האפקט של "מותג בקהאם" לא ממש ישפיע על פ.ס.ז'

גם אם הכדורגלן יצטרף למוליכת הליגה הצרפתית, מכירת חולצות שלו לא תכניס למועדון יותר מ-1.5 מיליון אירו בשנה

פריס סן-ז'רמן, מוליכת הליגה הצרפתית בכדורגל, עושה בימים אלו את כל מה שהיא יכולה על מנת להחתים בשורותיה את דייויד בקהאם. בגיל 36, ברור שהקשר האנגלי, שבילה את חמש השנים האחרונות בלוס אנג'לס גלאקסי מהליגה האמריקנית החלשה (ובדרך גם הושאל לתקופות קצרות למילאן האיטלקית), כבר לא יכול לספק סחורה מקצועית כמו פעם. אבל האם המותג האדיר שלו יוכל להועיל למועדון ברמה הכלכלית?

לא בטוח בכלל. לפי בדיקה שערכה חברת חקר שוק הספורט מגרמניה, Sport + Markt, וממצאיה פורסמו באתר "בלומברג", פ.ס.ז' תוסיף לשורת ההכנסות שלה לא יותר מ-1.5 מיליון אירו בשנה בגין מכירת חולצות של בקהאם, אם וכאשר יחליט בסופו של דבר השחקן להצטרף אליה. ב-Sport + Markt מעריכים כי פ.ס.ז' תצליח למכור בין 50 אלף ל-100 אלף חולצות הנושאות את שמו של בקהאם.

לפי Sport + Markt, מועדוני כדורגל רושמים רווח נקי של כ-15 אירו בלבד בממוצע, עבור כל חולצת משחק שלהם שנמכרת במחיר של 70 אירו - זאת לאחר שההכנסה מתחלקת גם עם יצרנית הבגד (נייקי, במקרה של פ.ס.ז'), עם השחקנים ששמם מופיע על החולצה, ואחרי שנלקחות בחשבון עלויות הפצה ומיסוי.

יש לציין כי בתקופות יותר טובות של בקהאם בקריירה מבחינה מקצועית, ההשפעה המסחרית שלו על המועדונים בהם שיחק היתה גדולה יותר: שנתיים בלבד לאחר שהצטרף לריאל מדריד, ב-2003, קפצו ההכנסות של המועדון הספרדי ממכירת מרצ'נדייז ב-62% לסך של 54.1 מיליון אירו בשנה - הרבה בזכות "בקס".

בכל אופן, איפה עומד כרגע המו"מ בין בקהאם לקבוצה מצרפת? העיתון "לה פריזיאן" פרסם השבוע כי הכדורגלן סיכם את תנאיו במועדון, וירוויח שכר של 800 אלף אירו ברוטו בחודש. במחנה של בקהאם הכחישו את הפרסום, וטענו כי הוא "עדיין לא החליט על עתידו בכדורגל". בקהאם הפך החודש לשחקן חופשי, לאחר שהחוזה שלו ב-MLS הסתיים.

את הסכומים הגדולים האלו יכולה פ.ס.ז' להוציא לאחר ש-70% מהאחזקות שלה עברו בקיץ האחרון לידיו של השייח' תמים בין חאמד אל-תאני, אחד מבניו של אמיר קטאר, שמאז כבר הספיק להוציא קרוב ל-90 מיליון אירו עבור רכש למועדון. מי שתיווך בעסקה לרכישת הקבוצה היה ניקולא סרקוזי, נשיא צרפת.