מודי'ס: הסיכון הגדול ביותר לדירוג ישראל - המצב הביטחוני

מודי'ס מותירה דירוג ישראל על A1 עם תחזית דירוג "יציבה" ■ "כלכלת ישראל איתנה ודינמית... אך התהפוכות הפוליטיות במזרח התיכון הגבירו את הסיכונים הביטחוניים"

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית מודי'ס הותירה הלילה (ה') את דירוג האשראי של מדינת ישראל על "A1", עם תחזית דירוג "יציבה". המשמעות: לא נשקפת לפי שעה כל סכנה לדירוג האשראי של ישראל, אך מצד שני לא צפויה גם העלאת דירוג בעתיד הנראה לעין.

כלכלני מודי'ס מדגישים כי הם אינם מוטרדים מהעלייה בגירעון כל עוד יחס החוב לתוצר אינו עולה באופן משמעותי וכל עוד הממשלה עומדת בתוואי הורדת יחס חוב-תוצר לרמה של 60% (לעומת כ-76% ב-2010). הסיכון העיקרי שמודי'ס מציינת הינו סיכון גיאו-פוליטי, נוכח האביב הערבי והאיום הגרעיני האיראני.

"כלכלת ישראל איתנה, דינמית, תחזית יצוא ההיי-טק לטווח הבינוני-רחוק הינה טובה, אם כי היצוא חשוף לתנודתות בסחר העולמי", כותבים הכלכלנים. "יחס החוב-תוצר כבר ירד מתחת לרמה שלפני משבר האשראי הגדול כבר בסוף 2010. התהפוכות הפוליטיות במזרח התיכון הגבירו את הסיכונים הביטחוניים וערערו בריתות יציבות שהיו לישראל במשך עשרות שנים".

מודי'ס מציינת כי ירידה בסיכונים הגיאו-פוליטיים יכולה להביא להעלאת דירוג האשראי של ישראל, או לחלופים הפחתה ניכרת של יחס החוב-תוצר. "תפנית חיובית תהיה גם הגברת התחרותיות כתוצאה מהפחתת הריכוזיות במשק", כותבים הכלכלנים.

מצד שני, הגורמים שעלולים להוביל להורדת דירוג האשראי של ישראל הינם הסלמה בזירה הגיאו-פוליטית או העמקת הגירעון.