האם אפשר לגזור קופון מההנפקה של גרופון?

מאז הונפקה בחודש שעבר, גרופון לא מפסיקה לעורר מחלוקת בשאלה האם אתר הקופונים שלה עומד להיות הדבר הגדול הבא באינטרנט, או שמא מדובר בבועה שסופה להתפוצץ

אחת מההנפקות המסקרנות ביותר ב-2011 התרחשה לא מזמן, ב-4 בנובמבר, כשמפעילת אתר הקופונים המוביל בעולם, גרופון (סימול: GRPN), הונפקה בנאסד"ק. האנליסטים אמנם היו חלוקים טרם ההנפקה לגבי האטרקטיביות שלה, אך גרופון גייסה 700 מיליון דולר ובמחיר של 20 דולר למניה - מעל הטווח הצפוי של 16-18 דולר.

ההנפקה העניקה לגרופון שווי שוק של 12.7 מיליארד דולר, והיא הפכה להנפקת האינטרנט השנייה בגודלה בכל הזמנים, לאחר גוגל ב-2004. אמנם שלושה שבועות מאוחר יותר צנחה המניה ל-15 דולר, אך כיום היא נסחרת סביב 23 דולר, בשווי שוק של 14.69 מיליארד דולר.

השורה התחתונה היא שגרופון עדיין אינה רווחית, כשנתון מטריד נוסף שמעיב על פעילותה הוא סף כניסה נמוך לשוק הקופונים. אך תומכי המניה מזכירים כי גם אמזון לא הייתה תמיד רווחית, וגם היא פרסמה בתחילה דוחות בעייתיים (גרופון נאלצה לתקן באחרונה את דוחותיה), אבל כעת לא ניתן להתווכח על כך שבשנה שעברה היא הרוויחה 1.2 מיליארד דולר.

האם הצליחה גרופון לפצח את המודל העסקי לחברת אינטרנט צומחת, או שמא סביבת המאקרו הקשה והתחרותיות הגוברת יכניעו אותה? שלושה בתי השקעות מובילים מנסים לענות על השאלה שמטרידה כיום לא מעט משקיעים: האם גרופון שווה קנייה?

מריל לינץ' - בזכות הסלולר

המלצת "קנייה" מחיר יעד: 28 דולר

בענף הקופונים התחרותי, בו מאות חברות נאבקות על תיווך בין המוכר לצרכן, גרופון ממוצבת היטב - כך סבורים ג'סטין פוסט ופול ביידר, אנליסטים במריל לינץ'. החברה, הם מציינים, חולשת על נתח שוק של כ-140 מיליון מנויים רשומים, ומרחיבה את תיק הנכסים שלה באמצעות השקת חברות נישה חדשניות. באחרונה היא החלה לפעול בתחומים נוספים (כגון תיירות, יחד עם Expedia) וזו טקטיקה המסוגלת להוביל לעלייה בתדירות הרכישות, ולתרום למודל העסקי בטווח הארוך.

בנוסף, צמד האנליסטים מאמין כי השקעה בגרופון מאפשרת חשיפה למספר טרנדים צומחים בתעשיית האינטרנט, שתחום הסלולר בראשם. הגידול בשימוש בסמארטפונים ובאפליקציות סלולריות היטיב עם גרופון - מעל ל-20 מיליון משתמשים כבר הורידו את האפליקציה שלה - והכנסותיה מפעילות הסלולר הן מהגבוהות בסקטור המסחר האלקטרוני. האנליסטים מייחסים חשיבות גם ליחס ההמרה (conversion rate, מדד שבוחן כמה לקוחות, מתוך סך הגולשים שנכנסו לאתר, ביצעו רכישה בפועל), שלדעתם ניתן להגדילו באמצעות מוצרים איכותיים ורלוונטיים למנויים.

לעת עתה, רמת הפרסונליזציה של ההצעות מוגבלת, אך לטענתם גרופון הגדילה את כוח האדם הטכנולוגי שלה וצפויה לשפר את התחום באופן ניכר. יחד עם זאת, במריל לינץ' משוכנעים כי בשלב הראשון ההאטה בצמיחת החברה היא בלתי נמנעת.

ברקליס קפיטל - מודל עסקי מוצלח

המלצת "תשואת יתר" מחיר יעד: 27 דולר

גם בברקליס רואים פוטנציאל בפעילויות החדשות של גרופון, אך האנליסטים מארק פיי וקווין אלן, מציינים כי בשל ההיסטוריה הקצרה של הענף, ישנו קושי לנפק תחזיות לגביו. לדעתם, ההצלחה הפנומנלית לה זכתה החברה, נובעת, בין היתר, מפיצוח הקוד למודל עסקי מוצלח למסחר מקומי באינטרנט.

האם המודל העסקי של גרופון יכול להמשיך ולצמוח? באחרונה, חלה האטה בצמיחה, הנובעת מהפחתת הוצאות שיווק (לטובת התמקדות בשימור מנויים במקום גיוס חדשים), חדירתן היזומה של חברות בת נישתיות (הנוגסות בנתחים מפעילותה של החברה האם), והתחרותיות הגבוהה בענף. השאלה היא האם אלה גורמים קבועים או זמניים? בברקליס מאמינים כי הצמיחה תוכל להאיץ עם הזמן, במידה שהיוזמות החדשות של גרופון יצליחו.

לגרופון, מציינים בבית ההשקעות, יש מספר מנועי צמיחה לטווח הקצר, הבינוני והארוך, והצפי הוא לגידול במספר המנויים החדשים ובתדירות ההצעות והרכישות, ושיפור ביחס ההמרה. גרופון הציגה שיפור הן ברווח התפעולי והן בתזרים המזומנים, כאשר עיקר השיפור נובע מהצמיחה בהכנסות והפחתת הוצאות השיווק.

בברקליס לא מקלים ראש בתחרות בענף ומציינים כי חברת LivingSocial, המתחרה העיקרית של גרופון, מתפקדת היטב, ופעילותן של אמזון וגוגל בתחום ממשיכה להתרחב. בנוסף, הם מציינים כי שינוי בתנאיי המאקרו עלול להשפיע על פעילות החברה, מאחר שהמצב הכלכלי הקשה הוביל סוחרים להוזיל עלויות ושירותים.

ג'יי. פי מורגן - לקראת משוכה ברווחיות

המלצת "ניטרלי" מחיר יעד: 24 דולר

במחלקת המחקר של תחום האינטרנט בג'יי.פי מורגן סבורים כי בסיס המודל העסקי של גרופון טמון בפלטפורמה של החברה. גרופון היא מובילת שוק בתחומה עם נתח של 54% בצפון אמריקה, והאנליסטים מאמינים כי כמות המנויים ושם המותג מאפשרים לה לקבל הצעות טובות מסוחרים.

בג'יי.פי מורגן גם מעריכים כי באפשרותה של גרופון להרחיב את פעילותה בתחומי הפנאי, הבידור ושירותי המזון בהיקף של כ-5.3 מיליארד דולר במכירות בעולם כולו, ו-1.4 מיליארד דולר בארה"ב. בהתייחס לתחרותיות בענף, בבית ההשקעות מציינים כי למרות חוזקה היחסי של גרופון, לרשות גוגל עומדים כל האמצעים ליצירת תחרות אגרסיבית מולה (לפני מספר חודשים הושק Google Offers).

האנליסטים מייחסים חשיבות לאיזון העתידי שבין הצמיחה בהכנסות לרווחיות החברה, ומעריכים כי היא מסוגלת להגדיל משמעותית את רווחיה ולהמשיך לצמוח, בזמן שעלויות השיווק ישארו נמוכות. מנגד, בעקבות ההאטה בצמיחת מספר המנויים, צופים בג'יי.פי מורגן כי בשנתיים הקרובות תידרש החברה להתמודד עם אתגר לא פשוט בכל הנוגע לרווחיות שלה, ומשוכה זו אינה משאירה מקום רב לשגיאות בהמשך.