משרד השיכון החל להטיל קנסות על מוכרי דירות שלא דיווחו

על פי נתוני הממונה על חוק המכר, מספר המוכרים שלא דיווחו על עסקאות שביצעו עומד על כ-1,980 ■ מדובר בקנסות בגובה עשרות אלפי שקלים לעסקה, סכום הקנס המקסימלי על אי דיווח - 26,420 שקל

הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון החל בהטלת קנסות על מוכרי הדירות החדשות שלא דיווחו על עסקותיהם; ממשרד השיכון נמסר כי מיום חמישי האחרון נשלחו כ-3,000 מכתבים למוכרי הדירות שלא דיווחו. מדובר בקנסות בגובה של עשרות אלפי שקלים לעסקה.

על פי נתוני הממונה על חוק המכר, מספר המוכרים שלא דיווחו על עסקאות שביצעו עומד על כ-1,980, ומספר המוכרים שדיווחו באיחור עומד על כ-1,300. בסך הכל, כ-30 אלף עסקאות לא דווחו.

התיקון נכנס לתוקף ב-6 באוקטובר 2008 ולפיו כל מוכר דירה חייב לדווח לממונה חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון על כל עסקה של מכירת דירה עד 7 ימים מיום חתימת העסקה. על כל הפרה של אי דיווח, החוק קובע עיצום כספי מקסימלי בהיקף של 26,420 שקל.

הפרה של דיווח נחשבת כאשר הדיווח התקבל לאחר 7 ימים מיום חתימת העסקה או שלא התקבל דיווח כלל. במשרד השיכון הגבילו את מועד הדיווח עד ה-7 לדצמבר 2011 - תקופת "חלון ההזדמנויות" הסתיימה ומשרד השיכון מתכוון כעת לחייב את מפירי התקנה בתשלום.

נזכיר כי חוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות של רוכשי דירות) תוקן בעקבות פרשת חפציבה שפגעה ברוכשים רבים בשנת 2007. כלקח מן הפרשה נחקק תיקון לחוק המכר ב-2008 אשר מטרתו להגן על הרוכשים. החוק מחייב את מוכרי הדירות החדשות בדיווח על כל מכירה.

מרדכי מרדכי, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אמר כי הוחלט על המהלך משום שנאספו נתונים על מאות עסקאות מכר של דירות חדשות יד ראשונה בישראל שלא דווחו. "בתקופה האחרונה אפשרנו הזדמנות לדווח אף מבלי שיוטל עיצום כספי או לפחות להפחיתו במידה משמעותית. הלכנו לקראת המוכרים ככל הניתן, אך עליהם להפנים את הכללים המחייבים לדווח על מכר הדירות, אשר מטרתם להגן על ציבור רוכשי הדירות", אמר.