"ערוץ 10 יעמוד בהתחייבויות כלפינו; נשיג תשואה גבוהה"

קרן המנוף אוריגו הלוותה לערוץ הנמצא בסכנת סגירה 30 מיליון שקל ■ גבי טרבלסי, יו"ר הקרן, מסכם את השנה, וצופה שהקרן תשיג תשואה שנתית כוללת של 10%-13%

לקראת תחילת 2012, כשבאופק מסתמן סוף תקופת ההשקעה של קרנות המנוף, מסכמת קרן המנוף אוריגו את השנתיים וחצי הראשונות לפעילותה. "השקענו 686 מיליון שקל ב-10 חברות, כש-80 מיליון שקל נפרעו כבר", אומר ל"גלובס" גבי טרבלסי, העומד בראש הקרן. "אנו מתכוונים להשקיע עד תום תקופת ההשקעה שלנו, במאי הקרוב, כ-300 מיליון שקל, כשנותיר בידינו 150 מיליון שקל להשקעות המשך בחברות פורטפוליו. תשואת התיק השנתית הכוללת שאנו צופים תהיה בין 10% ל-13% צמוד למדד".

עד כה חלק משמעותי מהשקעותיה של הקרן - שהיקף הנכסים בהם היא משקיעה עומד על כ-1.25 מיליארד שקל - נעשה בחברות שבהמשך התברר שנקלעו לבור עמוק מאוד. טרבלסי אומר על כך כי "קרנות המנוף הוקמו בעקבות המשבר ב-2008 וזו האוריינטציה שלנו. יש לנו אסטרטגיה ייחודית ובת-קיימא, כשהכוונה היא שהיוזמה, שנולדה על רקע משבר האשראי דאז, אינה חד פעמית וההזדמנות לא תמה".

בהקשר זה הוא מסביר כי "השוק הבנקאי והשוק החוץ בנקאי מושפעים במידה ניכרת מרגולציה שהולכת ונהיית יותר מכבידה וגורמת למיקוד של הגופים הפיננסיים בהשקעות בחוב באיכות גבוהה יותר מבעבר. על רקע זה, ובשילוב ההאטה בשווקים, חברות רבות נותרות ללא מקורות אשראי וזה מהווה הזדמנות עבורנו".

"נראה תשואה גבוהה בערוץ 10"

עד כה השקיעה החברה בחברות הכשרת הישוב, פולאר השקעות, אורד, הכשרה חברה לביטוח, אוליאנדר (חברת ייזום ופיתוח נדל"ן פרטית בבעלות צבי גפן שקיבלה מהקרן אשראי וקו אשראי בהיקף 70 מיליון שקל), אינספייר, ערוץ 10, אדוונטק, תדביק והתכוף. כאמור, אחוז ניכר מבין החברות הללו נקלעו לקשיים: התכוף, אורד, פולאר, ערוץ 10 וכן אינספייר. כעת מתברר כי החברה אף הכירה בהפסד חלקי על הלוואתה לאינספייר שנמצאת בהליכי פירוק. טרבלסי, מסביר עתה את ההיגיון שעומד מאחוריהם.

הילוותם 30 מיליון שקל לערוץ 10 שנמצא כיום על סף התהום, וגם אם הוא לא ייסגר, עדיין מדובר בעסק כלכלי בעייתי מאוד. בהתחלה אף דובר על השקעה של 100-120 מיליון שקל שלכם ושל עוד מוסדיים בערוץ.

"העמדנו לערוץ 10 הלוואת ביניים לטווח קצר של 30 מיליון שקל, ואנו מלווים את ההלוואה הזו בצמידות על מנת לאפשר ולסייע ולהשיג תשואה גבוהה בסיטואציה מאתגרת. יש בהלוואה זו ערבויות וביטחונות חיצוניים. אנו מצפים לפירעון מלא על פני 18 החודשים הקרובים. עד כה הם עמדו בתשלומים כנדרש והם צפויים לפרוע הריבית בקרוב".

- אבל בעל השליטה בערוץ, יוסי מימן, נמצא בבעיות משל עצמו ורוצה הסדר חוב. גם יתר בעלי המניות בערוץ לא מזרימים לו הון.

"אין ספק שהערוץ בתקופה מאתגרת. אנו מקווים שהוא יחזיק מעמד ומשוכנעים שרמת הבטוחות שבידינו תאפשר את החזר ההלוואה במלואה, בתשואה גבוהה".

- על ההשקעה באינספייר רשמתם הפסד.

"זו חברה בקצה הימני של ההשקעות בסיכון גבוה וזה בהחלט אירוע שיכול לקרות בהשקעות מהסוג הזה. אם התחזיות היו מתממשות התשואה פה הייתה גבוהה מאוד (מעל 20%, ר' ש'). מה שקרה הוא שבמגזרי הפעילות של החברה היו לא מעט קשיים שהחברה לא הצליחה להתמודד איתם. כבר רשמנו הפסד של חלק ניכר מההלוואה, אך עם זאת, לאור הביטחונות שלנו, אנו מאמינים שחלק ניכר מההשקעה יחזור - מוקדם לומר כמה".

- גם אורד נקלעה לקשיים ממשיים לאחר שהשקעתם בה.

"הרבה הרימו גבה בנוגע להשקעה באורד בעוד שמבחינתי זו ההשקעה האולטימטיבית. כשאתה יודע לצייר לך את מפת הדרכים אתה נכנס לחברה בתקופה הלא פשוטה ויחד איתם יוצר תהליך שמקטין את הסיכון משמעותית. עסקאות אלה מספקות תשואה גבוהה מטבע הדברים. מאז שהשקענו בחברה הובלנו תהליכים שכללו התייעלות בקבוצה כולה, קיצוץ בשכר בעלי השליטה, הורדת החוב לבעלי האג"ח, ותהליכים נוספים כגון הסדרת החוב עם פלנוס. מבחינתנו כעת יש הלוואה מובטחת ועסק ממוקד. המשקיעים יראו פה תשואה טובה".

- גם התכוף קרסה לאחר שקיבלה מכם אשראי.

"בהתכוף נשארה לנו יתרת הלוואה של כ-28 מיליון שקל ואולי אף פחות. נחזיר את כל ההשקעה גם אם לא נביא כאן אפסייד".

= מה לגבי פולאר השקעות שמחפשת הסדר בימים אלה?

"זו חברה מאוד מורכבת וסיטואציה מאוד מעניינת. לחברה תזרים בעייתי, אך למרות זאת אנו צופים כאן תשואה גבוהה ברמת סיכון נמוכה לאור הביטחונות שבידינו. הבטחונות פה מספקים לנו את הקרן, הריבית ואת רוב האפסייד. עם זאת אנו רוצים ומקווים שהחברה תצלח את המשבר ומסייעים לה".

"נוריד את רמת הסיכון"

לגבי ההשקעות שעוד נותרו לקרן, טרבלסי מסביר כי אלה יהיו בסיכון נמוך יותר. "אנו הולכים להוריד את רמת הסיכון בהשקעות הנותרות שלנו משתי סיבות", הוא מסביר. "האחת, בתיק הקיים, ככל שעובר הזמן ונפרעים סכומים, הסיכון יורד. השנייה, רמת הסיכון בשוק מאפשרת לנו הזדמנות להשיג את תשואת המטרה המקורית שלנו בחברות טובות יותר".

- מההשקעות שביצעתם עד כה נראה שפרופיל הסיכון שלכם גבוה יותר משל המתחרות - בראשית ו-KCPS.

"התיק שלנו יותר מורכב, מעניין, מאתגר ומגוון, ואנו צופים ומשוכנעים שבסופו של יום יביא תשואה עודפת למשקיעים. אנו לא נמצאים בעסקאות של 6% וללכת הביתה.

"אולי אנו אגרסיביים ביחס לאחרים בכך שאנו לוקחים את בחשבון את 'כרית הביטחון' (הכוונה להתחייבות המדינה למשקיעי קרנות המנוף לספוג הפסדי השקעה עד שיעור מסוים, ר' ש') כשאנו הולכים במקומות שיכולים לתת ללקוחות שלנו תשואות דו ספרתיות גבוהות. אנו חושבים שנביא למשקיעים תשואה גבוהה ותשואה עודפת ונעמוד ביעד התשואה המקורי שלנו: 10%-13%. מה גם שלצד התשואה הבאנו את מטרות המנוף לידי מימוש - להשקיע בחברות שיש להן אג"ח תוך מתן כלים לאותן החברות להתמודדות מחנק אשראי, כפי שהמדינה רצתה. מהבחינה הזו אנו מאוד מרוצים".

אוריגו
 אוריגו