ריברבד לקראת רכישת אקספנד בכ-10 מיליון דולר

אקספנד פעלה 3 חודשים תחת כונס נכסים ■ העסקה מחכה לאישור ביהמ"ש

אחרי שלושה חודשים של פעילות תחת כונס נכסים, מגיעה חברת אקספנד לסוף הדרך.

ל"גלובס" נודע כי החברה עומדת לקראת מכירה לחברת ריברבד (Riverbed) המתחרה, בכ-10 מיליון דולר. העסקה אמורה להיסגר בשבוע הבא, לאחר שהמנהל המיוחד שמונה על-ידי בית המשפט המחוזי בחיפה להפעלת החברה ומכירתה, עו"ד פז רימר, יביא את העסקה להחלטת בית המשפט.

אקספנד מגיעה אל סוף דרכה באופן עצוב במיוחד. מאחוריה יש 13 שנות פעילות בתחום טכנולוגיה לייעול השימוש ברשת הארגונית, ובעיקר בגישה מרחוק ליישומים שרצים על שרתי החברה. החברה גייסה כ-100 מיליון דולר, שרובם יימחקו בעקבות מכירת החברה. בין המשקיעים בחברה ניתן למנות את בעלת המניות המרכזית קרן תמיר פישמן, הקרנות אתגר, ורטקס, אינטל קפיטל, טכנופלס, וכן יורוקום, דסק"ש ותאגיד המדיה טיים וורנר.

לפני כשלושה חודשים הגישה קרן פלנוס בקשה למינוי כונס לחברה בעקבות חששה כי אקספנד לא תצליח להחזיר חוב של כ-10 מיליון דולר. פלנוס נתנה לאקספנד הלוואות מאז 2007, ולאחר כמה דחיות בהחזר החוב, החליטה לבקש מינוי כונס.

בבקשה ציינו אקספנד ותמיר פישמן כי לחברה יש שתי הצעות רכש בגובה של 6 מיליון דולר, אך המכירה תתבצע בסופו של דבר לפי שווי גבוה יותר.

לאורך השנים הצליחה אקספנד לזכות להערכה על הישגיה הטכנולוגיים, אך מבחינת הביצועים התפעוליים מצבה היה פחות מרשים. כפי שמפורט במסמכים שהוגשו לבית המשפט, החברה מפסידה כרבע מיליון דולר בחודש, ורשמה הכנסות של כ-11 מיליון דולר ב-2010. למרות שאקספנד הייתה בין הראשונות בתחומה, היא לא הצליחה לפרוץ. למרבה האירוניה, הרוכשת ריברבד הייתה בתחילת העשור הקודם המתחרה הקטנה .

ריברבד נסחרת כיום בנאסד"ק לפי שווי שוק של 3.7 מיליארד דולר, והיא אמורה לסיים את השנה עם מכירות מוערכות של 720 מיליון דולר. זוהי הפעם השנייה שריברבד שוקלת לרכוש את אקספנד. בשלהי 2009 ניהלו החברות מו"מ לעסקה בגובה של כ-30 מיליון דולר לאקספנד, אך זו לא התממשה לבסוף. אם הרכישה הנוכחית תאושר, תהיה זו הרכישה הראשונה של ריברבד בישראל.

סימן שאלה נוסף נוגע לעובדים. עם כניסת החברה להליך הכינוס, פוטרו כמה עשרות מעובדיה כדי לסייע לאיזון הפעילות. בהתחשב בסינרגיה בין השתיים, ייתכן שריברבד תשמור חלק קטן מהפעילות העסקית ומפעילות הפיתוח, ותעסיק מספר עובדים מקומיים.