צפו במפה: שיקום ים המלח - המיזם ההנדסי הגדול במדינה

חברה חדשה ו-300 עובדים - כך ייראה פרויקט קציר המלח בבריכה 5 שבדרום ים המלח

פרויקט קציר המלח בבריכה 5 שבדרום ים המלח עתיד להיות אחד המיזמים ההנדסיים הגדולים של המדינה בשנים הקרובות; על פי אומדנים של כיל, הפרויקט יכלול הקמת תשתית בהיקף של כ-2.2 מיליארד שקל, ועלות הפרויקט כולו 3.8 מיליארד שקל.

את המיזם תנהל, כך לפחות מסתמן כעת, חברה ייעודית בבעלות מפעלי ים המלח. החברה תעסיק ישירות כ-300 עובדים, ולדעת בכירים בכיל תספק עבודה לכ-2,500 עובדים באופן עקיף - נהגי משאיות, אנשי תחזוקה, מכונאים, מהנדסים, אדריכלים, חשמלאים, אנשי בקרה והרשימה עוד ארוכה.

אפשרות נוספת היא שאת הפרויקט תנהל יחידה או זרוע מתוך מפעלי ים המלח. בכל מקרה, המנגנון שינהל את המהלך יהיה אמון על הרכש של לפחות 6 דוברות ענק שיבצעו בשטח את מלאכת הקציר: שלוש דוברות, עם מחפרים מסיביים במיוחד ינועו במסגרת תוכנית רב-שנתית לאורך נקודות בבריכה 5, שבה ממקדים מפעלי ים המלח את פעילותם התעשייתית. המחפרים ירסקו את הקרקעית שבה שוקע המלח.

הליך התכנון צפוי להימשך כשנתיים

לדברי גורמים הנדסיים, מדובר במלאכה קשה, שכן חוזקו של המלח שהצטבר בבריכה הוא כחוזקה של רצפת בטון מזוין. בכל נקודה יגרדו הדוברות כמטר של מלח. הן ישאבו אותו החוצה ויפרקו אותו בסמוך למסוע ענק, שאורכו יהיה 36 קילומטר: הוא יוקם בין כביש 90 לבריכה 5 ויניע מדי שעה כ-3,000 טון של מלח אל האגן הטבעי.

המלח ייפרק מהמסוע בטרמינל מיוחד שיוקדם בין מצדה לעין גדי, ייערם לייבוש, ולאחר מכן יועמס על שלוש דוברות אחרות, שלהן תפקיד הפוך מזה של הדוברות שיפעלו בבריכה 5: הן יישאו אותו לנקודה עמוקה באגן הטבעי, שם בטנן תיפתח לשתיים ותאפשר את שיקוע המלח אל מעמקי האגן.

הליך התכנון של המיזם הענק צפוי להימשך כשנתיים: הוא כולל אישורים של ועדות וביורוקרטיה (המדינה הבטיחה לכיל לסייע בקיצור הליכים). מלאכת ההקמה עצמה של התשתיות - בניית המסוע, רכש הדוברות והרכבתן, קליטת העובדים והכשרתם ועוד - יימשכו שנתיים נוספות. המטר המעוקב הראשון של המלח שיגורד מתחתית בריכה 5, יגורד רק בעוד ארבע שנים. בינתיים, מפלס הבריכה עולה בקצב של 20 ס"מ בשנה ומתקרב במהירות מדאיגה אל המלונות הסמוכים בעין בוקק. "עכשיו התחיל המרוץ נגד הזמן. התחלנו אותו מאוחר והמטרה היא להדביק את הפערים", אומר גורם הנדסי בכיר שמעורב בתוכנית.

כך יתנהל פרויקט קציר המלח
 כך יתנהל פרויקט קציר המלח