איראן מאיימת לסגור את הברז - הנפט בשיא של 6 שבועות

(עדכון) - סגן נשיא איראן: "אנחנו נדאג שאפילו טיפה אחת של נפט לא תזרום החוצה ממיצרי הורמוז" ■ כשליש מכלל ייצוא הנפט העולמי עובר דרך המייצרים ■ הנפט ננעל ב-101.3 ד' לחבית

לפי דיווחים של סוכנות הידיעות המרכזית של איראן, סגן הנשיא הודיע היום (ג') כי מדינתו תחסום לחלוטין את המעבר של מיכליות הנפט במייצרי הורמוז, במידה והסנקציות שיוטלו על איראן יחולו גם על הנפט שהיא מייצאת.

"במידה והם (הקהילה הבינלאומית) יטילו סנקציות גם על ייצוא הנפט האיראני, אז אנחנו נדאג שאפילו טיפה אחת של נפט לא תזרום החוצה ממיצרי הורמוז", אמר מוחמד רזה ראחימי, סגן הנשיא.

כאמור, לפי סוכנות האנרגיה המרכזית של ארה"ב, כשליש מכלל ייצוא הנפט העולמי, הנשלח באמצעות ספינות, עובר דרך מיצרי הורמוז ולכן ספינות קרב אמריקניות דואגות לפטרל באזור בכדי להבטיח מעבר בטוח של מיכליות הנפט.

בעקבות האיומים החוזים על הנפט עלו היום ב-1.7% והגיעו למחיר של 101.3 דולר לחבית - שיא של שישה שבועות.

נזכיר כי המתח שנוצר בעקבות תוכנית הגרעין האיראנית גבר מאוד לאחרונה, שכן הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית (IAEA) דיווחה בנובמבר כי קיימות עדויות שונות המוכיחות כי טהרן חותרת ללא עת להשגת פצצה אטומית.

בתוך כך, איראן איימה בשבועות האחרונים כי תגיב בחריפות על כל מתקפה של ישראל וארה"ב על שטחה ואנליסטים מעריכים כי אחת הדרכים שלה למנוע מתקפה משולבת שכזו היא על ידי סגירת מיצרי הורמוז, שדרכם מדינות המפרץ, כולל ערב הסעודית וכווית, מעבירות את הנפט שהן מייצאות.