המלחמה במסתננים: האם ישראל תקים מחנות בדרום סודן?

ישראל יזמה את ההצעה שעלתה במסגרת ביקורו של נשיא דרום סודן בישראל ■ בחודשים האחרונים עשו מאות פליטים סודנים את דרכם חזרה למקום ממנו באו

הצעה למאבק בתופעת הסתננות הפליטים: ישראל הציעה לדרום סודן להקים בשטח דרום סודן מחנות לקליטת הפליטים והמסתננים שיוחזרו לאפריקה, כך מדווח הבוקר (ג') "ידיעות אחרונות". ההצעה האמורה עלתה במסגרת ביקורו של נשיא דרום סודן, סלבה קיר, בישראל כאשר נפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. השניים דנו בתופעת ההסתננות הגוברת.

על פי היוזמה שהציעה ישראל לנשיא דרום סודן, ישראל תקים את מחנות הקליטה ומי שיופקד על הקמתם הוא סמנכ"ל משרד הביטחון לשעבר, ויקטור בר-גיל שמונה לאחרונה ע"י מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אודי שני, למרכז תחום המסתננים.

בחודשים האחרונים עשו מאות פליטים סודנים את דרכם חזרה למקום ממנו באו, בטיסות חשאיות שארגנה ממשלת ההגירה, וזכו לכינוי "חזרה מרצון". על-פי נתוני הרשויות, הפליטים הללו מהווים אמנם רק 8,000 מתושבי הארץ, ולפי האו"ם פחות מ-2,000 מהם אכן הגיעו מהדרום - אך מדובר בבשורה גם למדינת ישראל.

ישראל כבר הכריזה על מספר צעדים למאבק בתופעת ההסתננות. לפני שבועיים אישרה הממשלה את התוכנית לכניסת מסתננים לפייה יושלם הגדר לאורך גבול ישראל-מצרים בתוך כשנה, הרחבת מתקן הכליאה בסהרונים. עלות התוכנית היא כ-630 מיליון שקל בנוסף ל-1.5 מיליארד שקל שכבר הושקעו.

שלמה מסלאווי, יו"ר ועד הפעולה של שכונות דרום תל אביב וחבר מועצת העיר תל אביב יפו, בירך על היוזמה ואמר כי על הממשלה "לסייע למסתננים לשוב לביתם בצורה ההולמת ביותר. מדובר בצעד אחד בשורה של צעדים שיש לנקוט כנגד התופעה הקשה של המסתננים ממנה סובלים אזרחי ישראל ככלל ותושבי דרום תל אביב בפרט. אנו שמחים שהנושא ממשיך להישאר על סדר היום ומקווים שיבוא על פתרונו. דברים נבחנים במבחן התוצאה ולא ננוח עד אשר תמוגר התופעה המרה ועד שמדינת ישראל תיתן את המענה הראוי לה ותסייע לתושבי שכונות דרום תל אביב להחזיר את חייהם למסלולם".