וינשטיין סגר את תיקי החקירה נגד הישראלים שהשתתפו במשט לעזה

זאת בשל קשיים ראייתיים ומשפטיים ■ ח"כ זועבי: "השתתפותי במשט הייתה מעשה חוקי, פוליטי ולגיטימי" ■ תנועת אם תרצו: "על הממשלה להחליף את היועמ"ש"

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, החליט לסגור את תיק החקירה שנפתח בעניין חשד לביצוע עבירות על-ידי אזרחים ישראלים שהשתתפו במשט לעזה במאי 2010.

כידוע, בעקבות ההשתלטות על המשט לעזה ב-31.5.10 נפתחה בהוראת היועץ המשפטי לממשלה חקירת משטרה, שהתמקדה בביצוע עבירות אלימות כלפי חיילי צה"ל שהשתלטו על הספינות.

חקירת המשטרה נגד האזרחים הזרים שהשתתפו במשט הופסקה בשלב מוקדם, בעקבות החלטת היועץ המשפטי לממשלה - שהתקבלה בהמלצת הקבינט - לאפשר את גירושם של האזרחים הזרים מן הארץ סמוך לאחר המשט, וזאת נוכח שיקולים מדיניים וביטחוניים שעלו אז בפני הקבינט. עתירה לבג"ץ נגד החלטה זו נדחתה.

אשר לחקירה נגד האזרחים הישראלים שנחשדו בהשתתפות במשט, הרי שזו נמשכה בחשד לביצוע עבירה של ניסיון לכניסה לשטח עזה שלא כדין (חשד לביצוע עבירות לפי חוק יישום ההתנתקות ולפי פקודת הארכת תוקף תקנות שעת חירום - יציאה לחו"ל), שכן איש מהמעורבים אזרחי ישראל לא נחשד בתקיפת חייל צה"ל.

ממצאי חקירת המשטרה בעניין זה הועברו לפרקליטות, ולאחר בחינת הדברים ועריכתן של מספר השלמות חקירה גובשה חוות-דעת הפרקליטות בנושא, אשר הועברה לעיונו של היועץ המשפטי לממשלה. בהמשך לכך קיים היועץ המשפטי לממשלה מספר ישיבות בנושא עם כלל הגורמים הרלבנטיים.

לאחר בחינת מכלול הראיות הקיימות בתיק והסוגיות המשפטיות הנוגעות לעניין, החליט וינשטיין על סגירת התיק, וזאת בשל קשיים ראייתיים ומשפטיים משמעותיים שהתגלו, הנוגעים הן להוכחת יסודות העבירה והן לשאלות משפטיות של תחולת דיני העונשין של ישראל על עבירות חוץ.

זועבי: השתתפותי במשט הייתה מעשה חוקי, פוליטי ולגיטימי

בתגובה על החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה לסגור את תיק החקירה נגד האזרחים הישראלים שהשתתפו במשט, ובכך גם את התיק נגד חברת הכנסת חנין זועבי, הגיבה חברה הכנסת ואמרה כי היא אינה מופתעת מההחלטה.

"התעקשתי לאורך כל הדרך כי השתתפותי במשט הייתה מעשה חוקי, פוליטי ולגיטימי למהדרין", אמרה זועבי והוסיפה כי מדובר היה בחובה מוסרית ואנושית, עוד בטרם שתהיה זו חובתה הפוליטית.

עוד אמרה חברת הכנסת כי עברה תקופה קשה של הסתה ודה-לגיטימציה. "יש עכשיו מקום להתנצלות מצד אותם חברי כנסת שהסיתו כנגדי", אמרה זועבי והוסיפה כי אינה מצפה להתנצלות, אך היא מקווה שאותם חברי כנסת יעשו חשבון נפש.

"אם תרצו": לפטר את וינשטיין

תנועת "אם תרצו" מסרה בתגובה: "יועץ משפטי לממשלה שאינו מבין את חובתו או שאינו מסוגל לגבש את הכלים המשפטיים על מנת להגן על חיילי צה"ל מניסיון ללינץ', אינו ראוי לכהן בתפקידו אפילו יום אחד נוסף. על הממשלה לאתר בהקדם מועמד חלופי ולהחליף את היועץ ויינשטיין בהקדם האפשרי".

מהאיחוד הלאומי נמסר בתגובה: "החלטת היועמ"ש היא מהאומללות שידעה הפרקליטות. מעשי הנבלה של זועבי וחבריה שהגיעו לפגוע בחיילי צה"ל מתועדים, ואין שום קושי ראייתי. ניתן רק לשער כיצד הייתה נופלת החלטת הפרקליטות אם המעורבים לא היו מארגוני השמאל הקיצוני. מדובר בעבריינים שמקומם מאחורי סורג ובריח".