד יזמים. המצוקה היא קשה וגם אנשים שהולכים לגור בכרמיאל נתקלים לא פעם בקשיים. יש שם קולות שלא רוצים אותם שם. מיקום השכונה החדשה מדהים. אני לא מצליח להבין למה יזמים לא מגיעים. אנחנו עשינו הכל ונכשלנו. זה לא פשוט לראש עיר להגיד את זה, אבל נכשלנו".

- מה צריך לעשות כדי שהשכונה תתרומם?

"אני לא יודע מה גרם לחוסר העניין של היזמים. אולי הבנייה לגובה, אולי זו המנטליות שאנשים התרגלו שכל אחד בונה את הבית שלו על המגרש שלו. אבל במצוקה כמו שיש בעיר אי אפשר לתת לכל אחד שטח. יכול להיות שבסופו של דבר הפתרון יהיה חזרה לצמודי קרקע. אולי צריך להגדיל את הצפיפות ולחייב לבנות על כל דונם קרקע ארבעה בתים".

במכרז השני זכה רק יזם אחד, אך לאחר בירור במינהל הסתבר שהוא הגיש הצעות גם לשאר המגרשים. אמנם לפי תנאי המכרז יזם לא יכול לזכות ביותר ממתחם אחד, אך בסמכותה של ועדת המכרזים לאשר זאת. דבר שלא קרה הפעם. נשאלת השאלה - אם משרד השיכון והמינהל כל כך רוצים לקדם את השכונה, מדוע לא אישרו את זכיית היזם בעוד מגרשים? גם גנאים, מתקשה להבין: "אם כבר יזם הגיש הצעות לכמה מגרשים" הוא אומר, "היו צריכים לתת לו. מבחינתי שיבנה 900 דירות".