העלאת מס חברות תחתוך 3.3 מיליארד ש' מהון חברות הנדל"ן

כך מעריכים כלכלני חברת מידרוג, המציינים כי השפעת שינויי המיסוי על מאזני החברות תבוא לידי ביטוי בהורדות דירוג החוב לחלק מהן ■ זאת, בנוסף להעלאת המס על רווחי הון בבורסה ל-25%, ש"תנגוס" ברווחי המשקיעים ובכספי הפנסיה

שלושה שבועות חלפו מאז הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית רפורמה מקיפה מאוד בתחום המיסוי בישראל, הכוללת בין היתר העלאת מס החברות ל-25%; כעת מעריכים בחברת מידרוג, כי השפעת הרפורמה שגובשה בעקבות דוח טרכטנברג, תוביל לצמצום של כ-3.3 מיליארד שקל בהון העצמי המצרפי של כ-60 חברות נדל"ן הנסחרות בבורסה (44 מהן מדורגות במידרוג). נתון זו משקף ירידה של כ-3.6% בסך ההון העצמי של החברות.

מחבר הדוח, עו"ד ורו"ח אילון גרפונקל, אנליסט בכיר במידרוג, מעריך, כי בתוך הענף החברות אשר צפויות להיפגע באופן הקשה ביותר, הן חברות הפועלות בתחום הנדל"ן המניב בישראל - זאת בשל היקף המסים הנדחים שהוכרו בהן לאורך השנים בשל שיערוך נכסים. בהתאם לכך, במידרוג מעריכים כי שיעור הירידה בהון העצמי של חברות הנדל"ן המניב הפועלות בישראל, יגיע לכ-6%; והשינוי ביחס הון למאזן אצלן, יגיע לכ-2%.

מרבית החברות התייחסו להשפעה האפשרית של השינוי במיסוי כבר בדוחות הרבעון השלישי, והציגו אותה למקרה שבו הרפורמה הייתה יוצאת אל הפועל בתקופת הרבעון המדובר. השפעה זו משקפת עלייה של מאות מיליוני שקלים בהוצאות המסים אצל כל אחת מהן, שתבוא לידי ביטוי בירידה בהון העצמי של הסכום שהציגו. במרבית המקרים השינוי יבוא לידי ביטוי גם בשורה התחתונה. נציין כי במהלך 2009 רשמו החברות הכנסות חד-פעמיות משמעותיות, בשל הפחתת שיעורי המס.

בולטת במפחיתות צפויה להיות קבוצת עזריאלי של דוד עזריאלי, שהעריכה כי העלייה בהתחייבויות המסים הנדחים נטו, בשל העלייה בשיעור מס חברות, הייתה מסתכמת אצלה בלא פחות מ-582 מיליון שקל, והסכום, רובו ככולו, היה נזקף לדוח רווח והפסד; במליסרון של ליאורה עופר הסכום מגיע ל-385 מיליון שקל; ואילו בכלכלית ירושלים של אליעזר פישמן ההערכה היא, כי ההשפעה על הרווח הנקי הייתה מגיעה ל-278 מיליון שקל.

נכסים ובנין, מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, העריכה כי ההוצאה החד-פעמית של מסים שתרשום תגיע ל-120 מיליון שקל; אלרוב של אלפרד אקירוב העריכה הוצאה של 96 מיליון שקל; גזית גלוב של חיים כצמן ודורי סגל העריכה, כי ההשפעה על ההון והרווח הנקי אצלה תהיה בהיקף של 73 מיליון שקל.

בעלות הדירוג הנמוך ייפגעו יותר

כחלק מרפורמת המס שאושרה, שיעור מס החברות מ-2012 ואילך צפוי לעלות כאמור ל-25%. זאת בניגוד למתווה הפחתת מס החברות, שאושר ב-2009 במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית.

במידרוג מסבירים, כי "הפרש קיים בין אופן הכרה בהכנסות והוצאות לפי התקינה החשבונאית לבין הדוחות לצורכי מס, מוכר במסגרת הדוחות הכספיים כיתרת מסים נדחים. מכיוון שיתרות המסים הנדחים בדוחות הכספיים נרשמו, עד עתה, בהתאם לשיעורי המס טרם הרפורמה, ולעתים אף לפי שיעור של כ-18%, החל מדוחות דצמבר 2011, החברות יחויבו להגדיל את יתרת המסים הנדחים על חשבון קיטון ההון העצמי, ובדרך כלל תוך הכרה בהוצאות ניכרות בדוחות הרווח והפסד".

במידרוג מדגישים כי החברות הפעילות בתחום המניב, בעיקר אלה המחזיקות בדירוג חוב גבוה, "אינן מממשות נכסים בהיקפים משמעותיים, ולכן אינן נדרשות לתשלום מלוא החבות המיסויית הפוטנציאלית הרשומה במסגרת סעיף המסים הנדחים".

לעומתן, חברות בעלות דירוג נמוך יותר, "מצויות לעתים בלחץ תזרימי, המצריך נפח מימושים גבוה יותר, ולכן הן עלולות להידרש לתשלום המס בגין הרווחים. אולם, יצוין כי, לרוב בשל הפסדי מס צבורים, ומחירי מכירה נמוכים הנובעים מתנאי מימוש מהיר המאפיינים את פעילותן, תשלום המס בפועל עשוי להיות נמוך מיתרת המסים הנדחים".

במידרוג מציינים, כי השפעת שינויי המיסוי על המאזנים של החברות תבוא לידי ביטוי בהורדות דירוג בחלק מהחברות המדורגות, ומעריכים כי "במרבית המקרים הפוטנציאל המיסויי וההשפעה הכלכלית תזרימית צפויים להיות נמוכים".

בכמה יקטן ההון העצמי שלך חברות הנדלן בעקבות ועדת טרכטנברג
 בכמה יקטן ההון העצמי שלך חברות הנדלן בעקבות ועדת טרכטנברג