אלתא: נדרוש פיצוי מהמדינה בגין ביטול העסקה עם טורקיה

החברה חוששת מנזק כספי בעקבות ההחלטה לגנוז עסקה בהיקף 140 מיליון דולר עם חיל האוויר הטורקי

אלתא מערכות, חברה-בת של התעשייה האווירית, מזהירה מנזקים מהותיים שעלולים להיגרם לתוצאות הפיננסיות שלה, בעקבות החלטת משרד הביטחון מהשבוע שעבר שלא לחדש לה את רישיונות היצוא של מערכת המודיעין האווירי שנמכרה לחיל האוויר של טורקיה.

בהודעה ששיגרה החברה היום (א') לבורסה, נאמר כי בכוונתה לפנות למשרד הביטחון בבקשה לקבל פיצוי על ביטול רישיונות היצוא, וכי היא תדרוש לדון עמו בדחיפות בעניין ולהגיע להסדר בנושא. בהודעת אלתא נאמר כי "בשלב הזה אין הערכה של גובה הנזקים שייגרמו כתוצאה מהביטול, אך נזקים אלה עלולים להיות מהותיים לתוצאות הפיננסיות של התעשייה האווירית".

העסקה נחתמה בשנת 2009 בין אל-אופ, חברה-בת של אלביט מערכות, ואלתא של התעשייה האווירית, לבין חיל האוויר הטורקי. במסגרת העסקה החברות התחייבו לספק מערכות מתקדמות בהיקף כולל של 140 מיליון דולר. מדובר במערכת "לורופ", המאפשרת צילום אווירי ברזולוציות חדות במיוחד תוך שימוש בפוד ייחודי שמותקן בגחונם של מטוסי קרב. אל-אופ היא השותפה הבכירה בעסקה, וחלקה בה גדול יותר. חלקה של אלתא בעסקה נאמד ב-55 מיליון דולר.

החלטת משרד הביטחון שלא לחדש את רישיונות היצוא לעסקה, שנחשפה לראשונה ביום ה' באתר האינטרנט של "גלובס", באה בעקבות הערכות מצב שנעשו באחרונה במערכת הביטחון ועל רקע המשך המשבר בין ישראל לטורקיה.

"אילוצים מדיניים"

גורמים ביטחוניים המקורבים לנושא אמרו כי משרד הביטחון נימק את ההחלטה בפני נציגי החברות המעורבות בנושא, ב"אילוצים מדיניים". לטענת הגורמים, לא מן הנמנע כי במערכת הביטחון חוששים מזליגה של מערכת המודיעין החדישה והמתקדמת, או של חלקים ורכיבים ממנה, לגורמים עוינים. לדברי הגורמים, ההחלטה התקבלה במשרד הביטחון אך באחרונה, לקראת מועד האספקה של המערכות לטורקיה.

אלביט מערכות הודיעה כבר ביום ה' לבורסה על החלטת משרד הביטחון, וציינה כי פתחה בהידברות עם מנכ"ל המשרד, אודי שני, במטרה להשיג הסדר על פיצוי. בהודעת אלביט נאמר עוד כי החברה חוששת מפגיעה מהותית של המהלך בתוצאותיה הפיננסיות.