אל-על תחסוך כ-5.8 מ' ד' ב-2011 מצמצום הוצאות הבטחון

הממשלה החליטה היום להגדיל את השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון של אל על

חברת התעופה אל על, המנוהלת על ידי אליעזר שקדי, תחסוך בהוצאות כ-5.8 מיליון דולר, שישתקפו בדוחות 2011. זאת, לאחר שהממשלה אישרה היום את הסיכום שהושג בנושא פעילות מערך אבטחת התעופה הישראלית.

מדובר בהמשך מתן שירותי אבטחת תעופה על ידי החברה לחברות התעופה הישראליות והגדלה מדורגת של שיעור השתתפות המדינה בנטל הוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות, ובהן אל על , מ-60% (השיעור הקיים היום) לשיעורים של 65% (בגין שנת 2011), 70% (בגין שנת 2012), 75% (עם חתימת הסכם שמים פתוחים עם האיחוד האירופי) ו-80% עם יישום הסכם שמיים פתוחים (כמוגדר בהחלטת הממשלה).

באל-על מציינים כי עם קבלת החלטת הממשלה כאמור ולאחר שנחתם הסכם עם משרד החוץ, במסגרתו הוסדרה, בין היתר, העסקתם של עובדי אבטחת התעופה, הושלמו התנאים לכניסתו לתוקף של הסיכום.

אל-על זקוקה בתקופה האחרונה לכל דולר שהיא יכולה לחסוך (או להוסיף להכנסות) שכן תוצאותיה ברבעונים האחרונים לא היו טובות, בלשון המעטה. החברה רשמה רווח של 21 מיליון דולר ברבעון השלישי השנה, לעומת רווח של 42.4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

בסיכום 9 החודשים האחרונים רשמה החברה הפסד של 42 מיליון דולר לעומת רווח של 40.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, בין השאר על רקע הזינוק במחירי הדלק הסילוני והתגברות התחרות מול חברות תעופה זרות.

הממשלה תישא ב-80% מהוצאות הביטחון של חברות התעופה

הממשלה החליטה היום להגדיל את השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון של אל על. עד כה עמד שיעור השתתפות המדינה על 60% ולאחר ההחלטה היום יעלה שיעור ההשתתפות ב-5% ב-2011 וב-5% נוספים בינואר 2012. לאחר חתימת אל על על הסכם תעופה גלובאלי עם האיחוד האירופאי יעלה גובה ההשתתפות ל-75%. בעתיד אף צפוי גובה השתתפות המדינה לעלות ל-80% עם כניסת הסכם שמיים פתוחים לתוקף.

מדובר בהסכם שנחתם בין חברת אל על והמדינה באוגוסט 2011 על פיו התחייבה חברת התעופה להמשיך ולתת שירותי אבטחת תעופה לחברות תעופה ישראליות בתמורה להעלאת גובה השתתפות המדינה.

בנוסף, הוחלט כי בגלל אספקת שירות אבטחת תעופה על ידי אל על לחברות תעופה ישראליות אחרות, להגדיל את מסגרת תקציב התקורות השנתי לאל על ב-250 אלף דולר החל משנת 2011, כך שיעמוד על 2.25 מיליון דולר.הגדלת מסגרת תקציב מותנית בהרחבה בפועל של הכיסוי הביטוחי של אל על בשל סיכוני מלחמה וטרור מ-1 ל-1.5 מיליארד דולר.

במסגרת ההחלטה נקבע כי הוראת אבטחה אשר התקבלה לאחר אישור תקציב אבטחת תעופה ולא נלקחה בחשבון במסגרת תקציב אבטחת התעופה, אשר עלות יישומה עולה על 300 אלף דולר לשנה או לחילופין, הנחיות חדשות אשר עלות יישומן במצטבר עולה על 900 אלף דולר לשנה, תובאנה לדיון בפני פורום משותף אשר חברים בו סגן הממונה על התקציבים באוצר, נציג שב"כ ונציג החברה המספקת את שירותי האבטחה. לאחר קביעת מקור מימון, תבצע אל על את ההנחיות ותישא בהוצאות הכרוכות בביצוען.