דיווח: ישראל וארה"ב קובעות קווים אדומים לתקיפה באיראן

ב"דיילי ביסט" האמריקני פורסם כי בשל החשש בוושינגטון שירושלים תפעל לבדה נגד הגרעין של טהרן, דנות ארה"ב וישראל בקביעת כללים שהפרתם מצד איראן תגרום לשימוש בכוח צבאי נגד הרפובליקה האיסלאמית

האם ישראל וארצות הברית מקיימות ביניהן דיונים על ה"קווים האדומים" בהתקדמות תכנית הגרעין של איראן, שחצייה שלהם תוביל לתקיפתה על-ידי האמריקנים? העיתון "דיילי ביסט" דיווח כי שר ההגנה האמריקני, לאון פאנטה, הצליח לעורר את חמתם של בכירים בירושלים כשהזהיר בתחילת החודש כי מתקפה חד-צדדית של ישראל על אתרי הגרעין של איראן "תביא את המזרח התיכון לעימותים שאנו נתחרט עליהם מאוחר יותר".

שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, הגיש בשל כך מחאה דיפלומטית רשמית. בעקבות המהלך, העביר הממשל מסר מרגיע לירושלים שלפיו לא תאפשר ארצות הברית לאיראן לחצות את אותם "קווים אדומים" בפיתוח תכניתה הגרעינית. על כן, סבורים בוושינגטון כי לא תהיה לישראל סיבה לפתוח במערכה צבאית נגד טהרן בעצמה.

לפי הדיווח בעיתון האמריקני, מלמד היחס בוושינגטון לסוגיה לא רק על משבר האמון בין נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו - אלא גם על קיומה של תכנית מגירה חשאית שנועדה למנוע מהקשר הקלוקל בין שני המנהיגים יידחק את ישראל לפתוח לבדה במבצע צבאי נגד איראן.

בעקבות התגובה: פאנטה מתבטא אחרת

הניסיון ליישר את ההדורים בכל הקשור לתיאום בנושא בין שתי המדינות תפס תאוצה בחודש הנוכחי. לפי הדיווח, נושאים אלו עלו בפגישה שקיים בשבוע שעבר בוושינגטון שר הביטחון, אהוד ברק, עם תת-מזכירת המדינה לענייני מדיניות, וונדי שרמן. נוסף על כך, נידונה הסוגיה גם בביקור שערך בישראל בשבוע שעבר יועצה הצבאי של מזכירת המדינה קלינטון, רוברט איינהורן.

כחלק מהפקת הלקחים מהמתח שעוררו התבטאויותיו בתחילת החודש, טענו ב"דיילי ביסט" כי פאנטה "הוריד פרופיל" בכל הנוגע לדבריו הפומביים בסוגיית האפשרות לתקיפה ישראלית חד-צדדית על מתקני הגרעין של איראן וההשלכות הקשות, לראייתו, שעלולות לעלות מהמהלך.

בין היתר, ציינו בעיתון כי השינוי ניכר בריאיון שהעניק פאנטה לרשת CBS, שבו הצהיר כי ארצות הברית תהיה מוכנה להשתמש בכוח נגד איראן כדי לבלום את ניסיונותיה להתחמש בנשק גרעיני.

לגיבוש נוסח ה"קווים האדומים" שעליהם דנים נציגי שתי המדינות אחראי, לפי הדיווח, מת'יו קרוניג. הוא שימש יועץ מיוחד של משרד ההגנה האמריקני לענייני אירן עד לקיץ האחרון.

לפי העיתון, סוכם בין היתר כי ארצות הברית תתקוף את מתקני הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית במצב שבו תורה טהרן על גירוש פקחי הנשק האטומי משטחה."קו אדום" נוסף שחצייתו תוביל לפעולה צבאית יהיה במקרה שאיראן תחל בהעשרת אורניום בדרגה מתאימה לייצור נשק, וכן בתרחיש שבו יותקנו במכון המרכזי של הרפובליקה האיסלאמית להעשרת אורניום בעיר קום צנטריפוגות מתקדמות.

בריאיון שהעניק, הביע קרוניג חשש כי "אירן תפתח במרוץ לבניית כורים גרעיניים סודיים". באשר לשאלת העיתוי לתקיפה אפשרית, הוא השיב כי "פיתוח מתקני אטום חדשים תהיה עילה רבת חשיבות בקבלת ההחלטה להפעיל כוח".