האוצר יאשר לפוטאש להגדיל ההחזקה בכיל ל-25%

הממונה על הגבלים עסקיים דיויד גילה ביקש לבדוק השלכות העסקה ■ פוטאש עובדת בשיתוף פעולה עם בעלת השליטה בכיל, החברה לישראל ■ גם אם פוטאש תגדיל החזקה בכיל היא לא תוכל למנות דירקטורים מטעמה

משרד האוצר אישר באופן עקרוני את בקשתה של ענקית הדשנים הקנדית פוטאש להגדיל את החזקותיה בכיל מ-14% ל-25%. גורמים בכירים במשרד אישרו את הדברים, אלא שבשבועות האחרונים נכנס לתמונה שחקן לא צפוי שמעכב את העסקה: הממונה על רשות ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה ביקש לנתח את השלכות העסקה מבחינת הגבלים עסקיים, ובידיו האפשרות לקבוע את גורלה. ברשות אישרו כי "הסוגיה נמצא בבדיקה".

המגעים בין החברה לאוצר מתקיימים זה כחצי שנה, והרשות לחברות הממשלתיות, בראשות דורון כהן, כבר סיימה את הבדיקה, שהתרכזה בהיבטים הביטחוניים הכרוכים בעסקה כזו. מי שהוביל את הבדיקה מטעם המדינה הוא סגנו של כהן, נסים סלמן, הממונה על תיק "חברות במעקב אחרי הפרטה". לפי הכללים שקבעה המדינה, הגדלת ההחזקה של פוטאש מעבר להחזקה הקיימת מחייבת את אישור המדינה. כלל זה נקבע במסגרת מניית הזהב שיש למדינה בכיל, המחזיקה במשאבי טבע של המדינה.

סלמן וצוותו בדקו בין השאר את ההשלכות של הגדלת ההחזקה מבחינת הממשל התאגידי, ובנושא זה לא צפויות בעיות מהותיות: לפי תקנון החברה, מינוי הדירקטורים נעשה לפי רוב פשוט, וגם לאחר העסקה יהיו בידי החברה לישראל, שבבעלות משפחת עופר (כ-52% מהמניות), רוב המניות והיא תוכל להמשיך למנות את הדירקטורים. פוטאש לא תדרוש מינוי דירקטור מטעמה.

מהחזקה פיננסית לדריסת רגל

פוטאש היא יצרנית הדשנים הגדולה בעולם, העוסקת בעיקר בייצור אשלג. החברה חולשת על נתח שוק של יותר מ-20% ונסחרת לפי שווי של כ-33.7 מיליארד דולר.

פוטאש, בניהולו של ביל דויל הדומיננטי, החלה להחזיק מניות בכיל לפני כ-12 שנה. אז רכשה כ-10% ממניות החברה תמורת כמה מאות מיליוני שקלים. לפני כשנתיים הוסיפה ורכשה ממניות כיל ביותר ממיליארד שקל, והגיעה להחזקה של 14%. שווייה של החזקה זו כיום עומד על 6.3 מיליארד שקל.

כיל נשלטת כיום על ידי החברה לישראל (52.3%), שבשליטת עידן עופר. המגעים בין פוטאש, שהיא גם מתחרה של כיל, ובין המדינה, נעשים בידיעת ובהסכמת החברה לישראל. בין החברות נקבע כי תהיה שקיפות מלאה בתוכניות העתידיות של פוטאש לגבי כיל, כאשר כל רכישת מניות תתבצע בידיעה ובתיאום עם החברה לישראל. בנוסף, פוטאש לא תדרוש מינוי של דירקטור מטעמה בחברה.מה מחפשת פוטאש בכיל? ייתכן שיותר מהחזקה פיננסית. השתלטות על כיל תחזק את פוטאש הקנדית במיוחד ביבשת אסיה. לכיל מכירות גבוהות בהודו ובסין, בעיקר בזכות הקירבה הגיאוגרפית אליהן. כיום, נוכח הריחוק הפיזי מאותן מדינות, אין לפוטאש דריסת רגל מהותית בהן.

פוטאש כבר ניסתה לפני כחמש שנים לרכוש את השליטה בכיל, אך החברה לישראל סירבה למכור. האם בעתיד עמדתה של בעלת השליטה תשתנה? קשה לומר בוודאות. על פניו, לא נראה שיש סיבה למכור את כיל: היא מספקת לחברה לישראל זרם דיבידנדים שמן של מאות מיליוני שקלים מדי רבעון; החברה לישראל נסמכת על אותם דיבידנדים כדי לממן החזקות אחרות שלה, ובראשן צים הנמצאת בקשיים ומיזמי הרכב שזקוקים למזומנים. מה עוד, שמניית כיל רחוקה היום עשרות אחוזים ממחיר השיא שלה, כך שלא נראה שברמת המחירים הנוכחית תימכר השליטה בה.

מנגד, פוטאש אינה ממהרת לשום מקום. היא מצוידת בלא מעט מזומנים, ואם תרצה - היא מסוגלת להגיש הצעה שלא ניתן יהיה לסרב לה. אך לפני שכל זה יקרה, צריך לראות אם המדינה בכלל תאשר לה להגדיל את החזקותיה.