יוקר מוצרי המזון: פערים של עד 450% בין ישראל לאיטליה

שישיית מים סן בנדטו, חצי ליטר לבקבוק: 6 שקלים באיטליה, יותר מכפול בישראל ■ 50 שקיות תה ארל גריי עולות 10.5 שקלים באיטליה - ובישראל 450% יותר

9 שקלים בלבד תשלמו באיטליה על שישיית מים מינרליים, 2 ליטר לבקבוק, של סן בנדטו. 6 שקלים תעלה שישיית מים מינרליים של חצי ליטר, של אותו מותג, בסניף רשת famila האיטלקית באגם גארדה. בישראל המחיר יותר מכפול.

אגם גארדה באיטליה הוא אזור תיירותי, והקונים ברשת famila במקום הם ברובם תיירים - במילים אחרות, קהל שבוי שמאפשר להפקיע מחירים. למרות זאת, מרבית המוצרים הנמכרים שם זולים משמעותית מהמוצרים ברשתות השיווק בישראל. בהשוואה לאזורי תיירות בארץ, הפערים גדולים עוד יותר.

הנה לכם דוגמאות נוספות ליוקר המחיה: חבילה של תה ירוק ארל גריי, 50 שקיות, עולה ברשת famila כ-10.5 שקלים. בארץ נשלם 450% יותר. יוגורט מולר פירות בגביע 150 גרם עולה 2.75 שקלים - ובישראל כ-4.7 שקלים.

חרם הקוטג' והמחאה החברתית הרחבה לא הביאו למהפכה של ממש ברמת המחירים לצרכן, וההשוואה לאיטליה היא רק הוכחה נוספת לרמת המחירים הגבוהה והלא מוצדקת בארץ.

באזור אגם גארדה נמצא פארק השעשועים הגדול באיטליה, ה"גארדלנד". ביום ממוצע פוקדים אותו אלפים רבים של מבקרים, קהל שבוי המיוחד. מחירו של פופקורן גדול בגרדלנד הוא 15 שקל. בישראל נשלם על אותו פופקורן באתרי השעשועים 28 שקל - 87% יותר.

תחת להטות אוזן קשבת למחאת הפופקורן שפרצה בקיץ האחרון בפייסבוק, בתי-הקולנוע ואתרי הבילוי האחרים בחרו בדרך אחרת - הם הקשיחו את מדיניות הכנסת מוצרי האוכל לאתרי הבילוי. אם בעבר בבתי-קולנוע רבים היה ניתן להיכנס עם פופקורן מהבית, באופן שהקל על משפחות את עלות הבילוי עם הילדים - הרי שבאותם אתרים בדיוק הבדיקות הוחמרו, ולבד ממים נאסרת כעת הכנסה של כל דבר אוכל אחר.

מחאת הפופקורן רשמה בעיקר הצלחה במודעות, לא הלכה למעשה, והקהל הישראלי הוכיח שוב כי הוא שבוי הרבה יותר מקהל התיירים באיטליה.

בקיץ 2011 הצרכן הישראלי למד שהכוח בידו או אולי בכיסו. הכוח הזה עשוי לחולל גם ב-2012 מהפכה שהרגולטור, למרבה הצער, לא דאג לה.