מידרוג: השקעה באג"ח אמפל כרוכה בסיכון אשראי משמעותי

מידרוג חתכה את הדירוג של החוב של אמפל שבשליטת יוסי מימן ב-3 דרגות ל-‏B3‎‏ מ-BA3‎‏ - לאחר שאמפל ביקשה ממחזיקי האג"ח דחיית פירעון החוב כלפיהם בשנתיים ■ "הדירוג הנוכחי משקף אירוע של כשל פירעון"

באוקטובר 2010, לאחר השלמת עסקת סמייל בה הרוויחה אמפל כ-300 מיליון שקל, דירגה מידרוג את החוב של חברת ההשקעות אמפל ברמה של ‏A3‎‏, אשר משקף חוב בעל סיכון אשראי נמוך. היום, 14 חודשים בלבד לאחר מכן ושלושה ימים לאחר שאמפל הודיע על כוונתה לכנס את מחזיקי האג"ח לצורך דחיית פירעון החוב כלפיהם בשנתיים, הורד הדירוג של אמפל לרמה של ‏B3‎‏ שהינו "חוב בעל מאפיינים ספקולטיביים הכרוך בסיכון אשראי גבוה". מידרוג מציינת כי "הדירוג הנוכחי משקף אירוע של כשל פירעון. הותרת אופק הדירוג השלילי משקפת אפשרות לשיעורי הפסד גבוהים יותר".

מדובר בהורדה של 3 דרגות דירוג ביחס לדירוג הקודם, וזאת כאשר תשואות האג"ח של אמפל מגיעות לרמה של עד 135%. מידרוג הותירה את אופק הדירוג של החברה "שלילי", כך שייתכן כי בעתיד יירד דירוג החוב של אמפל לכזה המתאים לחברות הנמצאות במצב של חדלות פירעון. במידרוג כותבים כי "הדירוג ייבחן גם על רקע הצלחת מהלך החברה לדחיית תשלומי קרן האג"ח ופריסת לוח הסילוקין".

היקף החוב הנוכחי של אמפל, הנמצאת בשליטת יוסי מימן, מסתכם בכ-1.2 מיליארד שקל (סולו), מתוכו כ-870 למחזיקי שלושת סדרות האג"ח, והיתרה לבנקים, להם משועבדים מניותיה של החברה בחברת גדות מיכליות.

אמפל נקלעה למצב בו היא נאלצת לבקש הסדר חוב, היות שספקית הגז המצרי‏‏EMG ‎‏ - השקעתה העיקרית - חדלה מלהזרים גז לישראל בשנה האחרונה באופן סדיר, בשל הפיצוצים החוזרים ונשנים בצינור הגז המצרי. הדיבידנדים שהיו צפויים להגיע מ-‏‏EMG‏ היו אמורים לשרת את החוב של אמפל, ועל רקע חוסר הוודאות בפעילות זו ביקשה החברה ממחזיקי האג"ח לדחות את פירעונות הקרן בשנתיים.

‏"הדירוג החדש אינו מבטא הערכה לכלל ההפסד הכלכלי ומניח שווי מסוים לחברת ‏‏EMG‏, אם כי בערכים נמוכים משמעותית מהעלות בספרים ומהערכות קודמות", כותבים במידרוג. נציין כי בדוחות הרבעון השלישי של 2011 הורידה אמפל בפעם השנייה השנה את שווי חלקה ב-‏EMG ‎‏ (12.5% מהמניות) בספריה, ל-311 מיליון דולר, לעומת שווי מקורי של 361 מיליון דולר. במידרוג מציינים כי "במידה ונעריך כי תחול היחלשות נוספת בשוויה של ‏‏EMG‏, הדבר יגרור עלייה בהפסד הצפוי והורדות דירוג נוספות".

מידרוג מעריכה כי אם לא תתבצע פריסה של החוב, יתרות הנזילות הקיימות בחברה מספקות את צריכה השוטפים עד לסוף שנת 2012 (כולל פירעון הקרן הקרוב של אג"ח ב' בסוף ינואר בהיקף של 29 מיליון דולר), וזאת בהנחה כי לא יבוצעו השקעות חדשות. על רקע זה, ניתן להבין מדוע מבקשת כבר עתה אמפל דחייה בפירעון החוב, שכן היא אינה רוצה להגיע למצב בו בעוד שנה אוזלים מקורותיה הכספיים.