שני עיוותים שכדאי לנצל

ב-2011 הגיעו מחיר נכסים פיננסיים שונים לערכים קיצוניים, 2012 תחזיר אותם לרמה נורמלית

פסגת מנהיגי אירופה בבריסל לפני שבועיים אכזבה את מי שציפה לפתרון קסמים, דוגמת הנפקת אג"ח כלל אירופאיות והדפסת כספים ע"י הבנק המרכזי. הראשונים להביע תסכולם מהחלטות הוועידה היו הכלכלנים בחברות הדירוג, ואלה הגבירו את קצב הורדות הדירוג והרחיבו של רשימת הגופים במעקב עם תחזית שלילית.

לעומתם, המשקיעים באג"ח הממשלתיות האירופאיות דווקא הצליחו להשתכנע, ולראיה - הנפקות האג"ח של איטליה וספרד ננעלו בביקושי יתר ובצניחת התשואות בכמעט אחוז שלם.

ירידת התשואות לרמתן הנמוכה ביותר מאז פרוץ המשבר בחודש אוגוסט השנה, מאירה באור שונה את ההחלטה חסרת התקדים לאיחוד פיסקאלי ביבשת, וזו מסמנת לנו את נקודת המפנה באמון המשקיעים.

שנת 2011 הביאה את מחיר נכסים פיננסיים שונים לערכים קיצוניים, כשהאדמה רעדה מתחת לרגלי המשקיעים. הירידה ההדרגתית בפחד ברקע למאמצי הייצוב של המנהיגים באירופה, תביא את אותם נכסים בחזרה לרמות נורמאליות במהלך השנה הקרובה, והינה שתי דוגמאות:

הזהב של אתמול הוא הזבל של מחר

שילוב הדפסת כספים וריבית נמוכה כתוצאה ממשבר פיננסי וירידת ערך הנדל"ן, כל אלה דחקו את מחיר הזהב לשלש את ערכו מאז פרוץ משבר המשכנתאות. במהלך המשבר האירופי האמיר מחיר אונקיה לשיא נומינאלי של כל הזמנים כשזינק מ-1500 ל-1900 דולר בתוך חודש אחד, וכך סימן למעשה את נקודת הפיצוץ של בועת הזהב.

מאז איבד הזהב 17% מערכו כשמחיר מתכת הכסף הגדיל לעשות והתרסק ב-41% באותה התקופה. נתונים מעודדים במיוחד שפורסמו לאחרונה מגזרת הנדל"ן ושוק התעסוקה האמריקאי יחד עם התייצבות התשואות על האג"ח האירופאיות הוציאו את האוויר מתמחור הטירוף של המתכות האצילות, וכך הגיע הגל העולה בזהב לקיצו.

להיצמד למדד

מאז שנת 2007 חרגה האינפלציה בישראל בכל שנה מעל תחום היעד הממשלתי המוגבל ל-3%. נטייתו של סטנלי פישר להנהיג ריבית נמוכה מדיי במשק במטרה להחליש את המטבע המקומי, הביאה לגל התייקרויות שהוציא בשיאו את הציבור אל האוהלים בכיכר. שנת 2011 תסתיים לראשונה בתוך יעד יציבות המחירים, אך מכאן לא ניתן להסיק באשר למתווה האינפלציה בהמשך הדרך.

התפרקות בועת הנדל"ן בישראל כבר יצאה לדרכה, אך מחירי הדירות אינם נכללים במדד המחירים לצרכן. מחירי השכירות שכן נכללים בחישוב המדד דווקא צפויים לעלות ככל שימשך הקיפאון בעסקאות המכירה. ירידה נקודתית במחירי השכירות החודש והשפעתה החולפת של המחאה החברתית היא שהביאה למדדים הנמוכים, ולפיכך אין מקום לצפות להמשך ההתמתנות בקצב עליית המחירים.

בנק ישראל מיהר לנצל את החולשה באירופה ואת המדדים האחרונים כשפעל להוריד את הריבית בחדות לערכים שאינם הולמים את ציפיות הצמיחה במשק המקומי. התייצבות בזירה האירופית יחד עם הורדת הריבית ביבשת ובסביבה של הזרמת כספים לחילוץ, כל אלה הרי יאיצו את האינפלציה הגלובאלית במהלך השנה הקרובה.

תגובתו הנמהרת של בנק ישראל ללחץ המשבר האירופי הביא את המשקיעים בישראל להעדיף את האפיק הלא צמוד על פני הצמוד, וכך ירדה האינפלציה הגלומה באג"ח לרמת שפל נמוכה מ-2% לכל אחת מהשנתיים הקרובות, למול תמחור של 3% לפני פרוץ המשבר. התמחור הלקוי של ציפיות האינפלציה יוצר את העדיפות הברורה לאפיק הצמוד בשנה הקרובה.

פרץ של אובדן אמון וצניחה בשוקי המניות תמיד מצליח לזעזע נכסים פיננסיים שלכאורה אין להם קשר ישיר לעניין. נקודת השיא של חששות המשקיעים כבר מאחורינו, והשפעות הלוואי שייצר הגל הזה ידעכו במהלך שנת 2012.

האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד

אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות