המבקר: חריגות שכר והעדפת מקורבים ברשויות המקומיות

דוח המבקר על הרשויות המקומיות: ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג מתפנקת בלשכה ששטחה כפול מלשכת שר ■ מועצת גדרה שילמה קנסות מהירות וחניה לראש העיר

כך נראה השלטון המקומי שלנו בשנת 2011: ראשי רשויות ובכירים מקיימים מפגשים לא מתועדים עם בעלי הון, מאשרים בדיעבד בנייה לא חוקית, תופרים מכרזים, מגייסים קרובים ועובדים לא מתאימים, חורגים כדבר שבשגרה מהתקציב ומתשלום שכר, וגם, כרגיל, מזניחים את הטיפול בנוער במצוקה ובקשישים. מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, פרסם היום (ג') דוח ביקורת מיוחד על תפקוד הרשויות המקומיות, המצביע על שורה ארוכה של ליקויים בהיבטים תקציביים, בנושא שקיפות, בנושא גיוס עובדים ותשלום שכר, בנושא נסיעות לחו"ל, בנושאי נדל"ן, בטיחות בדרכים ובהיבטים רבים נוספים. אלה הם עיקרי הממצאים.

לא מוכנים לשעת חירום: חסרים מקלטים ואין מי שייקח אחריות

כמעט חמש שנים לאחר תום מלחמת לבנון השנייה ויותר משלוש שנים לאחר שהחליטה הממשלה להקים גוף מטה מתאם שבאמצעותו יממש שר הביטחון את אחריות העל שלו לטיפול בעורף במצבי חירום (רח"ל), עדיין לא הוסדר נושא חלוקת תחומי האחריות בין משרד הפנים, פיקוד העורף ורח"ל להכנה ולהיערכות הרשויות המקומיות לעתות חירום.

"מתעורר חשש כי בין הגופים האחראים להכנת הרשויות המקומיות לעת חירום יש כאלה המנסים להתנער מאחריותם בנושא, לרבות בנוגע להקצאת המשאבים הכספיים הניכרים וכוח האדם הנדרש", כותב המבקר, שמצא כי ברוב הרשויות שנבדקו לא יהיה לתושבים היכן להסתתר בעת מלחמה.

"חסרים מקלטים ציבוריים, מקלטים פרטיים, מקלטים במוסדות חינוך ומקלטים במוסדות ציבור. עקב כך למאות אלפים מתושבי הרשויות האלה אין מקלטים לעתות חירום", כתב המבקר.

עוד נמצא כי חלק מהמקלטים שכבר ישנם אינם מחוברים לרשת החשמל, ובחלקם יש רטיבות. כמו כן, בתי ספר וגנים רבים אינם ממוגנים כנדרש. למשל, באופקים ברוב בתי הספר יש מיגון חלקי בלבד.

קשרי הון-שלטון: ראש עיריית נתניה נפגשת עם "ידידים ותיקים"

המבקר בדק את נוהגם של ראשי העיריות לקיים מפגשים עם גורמים שלטוניים, ובהם שרים ומנכ"לים של משרדי ממשלה, חברי כנסת ובעלי תפקידים בכירים בשירות הציבורי, ופגישות עם גורמים פרטיים ובעלי הון - יזמים, מתכננים, קבלנים, ספקים ונותני שירותים אחרים, וכן תורמים פוטנציאליים לרשות.

בביקורת נמצא שחסרה שקיפות ביחסי הון-שלטון, וחלק מהפגישות התקיימו בארבע עיניים, במסעדה או בבית קפה, ללא רישום ותיעוד של מהלך הפגישות ותוצאותיהן, בניגוד למינהל ציבורי תקין.

המבקר בדק את יומן הפגישות המקורי של ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר ומצא כי בין יולי 2009 ל-יוני 2010 קיימה ראש העירייה 58 פגישות עם יזמים, קבלנים, תורמים ועוד בבתי קפה ומסעדות, אך רק לגבי שבע פגישות צוינו הנושאים או המטרות שלהן. ב-34 מהפגישות הייתה ראש העירייה הנציגה היחידה מטעם העירייה.

המבקר ציין כי פיירברג-איכר הערימה קשיים על עבודת הביקורת והשהתה במשך חודש ימים את מתן פלטי המחשב הנוגעים ליומני הפגישות שלה וכשהמציאה לבסוף את פלטי המחשב האמורים לידי עובדי משרד המבקר התברר כי נוספו ליומני הפגישות או נגרעו מהם גם נתונים רלוונטיים לביקורת -פגישות וימים שלמים הושמטו ביומן הראשון שהומצא, כמו גם שמותיהם של חלק מהגורמים שעמם נפגשה, וכן נוספו הבהרות ופרטים שהתגלו כלא נכונים.

ראש העירייה מסרה כי הטעויות נעשו בתום לב ולא מרצון להסתיר מידע או להפריע למהלך הביקורת, אך לינדנשטראוס לא השתכנע וציין כי מוטב שאירועים כאלה לא יישנו.

המבקר אף לא קיבל את טענת פיירברג בדבר פגישות פרטיות עם "ידידים ותיקים מאוד של ראש העירייה, עוד מימי ילדותה", וציין שפגישות עם ידידים אלה, שהפכו ליזמים או לקבלנים הבונים בנתניה, ראוי כי יתקיימו על פי עקרונות של מינהל ציבורי תקין תוך רישום פרוטוקול ובנוכחות הצוות המקצועי של העירייה.

שכר, הטבות והוצאות: חוגגים על הקופה הקטנה

מדוח המבקר עולה כי חגיגות השכר וההטבות בעיריות נמשכות גם הן באין מפריע. למשל, כמה מעובדי הלשכות באלעד ובפתח תקווה קיבלו הטבות שכר חריגות ונמצאו חריגות בתקופת שכירות כלי הרכב של ראש עיריית אלעד, הרב יצחק שלום עידן, ומנהל לשכתו; בכיסוי התשלום עבור נזקים שנגרמו לכלי הרכב שהועמדו לרשותם של ראש עיריית אלעד ומנהל לשכתו, ראש עיריית קריית גת וראש המועצה המקומית גדרה; ובתשלום קנסות בגין עבירות מהירות או חניה שהוטלו על כלי הרכב של ראש עיריית אלעד ושל ראש המועצה הקודם בגדרה. נמצא גם שעיריות אלעד, נתניה והמועצה המקומית גדרה שילמו תשלומי יתר בגין נסיעתם של נבחריהן בכביש 6.

המבקר מצא עוד כי עיריית גדרה שילמה תשלומים חריגים עבור חשבונות הטלפון הנייד של ראשי המועצה הנוכחי והקודם, עיריית אלעד נתנה הלוואות בתנאים מועדפים לראש העירייה, וכן נתנה מקדמות חריגות על חשבון המשכורת לראש העירייה ולשניים מעובדי לשכתו.

וגם על "הקופות הקטנות" חגגו בעיריות. למשל, ראשי עיריות אלעד ונתניה, שבחרו לקבל סכום גלובלי במשכורתם עבור הוצאות אש"ל, הגישו בקביעות חשבוניות "כיבוד ואירוח" במסעדות מעבר למותר והרשויות נשאו בעלות הוצאות אלה. עוד נמצא כי עיריית אלעד אף נתנה יד לשימוש לא ראוי בכספיה בכך שמימנה את הוצאות לשכת ראש העירייה על פרסומים בדבר פועלו ועל האדרת שמו, וכן מימנה את הוצאות הלשכה על אירוח בסוכת ראש העירייה ועל הזמנת מנות יקרות מחברת הסעדה יוקרתית לאירוע הוקרה ראוותני לראש העירייה היוצא.

נסיעות לחו"ל: 42 אלף שקל לשתי נסיעות של פיירברג לחו"ל

מתברר שברשויות המקומיות לומדים מחברי הכנסת והשרים גם איך לנסוע לחו"ל במימון המדינה ולא לתת דין וחשבון לאף אחד. בשנים 2008-2010 מימנו ארבע רשויות מקומיות נסיעות של ראשי רשויות לחו"ל, בעיקר ל"ערים תאומות": עיריית נתניה מימנה שתי נסיעות של ראש העירייה ושל העוזרת האישית שלה למרוקו, לצרפת ולספרד, בעלות כוללת של כ-41,900 שקל; בנסיעות אלה הן שהו בחו"ל 29 יום בסך הכול. בנוסף מציין המבקר כי שטח לשכתה של פיירברג הוא 63 מ"ר - גדול פי שניים מהגודל שנקבע לחדרו של שר.

עיריית פתח תקווה מימנה שתי נסיעות של ראש העירייה לגרמניה, בעלות כוללת של כ-20,300 שקל; בנסיעות אלה הוא שהה בחו"ל 12 יום בסך הכול. עיריית כפר סבא מימנה נסיעה לתשעה ימים של ראש העירייה ושל ממלא מקומו לסין, בעלות כוללת של כ-23,900 שקל. המועצה המקומית גדרה מימנה, בעלות של כ-10,400 שקל, נסיעה לשישה ימים של ראש המועצה לצרפת.

כל הרשויות המקומיות שנבדקו, למעט עיריית פתח תקווה, לא קבעו נהלים בכתב בנושא הנסיעות לחו"ל בתפקיד, וברובן לא נמצא פירוט של הצורך בנסיעה, מהותה, הסמכות לאישור הנסיעה, דרכי ההתקשרות עם משרדי הנסיעות, האישור הסופי לנסיעה ושלב הדיווח על התוצאות שהושגו בנסיעה. כך גם לא היה פירוט של הארכת הנסיעה לצרכים פרטיים.

אשדוד: אישור תוכניות שלא כדין

עיריית אשדוד, בראשות יחיאל לסרי, נמצאת אף היא על הכוונת של המבקר: העירייה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה אישרו תוכניות בנייה במרכז העסקים הראשי ברובע הסיטי (מע"ר), שלא על פי תוכנית המתאר התקפה ותוכנית האב המנחה של העיר. עוד נמצא כי רשויות התכנון והבנייה לא פעלו כנדרש להכנת פרוגרמה למסחר, לתעסוקה ולמגורים בעיר וכן להכנת תוכנית מתאר מקומית למע"ר הדרומי של העיר.

בכמה מקרים שונו הוראותיהן של כמה תוכניות מפורטות, באמצעות הוספת ייעודים למגורים על חשבון מסחר ושימושים נוספים, בניגוד לתוכניות המאושרות. כך "הוברחו" שטחים רבים - 44.5 דונם - שאינם משמשים לייעודם המקורי. "לא ניתן לדעת מה היו מטרות השינויים", כותב המבקר.

עוד נמצא כי הפיצויים שמשלמת העירייה למחזיקים בזכויות בחוף הים, במסגרת תוכנית לצמצם את זכויות הבנייה בחוף, גדלו משמעותית במשך השנים, בלי שהוכנה חוות דעת שמאית לבחינת הגידול בסכום הפיצוי.

בית שמש: סגן ראש עיריית בית שמש מגייס קרובים

נפוטיזם וגיוס קרובים ומקורבים למשרות ברשויות המקומיות היא תופעה ידועה לשמצה, אך מתברר שהניסיונות למגרה מעלים חרס.

בפקודת העיריות נקבעו סייגים להעסקת קרובי משפחה, ובין היתר נקבע כי אדם שהוא קרוב משפחה של ראש העירייה או של אחד מסגניו לא יתקבל לעבודה בעירייה.

בביקורת בעיריית בית שמש נמצא שבני משפחה הועסקו בעירייה בניגוד לחוק. כך למשל הועסקו בעירייה קרובי משפחה של מאיר בלעיש, שכיהן כסגן ראש העירייה בשנים 2003-2006 ומדצמבר 2008 ואילך הוא גם ממלא מקומו של ראש העירייה. בין הקרובים שהועסקו: אחיו של בלעיש. עוד עבדו בעירייה קרובי משפחה של חברי מועצה ושל עובדי עירייה נוספים, ובהם כלתו של מנהל אגף החינוך שהועסקה באגפו. העירייה, קבע המבקר, לא נקטה את הצעדים הנדרשים כדי למנוע זאת.

חדרה: "התנהלות בזבזנית"

עיריית חדרה, שצברה גירעונות כספיים בסכומים ניכרים, שהסתכמו בכ-167 מיליון של לפני ההלוואות שקיבלה להקטנתם, פיזרה כספים ואיישה משרות ללא צורך וללא תקנים. מניתוח הממצאים שהובאו בדוח על חריגות שכר שהועבר למבקר, עולה שהעירייה, בראשות חיים אביטן, שילמה שכר חורג ל-56% מהעובדים במחלקת הנהלת העיר; ל-90% מהעובדים במחלקה המשפטית; ל-45% מהעובדים במחלקת תברואה ול-66% מהעובדים באגף מהנדס העיר. גם במחלקת חופים היו חריגות מפליגות בשכרם של 84% מהעובדים.

המבקר מציין עוד כי למרות ההסתייגויות החמורות של רואה החשבון מטעם משרד הפנים והמלצתו שלא להעביר לעירייה כספים המיועדים לה, אישר משרד הפנים לעירייה לקבל בשנים 2007-2009 הלוואות בסכום כולל של 81.6 מיליון שקל.

עוד נמצא בביקורת כי מספר המועסקים ומספר המשרות בעירייה גדלו בשנים 2008 ו-2009 לעומת שנת 2007 בניגוד להתחייבותה בתוכנית להסדר ההבראה: בשנת 2008 העסיקה העירייה 115 עובדים ב-37 משרות נוסף על אלה שהועסקו ב-2007; ובשנת 2009 העסיקה 142 עובדים ב-37.9 משרות נוסף על אלה שהועסקו ב-2007.

המבקר מציין בנוסף, כי העירייה העסיקה שישה עובדים בתפקידי עוזר או יועץ לראש העירייה ולסגנו ומנהל לשכה, אף שמשרד הפנים אישר רק העסקת שניים מהם. מימון העסקתם של ארבעת העוזרים והיועצים הנוספים כרוך הוצאות המסתכמות בכ-1 מיליון שקל לשנה.

"הדבר מגדיל את הוצאות העירייה ומצביע על התנהלות בזבזנית, שלא לפי התחייבויותיה בתוכנית להסדר ההבראה", מציין המבקר.

חיפה: אישורי בנייה בניגוד לרוח החוק

המבקר מצא ליקויים חמורים באישור תוכניות בעיר: תכניות בנייה אושרו בניגוד לרוח החוק; שטחים הופקעו שלא כחוק והחלטות התקבלו תוך יחס לא שוויוני ליזמים. כל זאת שעה שראש העירייה, יונה יהב, משמש יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה חיפה.

לפי המבקר, משנת 2001 ואילך גיבשה העירייה ארבעה מסמכי מדיניות המשמשים בסיס לאישור תוכניות נקודתיות ולמתן היתרי בנייה בהדר הכרמל, מרכז הכרמל, ציר הרכס מוריה-חורב וציר אח"י אילת. אלא שמסמכים אינם "תוכנית" כהגדרתה בחוק התכנון והבנייה והם לא עברו את הליכי האישור הסטטוטוריים, לא הובאו לידיעת הציבור ולא חל עליהם הליך של התנגדויות. למרות זאת, אושרו מאות תוכניות נקודתיות, שבחלקם התבססו על מסמכי המדיניות, אך לא הייתה אחידות - לעתים הוועדה אישרה תוכניות בהתאם למסמכי המדיניות ופעמים אחרות אישרה תוכניות בניגוד להנחיותיהם.

לינדנשטראוס מציין מקרה שבו נעשה תכנון לבניית מבנה למגורים ומסחר בכיכר ספר, אך העירייה לא רשמה את ההפקעה לצורכי ציבור, כמתחייב בתוכנית, חרף ההפקעה בפועל. בנוסף, התכנון נעשה על שטח גדול מהשטח שהוקצה לו ואושרה בנייה של 18-20 קומות. בכך הגדילה הוועדה המקומית באופן מלאכותי את זכויות הבנייה במתחם.

עוד מציין המבקר כי הוועדה המקומית העניקה ליזם זכויות בנייה של 250% על מגרש ששטחו קטן מ-2.5 דונמים, בניגוד למדיניות ולעמדת מתכנן המחוז, ובשני מקרים אחרים,

התירה הוועדה המקומית לשני יזמים שימוש חורג בשני מבנים לתקופות ממושכות בניגוד לרוח החוק.

פתח תקווה: ש"ס משתלטת על נכסים ללא תמורה

המבקר מצא ליקויים בנוגע לשימוש בנכסי העירייה ללא תמורה: ההקצאות לא אושרו כחוק וש"ס משתלטת על מבנים בלי שניתן יהיה לפנותם.

בשנת 2001 פורסם נוהל המאפשר לרשות מקומית להתקשר בחוזה להעברת זכויות במקרקעין ללא מכרז למוסד ציבורי למטרות חינוך, תרבות, מדע, דת, צדקה, סעד, בריאות או ספורט, בתנאים מסוימים. מדוח המבקר עולה, שיותר מתשע שנים לאחר שפורסם הנוהל, טרם הוסדרו כנדרש השימושים ב-218 מ-244 נכסים השייכים לעירייה, בראשות יצחק אוחיון, ושר הפנים לא אישר אותם כנדרש בנוהל. המבקר מצא כי 79 שימושים לא נמצאים בהליכי הסדרה, ו-64 מהם טרם הוסדרו בשל היעדר שיתוף פעולה מצד העמותות המשתמשות בנכסים. כחצי מהנכסים האלה מופעלים על ידי רשת מוסדות חינוך של ש"ס, "מעיין החינוך התורני".

"פעילותם של העירייה ושל העומדים בראשה ... עלולה להעצים את תחושת הציבור שהשלטון המקומי מתנהל באופן שרירותי, ולעתים אף שערורייתי", כותב המבקר ומוסיף: "עלול להיווצר הרושם שטיפולה של העירייה בנושא מושפע משיקולים פוליטיים הקשורים לכך שש"ס היא חברה בקואליציה במועצת העירייה ושר הפנים הוא יו"ר המפלגה".