תביעה: "הדור הבא" - העתקה מודעת ובוטה של "האח הגדול"

חברת אנדמול, בעלת הזכויות העולמית בפורמט הריאליטי "האח הגדול", תובעת 3 מיליון שקל מערוץ 10, ומחברת ההפקות אבוט רייפ המאירי, מפיקת "הדור הבא"

תוכנית הריאליטי הדור הבא - 24/7, שמשודרת בערוץ 10, מהווה העתקה מודעת ובוטה של תוכנית "האח הגדול" המשודרת בישראל בערוץ 2 על ידי קשת ומפרה את זכויות היוצרים של חברת "אנדמול", בעלת הזכויות העולמית בפורמט הריאליטי "האח הגדול" - כך טוענת אנדמול בתביעה בסך 3 מיליון שקל שהגישה בשבוע שעבר (ה') לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה נגד ערוץ 10, ונגד חברת ההפקות אבוט, רייפ המאירי, מפיקת "הדור הבא".

כפי שנחשף ב"גלובס", באמצעות עו"ד אבי אורדו ממשרד ש. הורוביץ ושות', טוענת אנדמול כי "הדור הבא 24/7", שהועלתה בחודש יוני 2011, מוצגת על ידי הערוץ וחברת ההפקה כהפקת מקור. "ואולם", טוענת אנדמול, "הדמיון, ובהקשרים מסוימים - אף הזהות, לפורמט ולתוכניות 'האח הגדול' זועקים למרחקים".

לטענת אנדמול, צפייה ב"דור הבא" יוצרת רושם מובהק של העתקה מודעת ובוטה של פורמט ותוכניות "האח הגדול" - שלא לומר, ניסיון מכוון ופסול מצד הנתבעות לגזול שלא כדין את זהותה של תוכנית "האח הגדול". לדברי אנדמול, הפרת זכויותיה מתבטאת בהעתקה של אלמנטים מהותיים רבים של פורמט "האח הגדול" לתוכנית "הדור הבא - 24/7".

כך למשל, טוענת אנדמול, בדומה ל"אח הגדול", "הדור הבא" היא תכנית שעוסקת בחיי היומיום של קבוצת אנשים שנבחרו ע"י הפקת התכנית להתגורר יחדיו באולפן ייעודי סגור, המדמה בית מגורים. אלמנטים נוספים שנטען בתביעה כי הועתקו מפורמט ה"האח הגדול", הם משך תקופת השידורים, העובדה שהדיירים חיים בסביבה מבוקרת ובניתוק מהציבור הרחב ומסביבתם הטבעית, כאשר מתחם הבית משמש במוצהר כ"לב" התכנית.

עוד נטען בכתב התביעה, כי בהפקת התוכנית "הדור הבא" הועסקו אנשי מקצוע רבים שהיו מעורבים, מרביתם בעמדות מפתח, בהפקת "האח הגדול" בישראל. כך, למשל, התפקיד של "עורך תורן" ב"דור הבא", אויש כולו ע"י ארבעה אנשי מקצוע שהיו מעורבים בעבר בהפקת "האח הגדול".

במסגרת התביעה שאנדמול הגישה לבית המשפט היא עתרה לצווים שימנעו את הפקת, שידור והפצת "הדור הבא" וכן לפיצוי כספי בסך מיליוני שקלים. עו"ד אורדו מסר כי התביעה הוגשה לאחר שניסיונותיה של אנדמול לנסות לפתור את המחלוקת מחוץ לכותלי בית המשפט - כשלו, ולפיכך "לא נותרה בידי אנדמול כל ברירה, אלא לנקוט באמצעים משפטיים על מנת להגן על זכויותיה".

ערוץ 10 מסר בתגובה כי מדובר בתביעה שהוגשה לצרכים טקטיים בלבד, וכי בכוונת ערוץ 10 לתבוע מאנדמול את הנזקים שייגרמו לערוץ עקב התנהלותה. "התוכנית הדור הבא-24/7 הינה תוכנית מקורית של ישראל 10 בשיתוף עם אבוט, רייף המאירי. ערוץ 10 פועל בכל הפקותיו תוך שמירה קפדנית של כל הוראות הדין ובכלל זה דיני הקניין הרוחני, וכך נעשה גם בהפקה זו, כפי שכבר הובהר לאנדמול", נמסר מערוץ 10.