2012 - שנת המפולת?

2 גרפים מפחידים המציגים את הקשר בין הזהב למניות מעלים לא מעט חששות

מחיר הזהב ירד בחדות בימים האחרונים: ממחיר של 1,740 דולר לאונקיה בתחילת החודש לכ-1,600 דולר היום - ירידה של יותר מ-10% בשבועיים. מכיוון שזהב הינו נכס ספקולטיבי, קשה לצבוע באופן כלכלי את הסיבות לירידות או עליות במחירו. כמובן שלכל גל ירידות או עליות אפשר לתת הסבר ולבטח יהיו שיאמרו כי הסיבה לירידה (או עלייה) הינה הגנה מפני אינפלציה, התחזקות הדולר או רגיעה חשש בשווקים; אך מדובר בהסברים למומנטום קיים, ולא סיבה כלכלית.

אבל אולי קיים הסבר אחר? כזה שלא עולה בדרך כלל?

אחת מהטענות של מתנגדי ההשקעה בזהב כהגנה מפני פחד בשווקים, היא התנהגות המתכת ב-2008. באותה השנה, עוד לפני נפילת ליהמן ברדרס, ירד מחיר הזהב בכמעט 25% תוך חודשיים. בין החודשים יולי לספטמבר 2008, ירד מחיר הזהב ממחיר של כ- 980 דולר לאונקיה ל-740 דולר לאונקיה. בשבוע לאחר קריסת ליהמן, זינק מחיר הזהב בכ-14%. נשאלת השאלה, למה ירד מחיר הזהב בחדות לפני הקריסה?

אחד ההסברים שניתן לתת להתנהגות הזו הינו מחסור בנזילות. באותה תקופה של פחד, נתקלו גופים פיננסים רבים בירידות חדות במחירי ההחזקות שלהם. קושי אמיתי במסחר באג"ח ובמניות הביא אותם להנזיל את אחד מהנכסים הסחירים ביותר שיש - הזהב. וכך, גופים פיננסים מכרו זהב, הורידו את מחירו בחדות ושברו את המתאם המפורסם בין הפחד בשווקים לבין מחיר הזהב.

את הגישה הזו ניתן לבחון בהשוואת מחיר הזהב למושג שנקרא Ted Spread. ה-Ted Spread הינו ההפרש בין ריבית הבנק המרכזי לבין הריבית שבנק מסחרי דורש מבנק אחר על מנת להלוות לו. בשוק יציב, הריבית הבין-בנקאית צריכה להיות דומה לריבית שניתן לקבל בעסקאות מהבנק המרכזי. אך בתקופות של חשש ליציבות המערכת הפיננסית, הבנקים דורשים ריבית גבוהה יותר על מנת לבצע עסקאות ביניהם וההפרש הזה עולה. כמובן ש-Ted Spread גבוה רומז על מחנק של המערכת הפיננסית. בקריסת ליהמן, הגיע היחס הזה לכ-4.5%. גם היום נמצא היחס הזה בעלייה מתמדת, למרות שבהשוואה ל-2008, זה נראה רק כמו מכה קטנה בגרף.

על מנת לבדוק את הטענה, ציירנו את מחיר הזהב אל מול ה-Ted Spread. כפי שניתן לראות, מחיר הזהב התחיל לרדת כשההפרש בין הריביות הגיע ל-.5%, והוא המשיך לרדת עד לקריסת ליהמן, אז היתה פאניקה וכולם רצו לרכוש זהב, כספות ונשק חם. משנרגעה הפאניקה עם אישור תוכניות ההקלה והחילוץ בארה"ב, חזר ה-Ted Spread לקבוע את מגמת הזהב, ומחיר הזהב חזר לרדת לאור ריבית בין-בנקאית גבוהה.

חיים נתן - זהב
 חיים נתן - זהב

התקופה ההיא ב-2008 מזכירה בפקטור נוסף את השנה הנוכחי;. בעוד שהריבית הבין-בנקאית עלתה ומצב הכלכלה החמיר - שוק המניות המשיך לעלות. לקראת סוף מאי 2008, קבע מדד S&P 500 שיא שנתי - 1,426 נקודות. גם ירידות של כ-10% וחדשות שליליות לגבי מצב הכלכלה, לא מנעו ממנו לדשדש ואף לחזור לעלות לעבר רמת ה-1,305 נקודות באוגוסט אותה השנה. כזכור, לאחר קריסת ליהמן ברדרס נכנע שוק המניות למצב הכלכלה, וירד בחדות יחד עם הירידה במחיר הזהב והעלייה בריבית הבין-בנקאית.

חיים נתן - זהב ושוק
 חיים נתן - זהב ושוק

ישנן נקודות דמיון רבות בין התקופה הנוכחית לרבעון האחרון של שנת 2008 (ישנן גם נקודות שוני רבות). גם היום, כמו ב-2008, יורד מחיר הזהב, ועולה הריבית הבין-בנקאית. ב-2008, למרות מספר חילוצים (בר סטרנס, קאונטריווייד) וסביבה כלכלית מאתגרת, עלה שוק המניות. גם היום, למרות 3 חילוצים (יוון, פורטוגל, ואירלנד) ממשיך שוק המניות לדשדש ולהתעלם ממצב הכלכלה. ב-2008, הקדימה הירידה במחיר הזהב את הירידות בשוק המניות; האם זה יקרה גם ב-2012?

* מר חיים נתן הינו ראש צוות מאקרו במנורה מבטחים קרנות נאמנות בע"מ (להלן: "מנורה קרנות"), בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים. מנורה קרנות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.