שאמה: להגדיל תמלוגי כיל - שתשלם כמו שותפויות הגז

יו"ר ועדת הכלכלה אמר בדיון על הצעת החוק לקציר המלח ותמלוגי כיל: "אין הבדל בין זכויות המדינה ואזרחיה במשאבי הים התיכון לבין זכויות המדינה במשאבי ים המלח"

ועדת הכלכלה מכינה היום לקריאה ראשונה את הצעות החוק שהגישו חברי הכנסת משה (מוץ) מטלון, דוד רותם, אלכס מילר וח"כים נוספים, בנושא מימון קציר המלח בים המלח והקמת קרן לשיקום האזור.

לפי הצעת החוק, שפרטיה נחשפו ב"גלובס", האוצר יממן 10% מעלות קציר המלח באגן הדרומי של הים ולא פחות מ-150 מיליון שקל, כאשר חברת כיל תממן 90% מהעלות. תמלוגי כיל למדינה יעמדו על 5% על הייצור והמכירה העודפים שמעבר ל-3 מיליון הטונות הראשונים מהאשלג שהיא מייצרת ומוכרת מדי שנה, והאוצר יעביר לקרן לפחות 150 מיליון שקל כל שנה עד שנת 2016. (לסיפור המלא)

"ראיית ים המלח רק ככור של משאבים כלכליים כשהוויכוח היחידי הוא סביב הכסף זו טעות", אמר בדיון ח"כ דב חנין. "משרד האוצר לא מבין בנושאים סביבתיים. אנחנו חייבים להייחס לים המלח בראייה כוללת ולא רק לנושאים כלכליים. זו ימה קטנה שאנחנו מנחיתים עליה שימושים פנטסטיים בלי לעשות חשבון לדורות הבאים".

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה-הכהן תמך בהעלאת התמלוגים שמשלמת כיל למדינה: "אין הבדל בין זכויות המדינה ואזרחיה במשאבי הים התיכון לבין זכויות המדינה במשאבי ים המלח. חלק המדינה במינרלים שמפיקים מפעלי ים המלח אמור להיות לפחות כמו זה שנקבע בחקיקת ששינסקי בתגליות הגז. משרד האוצר מנהל בתקופה האחרונה מו"מ עם מפעלי ים המלח, אשר תוצאותיו יימסרו לידינו בימים הקרובים, ומכאן שניתן להתקדם עם החקיקה והשניים ישתלבו בהמשך. מה שברור לי הוא שהעיקרון פה הוא מאד פשוט: המזהם - משלם; ומפעלי ים המלח אמורים לשאת בנטל הכספי של קציר המלח".