שר התיירות: נפעל להורדת עלויות הנופש בישראל בכ-25%

(עדכון) - עמי פדרמן: עלויות המִחייה הכללית הגבוהות, סוגיית האבטחה שלא קיימת בחול, עלויות הכשרות , רמות הארנונה שגבוהות פי חמש ממדינות מפותחות אחרות תורמים למחיר הגבוה

כנס התיירות השנתי מטעם משרד התיירות שנערך היום בבנייני האומה עמד בסימן "עלות המוצר התיירותי של ישראל וחווית התיר" שר התיירות פתח במצגת שמראה כי יוקר המחיה לא נתחם רק לעלויות הנדלן, הקוטג' והדלק אלא מתרחב גם לחבילות הנופש בישראל. אלו האחרונות יקרות מדי לטעמו גם עבור תיירים מבחוץ וגם עבור הישראלים.

לפני כחודשיים מינה השר ועדה שתבחן את סוגיית המחיר והעלויות בענף התיירות ותגיש לו מסקנות עד ל-31 בינואר 2012 כיצד להוזיל את המוצר התיירותי בכ-25-30% - שאיפה שהיא ריאלית לדברי השר.

שר התיירות ציין היום בכנס כי על אף המשבר הגאופוליטי באיזור והמשבר הכלכלי באירופה- התיירות בישראל שמרה על רמתה הגבוהה משנת 2010, ברמת התיירות הנכנסת. התיירות בשנת 2011 צפויה להסתכם ב- 3.4 מיליון מבקרים, בדומה לשנת 2010 שהיתה שנת שיא. מספר התיירים (ללא ביקורי יום) יהיה 2.8 מיליון כניסות, 1% יותר מ- 2010 ו- 10% יותר מ- 2008. יתר על כן ברמת ההכנסות , חל השנה גידול של 7% בהכנסות למשק הישראלי מתיירות - לעומת השנה הקודמת.

תיירים
 תיירים

עוד ציין השר כי סך המועסקים השנה בתיירות נאמד ב-100,000 איש, ב-2011, חלה עליה של 6% במספר המועסקים בענף לעומת אשתקד, מתוכם כשליש מועסקים במלונות.

עמי פדרמן: העלויות גבוהות ולא רק בגלל הוצאות כח-אדם

בכנס נשא דברים גם עמי פדרמן, נשיא התאחדות המלונות ודיבר בעיקר על סוגיית המחירים בבתי המלון בארץ. פדרמן התייחס לוועדה שהוקמה מטעם של משרד התיירות בחודשים האחרונים, ועדה שנולדה כדי לבחון את עלויות התפעול והמחירים בענף התיירות עם דגשים על מחירי המלונות.

בכנס שהתקיים היום בבניני האומה, אמר פדרמן כי עלויות תפעול מלונות בארץ גבוהות באופן ניכר לעומת אירופה וארצות הברית ולא רק בגלל הוצאות כח-אדם אלא בשל גורמים נוספים. פדרמן מנה מספר גורמים מביאים לכך שהרווחיות באירופה ובארצות הברית גבוהה ב-50% מאשר בארץ, וביניהם עלויות המִחייה הכללית הגבוהות, סוגיית האבטחה שלא קיימת בחול, עלויות הכשרות , רמות הארנונה שגבוהות פי חמש ממדינות מפותחות אחרות, וכן מתקינת יתר וחוקים בלתי מתאימים.

עוד אמר פדרמן: "העדר רווחיות מספקת לצורך החזר ההשקעה במלונות, בנוסף לרמת הסיכון הגבוהה והקשיים הבירוקרטיים, מרחיקה משקיעים ומונעת את התפתחות ענף התיירות כולו.על-מנת לעודד השקעות במלונות יש צורך ביצירת סביבת עסקים רווחית ואוהדת לאלה שכבר עוסקים במלונאות. פיתוי בצורת מענק חד-פעמי אינו מספיק".

ההצעה המרכזית של פדרמן לפתרון הבעיה היא לעודד הרחבת מלונות קיימים וחדשים כיוון שככל שהמלון גדל במספר החדרים שלו, העלות השולית שלו פוחתת - ולכך יש השלכות חיוביות על הכיס של הלקוח הסופי.

"תכנית 'תִבנו עלינו' שיזמנו במרץ האחרון הציגה הרחבת המלונות הקיימים כדרך היחידה למעשה בה ניתן להוסיף אלפי חדרים בשנים הקרובות. הסכמה רחבה לתכנית אמנם נתקבלה, היישום קשה, אך אין דרך אחרת להביא לתוספת משמעותית של אלפי חדרים בשנים הקרובות מלבד הרחבת המלונות הקיימים", אמר פדרמן.