הנזילות מפרקת את הריכוזיות

הקונצרן הגדול והמאיים עובר "דיאטה"; בסוף דנקנר יישאר רק עם שופרסל וסלקום

1. נוחי דנקנר מתמקד בחודשים האחרונים בגיבוש פיתרון למצוקת הנזילות אליה נקלעה אי.די.בי במשבר האחרון. לזכותו ייאמר שהוא מפעיל את מלוא היצירתיות והכלים שעומדים לרשותו: החל ממגעים למכירת נכסים מרכזיים של הקבוצה, דרך משיכת דיבידנדים מהיכן שניתן ואימוץ תקנים חשבונאיים שיסייעו בכך היכן שלא, ועד להכרזה על תוכנית רכישה עצמית של אג"ח במטרה לזכות שוב באמון השוק.

מכירת השליטה בכלל תעשיות, אם אכן תצא לפועל, היא צעד משמעותי שיוכל להביא לפתרון של מצוקת הנזילות של הקבוצה בשנים הקרובות. תמורת המכירה - כ-1.37 מיליארד שקל שיעלו ישירות לקופת החברה האם, אי.די.בי פתוח - אמורה להספיק לפירעון האג"ח של הקבוצה לשנתיים הקרובות, ולשחרר בכך הרבה לחץ מאי.די.בי ומניירות הערך שהנפיקה.

אבל למרות שמדובר בפתרון טוב, שבשוק ההון מיהרו לחגוג עם עלייה של עד 10% בסדרות האג"ח השונות של הקבוצה, חשוב לזכור שהעסקה עדיין רחוקה מלצאת אל הפועל. היא מותנית באישורים שונים (ובהם אישור בעלי מניות המיעוט באי.די.בי, שכן מדובר בעסקת בעלי עניין) וגם נושא מימון הרכישה עדיין אינו סגור. אמנם משפחת לבנת נחשבת לאמידה, ואינה ממונפת ככל הידוע, אך מימון עסקה של 1.3 מיליארד שקל בתקופה של מחנק אשראי היא לא מהלך טריוויאלי אפילו עבורה.

"הדיאטה" של הקונצרן הגדול בישראל

2. כשאומרים נוחי דנקנר מיד חושבים על איש העסקים החזק והמשפיע בישראל. זה שעל רקע הכוח הרב שצבר בפירמידת העסקים שהוא עומד בראשה הוקמה ועדת הריכוזיות. אבל כשבוחנים את מה שמתרחש כעת בפועל, מגלים שאת מה שלא עשו עד כה המלצותיה של ועדת הריכוזיות, עושים בימים אלה ממש כוחות השוק.

הצורך של דנקנר במזומנים מביא אותו להיפרד מהחזקות מרכזיות בקבוצת אי.די.בי: את מכתשים אגן הוא כבר מכר, את שופרסל וכלל ביטוח הוא העמיד על המדף (למרות שעסקאות למכירתן לא יצאו עד כה לפועל) וכעת, כאמור, הוא עשוי להיפרד מכלל תעשיות - זרוע ההשקעות הוותיקה של אי.די.בי, שבאמצעותה רוכזה פעילות התעשייה והיי-טק של הקבוצה במשך שנים ארוכות.

אם אכן תצא העסקה אל הפועל, אי.די.בי תישאר בעיקר עם סלקום ושופרסל (את כלל ביטוח היא תצטרך למכור כנראה על רקע המלצות ועדת הריכוזיות). האם זה עדיין יהיה הקונצרן הגדול והמאיים שאליו הורגלנו? לא ממש.

3. לאן הולכת משפחת לבנת? המו"מ לרכישת כלל תעשיות מעלה את השאלה האם מדובר בצעד ראשון בדרך לפרידה מדבוקת השליטה בקבוצת אי.די.בי. לדברי מקורבים לקבוצה, נכון להיום פרידה אינה עומדת על הפרק והיחסים האישיים בין הצדדים מצוינים.

יחד עם זאת, חשוב לזכור כי למשפחת לבנת התמחות של עשרות שנים בתחומים של תעשייה, תשתיות ושינוע. היא אינה מורגלת בהשקעות ממונפות, וניתן להניח כי לא חשה בנוח במצב אליו נקלעה אי.די.בי בשנה האחרונה, בעיקר על רקע ההפסדים מרכישת מניות בנק קרדיט סוויס באשראי. השתלטות על כלל תעשיות תאפשר למשפחה להעמיק את השקעותיה המסורתיות, ולא נתפלא אם בעתיד היא גם תיפרד - ברוח טובה כמובן - מהשקעתה באי.די.בי.