תיקון 16: שכר שנתי של 1.8 מיליון ש' לעופר ליברזון בטאגור

בעלי מניות מיעוט בטאגור קפיטל: "ליברזון מצוי בניגוד עניינים באישור תנאי העסקתו; התנאים שלו אינם מתקבלים על הדעת"

למרות הביקורת החריפה על הקפצת שכרו של עופר ליברזון, יו"ר חברת הנדל"ן המפסידה טאגור קפיטל , אושרו תנאי העסקתו במלואם - דמי ניהול של כ-1.8 מיליון שקל בשנה. ל"גלובס" נודע, כי מי שאחראית לאישור השכר היא חברת חבס השקעות, המחזיקה ב-9.8% ממניות טאגור, שתמכה באישור ההחלטה. ולעומתה חברת הכשרת הישוב, המחזיקה בכ-12.8% מהמניות, לא הצביעה כלל.

בהתאם לתיקון 16 לחוק החברות, נדרש אישור תנאי העסקת בעל שליטה ברוב של בעלי מניות המיעוט. באסיפה הכללית שהתקיימה שלשום התנגדו רק 0.23% מבעלי המניות של החברה לשכרו של ליברזון, ומכאן ששכרו אושר, לכאורה, ברוב מוחץ.

אלא שהסיפור בטאגור מורכב יותר. בעלת השליטה בחברה הציבורית היא החברה הפרטית טאגור אחזקות נדל"ן (המחזיקה 23% בהון החברה הציבורית). ליברזון מחזיק ב-73% ממניות החברה הפרטית, שבעליה התכנסו לפני כשבועיים לקבל החלטה כיצד תצביע החברה באסיפה הכללית של טאגור.

רוב בעלי המניות התנגדו

רוב בעלי המניות ה"בלתי נגועים" בטאגור הפרטית, ובהם ד"ר רפי גדרון, ממייסדי חברת כרומטיס, האחים דן ונתן וולפרט ומוני הראל, לשעבר הבעלים של קבוצת הכדורגל הפועל ת"א, התנגדו לשכרו של ליברזון. עם זאת, מאחר שליברזון מחזיק ברוב המניות בחברה זו, הרי שההחלטה הסופית הייתה לתמוך באישור שכרו של בעל השליטה.

בתגובה, נשלח מכתב על-ידי בעלי מניות המיעוט בטאגור הפרטית, המיוצגים על-ידי עו"ד אסף ברם, ובו נטען כי "מרשינו סברו שעופר ליברזון מצוי בניגוד עניינים באישור תנאי העסקתו, וכי הוא מנוע מלהצביע בעניין זה; תנאי העסקתו של ליברזון אינם מתקבלים על הדעת לאור תוצאותיה הגרועות של טאגור קפיטל. קיים טעם לפגם באישור ובנימוקי ועדת הביקורת והדירקטוריון".

במכתב טוען עו"ד ברם, כי פנייתם של בעלי המניות נענתה על-ידי טאגור הפרטית כי תספק חוות דעת משפטית שתבחן את טענותיהם, אך עד כה - שבועיים לאחר קיום אסיפת בעלי המניות - טרם סופקה חוות דעת שכזו.

שערוכים שליליים ברומניה

מניית טאגור צנחה בכ-90% בחמש השנים האחרונות, על רקע הפסדים של 53 מיליון שקל שצברה בתקופה זו. ההפסד נבע ברובו משערוכים שליליים של נכסים שרכשה החברה ברומניה. להערכת החברה, אין ודאות שבמהלך השנים 2012-2013 ינבעו לה תזרימי מזומנים חיוביים מפעילות שוטפת.

למרות כל אלה, ליברזון הוא מנהל מוערך על-ידי דירקטוריון טאגור ועדת הביקורת שלו. בשנים 2007-2011 הוא גרף שכר בעלות מצרפית של כ-7.5 מיליון שקל, וכעת, במקום הסכם ניהול המעניק לו 1.5 מיליון שקל בשנה, דמי הניהול הועלו ב-20% ל-1.8 מיליון שקל בשנה (150 אלף שקל בחודש). בחלק מהשכר נושאת קרן פטרון קפיטל, השותפה עם טאגור בכמה פרויקטים.

את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה טאגור בהפסד של כ-5 מיליון שקל, בהמשך להפסד של כ-20 מיליון שקל ב-2010 כולה. חשש המשקיעים בא לידי ביטוי בתשואה של כ-30% שבהן נסחרות אג"ח החברה - חוב בסך של כ-40 מיליון שקל. עד כה פרעה החברה את כל התחייבויותיה בזמן, לא עניין של מה בכך לחברה ישראלית הפועלת במזרח אירופה.