נתניהו: "דורש מעצרים של חשודים בפעילויות תג מחיר"

ראש הממשלה שביקר השבוע יחד עם הרמטכ"ל ושר הביטחון בבסיס צה"ל באפרים נדהם למשמע אוזניו, ולחוסר האונים של המפקדים אל מול מבצעי ה"תג מחיר" ■ "אני רוצה לראות מעצרים"

רגע לפני שהדליקו נרות עם חיילי צה"ל בביקור בחטיבת אפרים בקדומים, התיישבו ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון ברק והרמטכ"ל גנץ לפגישה עם מפקדי הכוחות כדי לדון בניסיון לשינוי מדיניות נגד פורעי תג מחיר.

"אני רוצה לראות מעצרים", אמר נתניהו במהלך הפגישה. "יש לכם כלים - תראו תוצאות". המפקדים מצדם הסבירו את המצוקה ואת הבעיה. "אם אני עוצר מישהו, בתוך שש שעות הוא משוחרר ובא וצוחק לי בפנים", אמר מפקד מרחב שומרון במשטרה נצ"ב קובי שבתאי. "זה יותר גרוע מלעצור אותו, כי זה מעודד את האחרים".

קצינים אחרים הסבירו בפגישה כי יש הרבה צופים מהצד להתפרעויות, וכשהם רואים שכלום לא נעשה לפורעים הם אינם חוששים להצטרף לסיבוב הבא. אחר כך סיפר מפקד המשטרה על עוד מקרה: "עצרנו צעיר יהודי מחופש לערבי, בידו נמצא תרסיס צבע ותפסנו אותו בוואדי מתחת לכפר. בית המשפט שחרר אותו בטענה שזה לא מספיק וייתכן שהוא רק רצה להתחפש כמעשה קונדס או כהכנה לפורים".

נתניהו וברק לא האמינו למשמע אוזניהם. ראש הממשלה אמר: "צריך לעדכן את היועץ המשפטי ויינשטיין אולי טוב שהוא יבוא לשטח לשמוע מה קורה". הפגישה הייתה מתסכלת, קציני הצבא הודו שהחיילים חייבים "להחליף דיסקט" וגם המפקדים. לטענת נתניהו יש עכשיו יותר כלים אבל המבחן, כמו שברק נוהג לומר, הוא רק מבחן התוצאה.

הדברים נאמרו גם על רקע המשבר הדיפלומטי החריף בין ישראל לבריטניה, צרפת, גרמניה ופורטוגל. השבוע הן מתחו ביקורת חריפה על המשך מדיניות ההתנחלויות ו"תג המחיר", וטענו כי ישראל לא עושה די על מנת למנוע את הפעולות. משרד החוץ בירושלים הגיב בחריפות ל- והודיע כי "המדינות מאבדות את אמינותן והופכות ללא רלוונטיות".

"להפעיל מלוא הסמכות הקיימת למדינת חוק דמוקרטית"

השבוע ביקר נתניהו יחד עם שר הביטחון אהוד ברק והרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ, בבסיס חטיבת אפרים, שם הדליקו השלושה עם החיילים נר ראשון של חנוכה. במסגרת הביקור שרו השלושה עם החיילים והמפקדים שירי חנוכה. המסר של רה"מ, שר הביטחון והרמטכ"ל היה להבהיר שפעולת הימין הקיצוני בבסיס בשבוע שעבר - לא יעבור בשתיקה.

נתניהו התייחס לתקרית הפריצה לבסיס. "אם זה קורה אנו צריכים להפעיל את מלוא הסמכות הקיימת למדינת חוק דמוקרטית", אמר ראש הממשלה. "לא נוכל לקבל פגיעה בחיילי צה"ל, שוטרי מג"ב, בערבים, ביהודים, במסגדים. אם תיקחו את החולצה הלבנה ביותר ויהיה עליה כתם אחד קטן, זה יכתים את החולצה כולה. יש כאן הכתמה של מדינת ישראל ושל ציבור גדול מאוד למתיישבים שאינו שותף לתופעה. יש כאן הכתמה של הדמוקרטיה הישראלית המתבססת על שמירת חוק".

שר הביטחון ברק חלק על ראש הממשלה ואמר שהוא חושב שיש להכריז על המתפרעים כארגון טרור. הבוקר, הוא שמע את מזכיר ההגנה האמריקני ליאון פאנטה, שאמר כי על פי הערכות מודיעיניות בארה"ב, אירן תוכל להשלים את התחמשותה בנשק גרעיני בתוך שנה מהיום. פאנטה הוסיף כי אירן גרעינית היא קו אדום עבור הממשל האמריקני ואין כוונה לאפשר מצב זה.

ברק התייחס לדבריו של פאנטה ואמר כי "ביננו ובין ארה"ב יש הבנה עמוקה על תמונת המודיעין, אחידות בעמדה שאירן גרעינית בלתי קבליה. זה זמן לסנקציות קשות מאוד".