אלי זהר: "ההתקפה על ראשי העולם העסקי - פופוליסטית"

את הדברים אמר זהר בכנס בנושא "הזדמנויות ואתגרים בשוק המיזוגים והרכישות בשנת 2012" ■ "השיח הציבורי בישראל מלבה מדיניות כלכלית של עריפת ראשים"

"באווירת המהפכה החברתית המרשימה, הפכו מילים כמו 'ריכוזיות', 'פירמידות' ו'בעלי הון' למילות גנאי, במידה לא ראויה, לא מידתית ונטולת איזון. ההתקפה ההולכת וגוברת על צמרת העולם העסקי בישראל, היא פופוליסטית, חוטאת לאמת ופוזלת בעוצמה רבה ליום הבחירות הבא". כך אמר היום (ב') עו"ד אלי זהר, יו"ר משרד עוה"ד גולדפרב זליגמן ושות' בכנס משותף שערך המשרד עם פירמת ארנסט & יאנג, בנושא "הזדמנויות ואתגרים בשוק המיזוגים והרכישות בשנת 2012".

עו"ד זהר, הביע צערו על כך שהשיח הציבורי בישראל "מלבה מדיניות כלכלית של עריפת ראשים, ואינו דן כמעט בעובדה, שמבנים ריכוזיים משרתים עניינים שונים, לרבות יתרונות כלכליים ותחרותיים". לדבריו, "רבים לא נותנים את הדעת לחוזק המשקי שמביאים עימם אותם מבנים 'ריכוזיים' - היותם מוקדי משיכה להזרמת הון זר לתוך ישראל; יכולתם בשמירה על הון ישראלי בתוך גבולות המדינה; יכולתם להגביר את היציבות במשק, באופן חוצה מגזרי פעילות; היותם קלים לפיקוח ולהפעלת רגולציה מורכבת כלפיהם; ובעיקר העובדה כי לרוב הם ישמרו על איתנותם הפיננסית, גם בשעת משבר, ולא "יגלגלו" את הנזק על הממשלה והאזרחים", אמר זהר.

עו"ד זהר הדגיש בדבריו את החשיבות של הפיקוח הרגולטורי על מבנים ריכוזיים, והוסיף: "אני סבור כי העמקת הפיקוח המאוזן הוא שם המשחק, ולא פירוק מסגרות. לצדו, יש להעמיד את הייעוץ המשפטי במקומו הנכון, ככלי סיוע ביישום מדיניות, ולא כמכשול לה. בין הגברת אמצעי הליווי והאכיפה, לבין פירוק מבנים תאגידיים, קיים מרחק רב, ואני חושש כי מקבלי ההחלטות הולכים לכיוון הלא נכון."

בסוף דבריו קרא זהר לבחון לעומק אמצעים חלופיים לפירוק המבנים הריכוזיים. "ריכוזיות אינה מילת גנאי וצריך לבחון באופן שקול ואחראי מהו מקומה הראוי, והיכן ראוי לרככה. עד כה לא נבחנו לעומק אמצעים חלופיים ראויים, לא נבחנו לעומק שאלות כמו מידת האיזון הראוי בין יעילות ותחרות, ולא נידונו באופן אחראי השלכות מיידיות של פירוק מבנים תאגידיים, כמו בין היתר, זליגת הון מקומי אל מחוץ לגבולות המדינה."

בכנס אשר התקיים במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בת"א, השתתפו בכירי המשק, ובהם: ארז ויגודמן, מנכ"ל קבוצת מכתשים אגן; אסי ברטפלד, מנכ"ל קבוצת דלק; דניאל בירנבוים, מנכ"ל קבוצת סודה סטרים, ועוד.