ביה"ד לעבודה: "התנהלות הנהלת בתי המשפט מזלזלת"

בית הדין הארצי לעבודה מתח לאחרונה ביקורת נוקבת על התנהלות הנהלת בתי המשפט על הימנעות ארוכה מלמלא אחר פס"ד, שחייב לשלם למתמחי שופטים גמול בגין שעות נוספות

בית הדין הארצי לעבודה מתח לאחרונה ביקורת נוקבת על התנהלות המדינה (באמצעות הנהלת בתי המשפט) שנמנעה במשך זמן רב מלמלא אחר פסק דין של בית הדין, שחייב אותה לשלם למתמחים של שופטים גמול בגין שעות עבודה נוספות, והתעלמה מהחלטות נוספות של ביה"ד הארצי בנושא.

"התנהלות בלתי מובנת זו של המדינה, שלא הגיבה להחלטות חוזרות ונשנות של בית הדין, היא חמורה ביותר ויש בה משם זלזול בהחלטות בית הדין", כתבו השופטים יגאל פליטמן, עמירם רבינוביץ ושמואל צור, וחייבו את המדינה לשלם למתמחה הוצאות משפט בסך 30 אלף שקל בגין התנהלותה.

השופטים ציטטו מהחלטת בג"ץ 4247/97 בעניין סיעת מרצ בעיריית ירושלים, שבו כתב המשנה לנשיא ביהמ"ש העליון בדימוס, מישאל חשין: "אם כך ינהג בעל-שררה בצו בית משפט ובהתחייבות שהוא נוטל על עצמו, מדוע לא ינהג כך אחד העם?" השופטים ציינו כי הם מביעים מורת רוח מהתנהגות זו של המדינה, וציינו כי הם אומרים רק מעט ממה שיש בליבם על התנהגות המדינה.

"הסדר לא חוקי"

ביוני 2010 קבע ביה"ד הארצי כי המדינה התנהלה באופן לא חוקי, כשנמנעה מלשלם למתמחים של שופטים גמול בגין שעות עבודה נוספות ותחת זאת המירה אותו בשעות חופשה. "ההסדר שהנהיגה המדינה אינו חוקי בהיותו מנוגד לחוק שעות עבודה ומנוחה. הוא נכפה על המתמחים בעל כורחם, מבלי שהייתה להם ברירה אלא לנהוג על פיו. בכך נמנע מן המתמחים גמול השעות הנוספות, לו הם זכאים על-פי דין", נפסק.

למרות שנתפסה בקלקלתה, נמנעה המדינה במשך זמן רב מלמלא אחר הוראות פסק הדין, כאשר רוב המתמחים, מגישי התביעה, כבר סיימו את תקופת ההתמחות. ביולי האחרון עו"ד אייל הראל, שהתמחה אצל השופטת מיכאלה שידלובסקי-אור במחוזי בירושלים ב-2002, והיה זכאי לתשלום גמול שעות נוספות, הגיש לביה"ד הארצי בקשה לפי פקודת ביזיון ביהמ"ש. זאת, בטענה כי הנהלת ביהמ"ש לא מילאה אחר הוראות פסק הדין במלואן ולא שילמה לו את השכר בגין עבודתו בשעות נוספות בהתמחות.

המדינה התבקשה להגיב לבקשת הביזיון, אך פעם אחר פעם נמנעה מלהגיב ואף נמנעה מלהתייצב לדיון בבקשה, שקבעו שופטי ביה"ד הארצי. רק כעבור חודשים ארוכים, הודיעה המדינה כי העבירה את התשלום, כמתחייב בפסק הדין. לאור העברת התשלום התייתר הצורך לדון בבקשת הביזיון שהגיש המתמחה לשעבר. למרות האמור, חייבו השופטים את המדינה בהוצאות משפט.

בתגובה להחלטת ביה"ד הארצי לעבודה מסר עו"ד אייל הראל, "נדהמתי מרמת הזלזול, שהמדינה הפגינה לכל אורך ההליכים המשפטיים בנושא. אני שמח על ההחלטה של ביה"ד כעת, שהמשמעות האמיתית שלה היא שהנהלת בתי המשפט ביזתה את בתי המשפט. אני מקווה שהדבר ישים סוף לזלזול הבוטה של הנהלת בתי המשפט". (ע"ע 505-08).