אלפי מפגינים נגד הדרת נשים בבית שמש; יחימוביץ': "מדרכות אסורות לנשים? זו מציאות אפלה במיוחד"

(עדכון) - בשעות אלה כ-4,000 איש מוחים נגד הדרת הנשים ■ אמא של נעמה מרגוליס: "לא נעזוב את בית שמש" ■ לימור לבנת: "נעשה מה שצריך כדי שנשים ימצאו את מקומן" ■ ניצן הורוביץ: "אם נוותר על בית שמש - נוותר על מדינת ישראל"

בשעות אלה מפגינים אלפי מפגינים בבית שמש, כאשר לפי ספירות עדכניות נמצאים כ-4,000 מפגינים במקום, וזועקים: "די להדרת הנשים". במהלך ההפגנה נשמעו קריאות נגד ראש עיריית בית שמש, משה אבוטבול, שקראו לו להתפטר. "משה אבוטבול הביתה!", קראו המפגינים.

במקום נוכחים כעת, כאמור, אלפי מפגינים - חילונים וחרדים כאחד. בהפגנה נאמו הדסה מרגוליס, אמה של הילדה נעמה, שהתפרסמה בכתבת ערוץ 2 בסוף השבוע האחרון בסוגיית הדרת הנשים. כמו כן, נאמו יו"ר האופוזיציה ציפי לבני, שרת התרבות והספורט הח"כ לימור לבנת (ליכוד), יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ', ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ).

בהפגנה אמרה הדסה מרגוליס: "בתי מחוזקת מהחיבוק החם שהיא מקבלת. הרבה שאלו אותי אם אני מתכוונת לעזוב את בית שמש, והתשובה שלי - חד משמעית לא".

"כולנו נעמה מרגוליס"

לימור לבנת אמרה: "כולנו נעמה מרגוליס, כולנו טניה רוזנבליט. אנחנו הנשים נאבק על מקומנו, נאבק על ייצוג הולם, נאבק נגד אלימות ונגד הטרדות מיניות - גם כשהן מגיעות מבעלי עמדה וכוח. נעשה את כל מה שצריך כדי שנשים ימצאו את מקומן בחברה, מקומן הראוי".

"טוב לראות שיש כאן גם נשים וגם גברים", המשיכה לבנת. "טוב לראות שישנם כאן גם תושבי בית שמש. טוב שהגיעו לכאן אנשים מכל קצוות הארץ - זה משקף את החברה הישראלית, שכולה-כולה מזדהה עם כל אלה. זה המאבק של כולנו".

"קר בחוץ, אבל חם בלב"

"קר בחוץ, אבל חם בלב", פתחה את דבריה יחימוביץ'. "מדרכות אסורות לנשים? זה נשמע כמו סרט מדע בדיוני על מציאות אפלה והזויה במיוחד, אבל זו המציאות. מציאות כזו, במדינת ישראל במאה ה-21 היא כתם שחור על החברה הישראלית. זהו כתם שיש לנו חובה להסיר אותו".

יחימוביץ' הוסיפה: "המדינה היא שלנו. היא של כולנו. המרחב הציבורי בה, כמו אוצרות הטבע, כמו האוויר, הם של כולנו. איסור על קבוצת אנשים מלהשתתף במרחב הזה ולהיות בו, בגלל כל סיבה שהיא - זה מעשה שהוא לא אנושי, לא מוסרי, לא ישראלי, ולא יהודי. מניעת תנועה חופשית מבני אדם שוות ערך למניעת זכותם לנשום אוויר. במדינה דמוקרטית וראויה לא תהיה הדרה בזיונית שכזו".

"באיראן סוכלים למוות אישה נואפת, בסעודיה אסור לאישה לנהוג. מדינת ישראל רחוקה שנות אור מהארצות הללו. אנחנו מדינה דמוקרטית, שאפתנית ודעתנית", דברי יחימוביץ'. "חובה עלינו לנהל מלחמת חורמה ומלחמת אין-ברירה מול הדרת הנשים, שהרימה את הראש. יש קווים אדומים של מוסר אנושי, שעליהם לא נתפשר".

"טליבאן? לא כאן!"

ח"כ ניצן הורוביץ ("מרצ") קרא לראש עיריית בית שמש, משה אבוטבול, להתפטר: "לך הביתה. אמרתי לתושבי בית שמש שאני אהיה איתם במאבק הזה, כי את בית שמש אסור לעזוב. חברי, אם נוותר על בית שמש - אנחנו יכולים לוותר גם על מדינת ישראל. אל תתנו לש"ס, למשה אבוטבול ולפטרונו אלי ישי להכתיב לכם את סדר היום".

"איראן? לא כאן! טליבאן? לא כאן", זעק הורוביץ. "כאן זו בית שמש, וזו עיר במדינה חופשית. אני מרגיש כאן אנרגיות מאד חזקות וחיוביות של ציבור תורם, נאמן ודמוקרטי. אף אחד לא ייקח מאיתנו את הזכויות שלנו".

פרס: "הגיעו להפגין"

נשיא המדינה שמעון פרס חרג היום מן הממלכתיות שמאפיינת אותו בדרך כלל, וקרא לאזרחי המדינה לבוא בהמוניהם להפגנה בבית שמש. "ראינו אתמול איך שוטרים נאבקים למען שוויון זכויות אלמנטרי, הם עשו בשליחות המדינה כולה", אמר פרס בכנס שגרירי ישראל בעולם שנערך בירושלים. "היום המבחן הוא לעם, לא רק לשוטרים. כולם - דתיים, חילוניים, מסורתיים - כולם כאיש אחד מוכרחים להגן על דמותה של מדינת ישראל, אל מול מיעוט שמפר את הסולידריות הלאומית".

פרס הוסיף ואמר על החרדים הקיצונים כי "אם הם כל כך מעריכים נשים, שיעברו הם למדרכה ממול. אין לאיש את הזכות להרים יד או לאיים על ילדה או אשה. הם לא אדוני הארץ. כולנו אזרחי הארץ ואין קבוצה שתקבע שהיא שולטת, לא במקום אחד ולא במקום אחר. אני אומר שבעיניי אין הבדל מבחינה זו, בין חילוני לבין דתי לבין חרדי".

לדברי הנשיא, "אנחנו נלחמים על נפש העם ועל תוכן המדינה ואי אפשר להתיר את הכל רק על השוטרים - הם עושים עבודה מצויינת ואני מכבד אותם. היום זה מבחן שהעם כולו צריך להתגייס, להציל את הרוב מציפורניו של מיעוט קטן ששורט בדברים הקדושים ביותר לנו. אם נעשה את זה נקל על כולנו, על עצמנו, על שוטרינו ועל דמותנו".

במשטרה נערכים בכוחות מתוגברים לליווי ההפגנה, ומתכוונים למנוע זליגה של המשתתפים לעבר השכונות החרדיות בעיר. ההפגנה יצאה מבית הספר "אורות" בבית שמש, שם לומדת נעמה מרגוליס בת ה-7, שסיפורה אשר נחשף בכתבת "אולפן שישי" הצית את הזעם הציבורי הנרחב. "רק אדם קר ואטום יכול להישאר אדיש אל מול ילדה בת 7 הזוכה ליריקות וקללות. היריקה על ילדה בת 7, היא יריקה על כולנו!", נכתב בדף הפייסבוק שנפתח לצורך ההפגנה.

אתמול בשעות אחר הצהריים נפצע באורח קל שוטר מאבנים שהשליכו לעברו חרדים. במהלך אתמול נעצרו בבית שמש שישה חרדים שפעלו באלימות כלפי שוטרים וצוותי תקשורת שהגיעו למקום.

"צריך אוטובוס נפרד לגברים ונשים"

האתר "כיכר השבת" פרסם אמש את דבריו של הרב המקובל יעקב עדס, שאמר בשיעורו השבועי: "מה כל-כך גרוע בנשים מאחורה גברים מקדימה? הטבע הטבעי של נשים, כולם יודעים והפסיכולוגים כולם אומרים זאת, הן אוהבות את כל כבודה בת מלך פנימה. הכבוד של אישה זה להיות צנועה. כל אלה שנלחמים בזה, הסטרא אחרא התלבש בהם. אישה שנלחמת בזה, היא מכריזה על עצמה שהיא טיפשה מוחלטת".

הרב עדס הוסיף לפי הדיווח: "זה שכל פשוט שכל אישה נורמלית בכדור הארץ מבינה את זה. הטבע הנוח לנשים זה להיות בצניעות, לא להיות בתערובת עם גברים. שאלתי חילונים שיסבירו לי את העניין. אמרו לי שזו קנאה. הם מקנאים בחיי הקדושה שיש אצל החרדים. חילוני אחד אמר לי: הוא רוצה שאשתו תהיה הכי חרדית בעולם בכל הקשור להרחקה מגברים זרים... אמרתי למישהו שצריך בכלל אוטובוס לגברים בנפרד ואוטובוס נפרד לנשים. ומרחק בין תחנה לתחנה - 100 מטר. קווי המהדרין זו פשרה, אבל הם רוצים מעורבים. אנחנו צריכים אוטובוסים נפרדים. אם ירצו להתפשר על אוטובוס מהדרין, נשקול את הדברים".

מי שייתכן שבינתיים הוצאו מזירת העימות הם צוותי הצילום והעיתונאים. לפי "בחדרי חרדים", הגר"נ קופשיץ, מבכירי רבני בית שמש, הורה למאמיניו לחדול מלהשתתף באירועים. קופשיץ נחשב למקורב לחוגים הקיצוניים המקומיים.

בניסיון להיבדל מהפלגים שאחראים להקצנה הדתית בבית שמש, אחרי התעצמות תופעת הדרת הנשים בה וסיפורה של הילדה נעמה מרגוליס שהותקפה בשל לבושה שלא היה "מספיק צנוע", נערך הערב בביתה "מפגש פיוס". למקום הגיעו כמה מנהיגים דתיים וחרדיים, שמחו על התופעה והבטיחו לשלב ידיים במאבק בה.