שאמה: "ההשוואה בין חוב רשות השידור וחוב ערוץ 10 - תעלול חלול"

(עדכון) - דרוקר: "למה המדינה מוחקת חוב לרשות השידור, ולערוץ 10 לא מאשרים דחיית חוב?" ■ ח"כ איתן כבל: "יש עליי לחץ לסגור את השידור הציבורי; אין סיכוי"

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (ה') דיון נוסף בסוגיית דחיית החוב בסך 45 מיליון שקל לערוץ 10, במה שיכול להכריע את גורל הערוץ ולסגור אותו בחודש הבא אם לא יידחה החוב. הדיון התקיים בימים שבהם המדינה שוקלת למחוק כליל חוב של 300 מיליון שקל לרשות השידור וחוב של 1.1 מיליארד שקל לתעש. אתר "גלובס" העביר את הדיון בשידור חי.

כבר בפתח הישיבה הבהיר יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, כי עקב בקשתו של מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, לא תתקבל הכרעה בנושא דחיית החובות. לדברי שאמה-הכהן, ורשבסקי פנה אליו לפני הישיבה ואמר כי הוא לא יוכל להגיע לישיבה, וזאת מסיבות אישיות. בסיום הישיבה הוחלט כי הנושא יעלה שוב לדיון ביום שני הקרוב.

"איך יכול להיות שהמדינה מאשרת את מחיקת חוב לרשות השידור, אבל דחיית חוב של 45 מיליון לערוץ 10 - את זה לא מאשרים", אמר הבוקר העיתונאי רביב דרוקר לגלי צה"ל לפני תחילת הדיון.

הדיון היום בוועדת הכלכלה מתקיים ביוזמת ח"כ איתן כבל (העבודה), אולם ההערכה היא כי הקואליציה תטרפד כל ניסיון לדחות את החוב לערוץ 10. "יש רוב יציב וחזק נגד ערוץ 10, אך זיהיתי מצב שהקואליציה תצטרך לתת הפעם הסברים על רקע הכוונה למחוק לרשות השידור 300 מיליון שקל חוב", אמר היום כבל לגלי צה"ל.

בדיון בוועדה הוסיף כבל: "היה עליי לחץ כבד מאוד לסגור את השידור הציבורי; ואני אומר לכם כאן: אין לכם סיכוי להצליח".

אתמול (ד') נפגשו בכירי ערוץ 10 עם נשיא המדינה שמעון פרס, שאמר כי הוא חרד לא רק לגורל 3,000 העובדים אלא גם לענף התקשורת כולו. (לסיפור המלא)

כאמור, יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אמר היום בתחילת הדיון כי בהתאם לבקשת מנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי, הוועדה לא לא תכריע בסוגייה היום. "הוא פנה אליי באופן אישי, ובשל נסיבות אישיות הוא לא יכול להשתתף בדיון היום", אמר שאמה-הכהן.

משתתפים בדיון זעמו על כך ששר התקשורת משה כחלון לא נכח בדיון.

לפני הדיון ציין שאמה-הכהן: "לא גיבשנו החלטה; אנחנו מנסים, מתוך דאגה להציל את ערוץ 10. 99% רוצים שהערוץ ימשיך לשדר. האמירה שיש כאן נסיונות לנקמה פוליטית היא ספין לא הוגן. ערוץ 10 כבר קיבל בעבר סיוע מהממשלה הנוכחית".

במהלך הדיון ציין שאמה-הכהן כי "ההשוואה בין מחיקת החוב לרשות השידור לבין אי-דחיית החוב לערוץ 10 היא תעלול חלול".

ערוץ 10 מסר בתגובה לדברי ח"כ שאמה-הכהן: "השידור הציבורי חשוב לכולנו, וראוי לאפשר את המשך קיומו ויצירתו. התגייסות הממשלה וועדת הכלכלה למציאת פתרון שיאפשר את המשך עבודת רשות השידור, גם כשיש לה חובות במאות מיליוני שקלים לציבור, מראה לכולנו שאפשר למצוא פתרון גם לערוץ 10, שאין לו חובות תוכן בכלל, וכל בקשתו היא לאפשר דחייה במועד התשלום תמורת ריבית והצמדה".

בכיר בערוץ 10 ציין: "יו"ר ועדת הכלכלה צודק לגמרי - אין בכלל מה להשוות בין ההיחלצות המופלאה של ראש הממשלה לפתרון חובות התוכן של רשות השידור, לבין המאמץ הכביר שמפנה ראש הממשלה לסיכול כל פתרון בעניין ערוץ 10".

פטור מהפקות מקור לרשות השידור?

בנוסף לעניין ערוץ 10 דנה הוועדה בבקשתם של יו"ר הקואליציה זאב אלקין וח"כ ציון פיניאן להאריך עד לשנת 2011 את סמכותו של השר הממונה על רשות השידור לפטור את רשות השידור מהחובה להשקיע בהפקות מקור.

לדברי שאמה-הכהן, "אני לא יכול להסביר מדוע רשות השידור כמעט ולא השקיעה כלל בהפקות מקור, כנדרש ממנה על-פי החוק, ועצם זה שהממשלה נזכרה בדקה ה-90 לטפל בנושא, גורמת לכך שלא ניתן לרפא את המהות ואת הנזק ליצירה הישראלית.

"אנו חיים בעולם המעשה, ולכן אני מציע שלא נתעכב יתר על המידה בשנת 2011 שעוד רגע חולפת, אלא נרכז את מירב מאמצנו בשנה הבאה ובשנים שלאחר מכן, על מנת להבטיח שהמצב לא יחזור. קיבלתי התחייבות שהרפורמה ברשות השידור מתקדמת להשלמת חקיקה בתחילת השנה, גם על בסיס מימוש נכסי הרשות אשר נאמדים בכ-4 מיליון שקל.

"רשות השידור צריכה להיות יעילה וחזקה פיננסית, היא אינה צריכה להמשיך ולהחזיק בנכסי הנדל"ן שלה. מדובר בנדל"ן מבוזבז בשווי מאות מיליוני שקלים הקבורים באדמה, והציבור והרשות מפסידים מכך. צריך להבטיח שלרשות השידור יהיה תקציב מאוזן, מקורות הכנסה יציבים, ושתדע לייצר תוכן איכותי שהציבור יאהב".