אקסלנס: ללא התערבות ECB, אג"ח איטליה בדרך ל"תספורת"

מנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה באקסלנס יניב חברון: "הרבעון הראשון של 2012 יהיה מבחן ראשון לתוכניות החילוץ של אירופה; גוש האירו ידולל, יוון ככל הנראה כבר בחוץ" ■ "דירוג צרפת יירד אם לא השנה אז בשנתיים הקרובות"

באקסלנס לא רואים סיבה לאופטימיות באשר לעתיד גוש האירו בשנה הקרובה, "מדיניות הצנע ושיעור האבטלה הגבוה יכבידו על הצמיחה בשנתיים הקרובות", מעריך מנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה באקסלנס יניב חברון, בסקירה מיוחדת לקראת השנה החדשה. עוד צופים באקסלנס כי שיעור האבטלה ימשיך לעלות בשנה הקרובה ובנוסף לכך גם הסנטימנט העסקי והצרכני נמצא בשפל וימשיך לדכא את הביקושים להשקעה ולצריכה.

להערכת יניב חברון, הרבעון הראשון של 2012 יהיה מבחן ראשון לתוכניות החילוץ של אירופה, גם תפקודה של קרן המטבע הבינלאומית עומד בפני מבחן.

למרות הבעיות, באקסלנס מעריכים כי גוש האירו ישרוד והניסיונות להגיע לפתרונות ימשיכו, כל עוד לגרמניה ולצרפת, שתי הכלכלות החזקות של גוש האירו הן בעלות אינטרסלשמור על האיחוד. עם זאת, מעריך חברון יכי גוש האירו ידולל "יוון ככל הנראה כבר בחוץ אבל אנחנו מעריכים שתהיינה נוספות". להערכת חברון, תספורת יוונית של 50% לא תספיק, יוון בדרך החוצה. "גם לאחר תספורת של 50%, אנו מעריכים כי יחס חוב תוצר של יוון צפוי לרדת ל-120% תוך 10 שנים".

צרפת צפויה להמשיך לעמוד במוקד ולהטריד את המשקיעים כיוון שיש הסתברות לא נמוכה לדירוג אשראי והיא עלולה לצאת ממועדון "מדינות הליבה" בשל החשיפה הגבוהה שלה לסקטור הבנקאות של מדינות הפריפריה. "גם אם השנה לא יירד דירוגה של צרפת, אנו מעריכים כי בשנתיים הקרובות דירוג האשראי שלה יירד". עוד מעריכים באקסלנס כי צרפת תידרדר למיתון - צרפת לא תעמוד ביעדי הגירעון שהציבה לעצמה והצמיחה עשויה להיות נמוכה מהתחזיות.

בהתייחס לאיטליה, מעריך חברון כי ללא התערבות מאסיבית של הבנק המרכזי, האג"ח של איטליה בדרך ל"תספורת". עוד מעריכים כי הכלכלה האיטלקית תמשיך להוות את האיום הגדול ביותר לקיומו של גוש האירו והיא צפויה להתכווץ בחדות בשנתיים הקרובות.