"הנהלת החברה עשתה לנו פיגוע ביחד עם המצרים"

(עדכון) - מחזיקי האג"ח של אמפל לא השתכנעו מניסיונות ההרגעה של סמנכ"לית הכספים, אירית אילוז, ואיימו: "אם מימן לא יביא הצעה נפרק את החברה מחר"

"מלבד הפיגועים בצינור הגז, היה עוד פיגוע - חברה שבשלוש שנים הפסידה 300 מיליון שקל, והבכירים לקחו לכיסם 80 מיליון שקל בשכר - זה אשכרה פיגוע. חברים, הנהלת החברה עשתה לנו פיגוע ביחד עם המצרים". כך התבטא היום אחד ממחזיקי האג"ח של חברת אמפל, הנמצאת בשליטת יוסי מימן, באסיפה שכינסה החברה כדי למנות נציגות משותפת לשלוש סדרות האג"ח שהונפקו על ידה, לצורך קיום מגעים להסדר חוב.

באסיפה, שנערכה במלון סיטי בת"א, נכחו כ-75 משתתפים, שכללו מלבד נציגי הגופים המוסדיים גם מספר רב של מחזיקי אג"ח פרטיים, להם חייבת החברה בסה"כ כ-870 מיליון שקל. יוסי מימן, בעל השליטה באמפל, לא הגיע לאסיפה, ובמקומו הופיעו מלבד עורכי הדין של החברה גם מספר מנהלים בכירים בה, ובהם סמנכ"לית הכספים, אירית אילוז, שלא סיפקה פרטים לגבי נכונות הבעלים להזרים לחברה מימון במסגרת הסדר עתידי.

אילוז אמרה היום - שבועיים לאחר שמימן הודיע כי בכוונתו לבקש ממחזיקי האג"ח דחייה של שנתיים בתשלום החוב - כי "לא תהיה שום 'תספורת' וכל החוב ישולם במלואו. אם יתאפשר או שהסיבות ישתנו לטובה, אמפל תחזור ללוח הסילוקין המקורי שלה".

בתחילת האסיפה סקרה אילוז את המצב הנוכחי של החברה, ואמרה כי "מאז הפיגוע הראשון בצינור הגז המצרי ועד היום אנחנו חווים אירועים קשים במצרים, שכוללים 11 פיגועים, שכולם היו נגד מערכת הולכת הגז שנמצאת בבעלות מצרים. המתקנים של EMG מעולם לא נפגעו".

EMG היא הגוף המתווך בין הגז המצרי לישראל. אמפל מחזיקה ב-12.5% ממניותיה של החברה, שהקימה את צינור הגז בין אל עריש לאשקלון. אמפל הסתמכה על הדיבידנדים שהיו אמורים להגיע מ-EMG כמקור לפירעון החוב למחזיקי האג"ח, אולם כעת בשל הפסקת הזרמת הגז ממצרים לא ידוע מתי, ואם בכלל, תוכל EMG לבצע חלוקת רווחים.

"אנחנו עדיין מאמינים שגם לאחר ההפיכה במצרים יש תוחלת לפרויקט. יחד עם זאת, מכיוון שאנחנו לא יודעים בוודאות מה יילד יום, אנחנו עושים גם פעולות בצד המשפטי", הוסיפה אילוז, ובהמשך הסבירה כי "אמנה בילטראלית זו אמנה שמספקת הגנה למשקיע זר, ותביעה במסגרתה הולכת למוסדות בוררות בינלאומית וניתנת לאכיפה בכל מדינה בעולם. שכרנו עו"ד שנחשב לאחד המומחים בתחום, והניסיון שלהם מוכיח שבוררות במקרה כזה לוקחת שנתיים, והם מעריכים שלאמפל סיכויי זכייה סבירים לקבלת פיצוי".

"מה מבטיח שעוד שנתיים תשלמו?"

עוד הוסיפה אילוז ואמרה כי "ההנחה היא ש-EMG תחזור למהלך עסקים רגיל, וב-2014 נקבל דיבידנד בהיקף של 20 מיליון דולר. במידה שלא נצליח במאמצים להחזרת הזרמת הגז, יש את התביעה".

לאחר שאילוז סיימה את דבריה ניתנה למחזיקי האג"ח רשות הדיבור, והרוחות התלהטו. "מה מבטיח שעוד שנתיים תשלמו את הכסף?" שאל אחד המשקיעים, בעוד משקיע אחר אומר כי "לבנות על התביעה הזו שהיא זו שתביא את הכסף לבעלי האג"ח - אם זה לא היה עצוב, זה היה ממש מצחיק".

בהמשך הציע המשקיע מתווה להסדר: "ההסדר צריך להיות קצר ופשוט: אנחנו ניאות לתת לחברה דחייה של שנתיים. בתמורה, כל הריביות תשולמנה בזמן, והכסף לטובתן יושם אצל הנאמנים. יוסי מימן ישים ערבות בהיקף של 60% מהקרן, שתלך ותופחת עם הפירעונות החלקיים. שכר הבכירים יופחת בצורה משמעותית ויישאר בידי החברה כהלוואת בעלים נחותה שתשולם אחרי מחזיקי האג"ח".

הנציג של בית ההשקעות קמליה שוקי הון, היה אגרסיבי אף יותר: "זה לא שיש כעס כלפיכם, אלא שהדרך היחידה בה נראה מקסימום כסף זה שהחברה תפורק מחר. אם מימן לא מביא הצעה מעבר לבקשת הדחייה, אנחנו מפרקים את החברה, נפרעים מהמזומן, מוציאם למכרז את גדות והתמורה העודפת שתתקבל עליה אחרי תשלום החוב לבנקים תלך אלינו, ונישאר עם EMG".

את מניות EMG רכשה אמפל מידי חברת מרחב הפרטית של מימן בשנים 2005-2006 תמורת כ-260 מיליון דולר, לפי שווי של יותר מ-2 מיליארד דולר. לאור זאת, העלה אחד ממחזיקי האג"ח הצעה מקורית לפיה "מאחר שבעל השליטה למעשה מכר נכס פרטי לחברה הציבורית, יהיה הגון אם החוב של הציבור יעבור חזרה לבעל השליטה, ואם בעתיד התביעה הבילטארלית תצליח, או שהגז יחזור לזרום, בעל השליטה יוכל לקבל חזרה את כספו, וכולם יהיו מרוצים".

נציגי החברה לא התייחסו כאמור לטענות ולהצעות שהועלו כלפיהם, ודבקו במטרה שלשמה זומנה האסיפה, מינוי נציגות משותפת לשלוש הסדרות תוך הבטחה כי הסדר החוב לא יכלול תספורת וכי הריביות השוטפות בשנתיים הקרובות (כ-32 מיליון דולר) ישולמו במלואן.