לאן נעלם אפקט ינואר?

אולי למקום שבו שקע "ראלי דצמבר". בחינת היסטוריה של מדדים - מי יעשה את זה החודש

הציפיות לראלי דצמבר כבר מאחורינו, והשנה החדשה מביאה איתה ציפיות חדשות לראלי ינואר. המושג, אפקט ינואר, מייצג התנהגות של שוק המניות שבה מצפים לעליות והחודש מסתיים באופן חיובי.

על האפקט, או הראלי, הצביעו לראשונה בשנות ה-40, אז היה נרשם אפקט מובהק כזה. מספר סיבות אפשריות להתרחשותו, אחת מהן היא מימושי סוף השנה של מניות, על מנת לנצל החזרי מס, ורכישתן חזרה בחודש ינואר. סיבה נוספת שהועלתה, היא השקעה של בונוסים שניתנו בסוף השנה הקודמת.

לאור העליות שנרשמו בתחילת השבוע בשוק המקומי, נשאלת השאלה האם אנו בתחילתו של ראלי ינואר, או שמא הן מלכודת דובים.

לצורך הבחינה, בדקנו את התנהגות מדד S&P ומדד ת"א 25 בחודש ינואר החל משנת 2001.

חיים - מדדים ראשיים
 חיים - מדדים ראשיים

לפי הטבלה שלעיל, אפקט ינואר לא קרה ב-11 שנים שחלפו. להיפך, יש סיכוי גבוה יותר להפסד בחודש ינואר, מאשר לרווח החודש. ההפסד הזה מתבטא גם בממוצע וגם במספר הפעמים של ירידות חודשיות לעומת עליות חודשיות.

התנהגות זו של אפקט שקרה בעבר ולא עוד, אינה ייחודית לאפקט ינואר, הנה, גם ראלי דצמבר לא חזר על עצמו. הסיבה היא שהשוק משוכלל יותר, וחלק מראלי ינואר מתחיל עוד בדצמבר (דבר שלא מתקיים גם בפני עצמו, אבל זה הלא הנושא הפעם).

המאמינים בראלי ינואר, טוענים שהאפקט עדיין מתקיים אבל רק במדד המניות הקטנות. הטענה היא שבמדדים אלו הסחירות נמוכה יותר, והצורך להתכסות על מכירות שנעשו בדצמבר, מעלה את מחירי המניות הקטנות באופן מובהק יותר.

את הרעיון הזה בדקנו על ידי בחינת מדד ראסל 2000 , ומדד ת"א 75. גם במקרה הזה ניתן לראות שהאפקט לא מתקיים. יש לציין שמדד ת"א 75 בשנת 2009, עלה בחדות עקב גילוי הגז, ובנטרולו, לא משתנה התמונה שגילינו במדדים השונים.

עם זאת, מדד ת"א 75 מציג את התמונה האופטימיות ביותר, אם יותר חודשי עליות מירידות. האם נמצא המדד המנצח?

חיים- מדדים
 חיים- מדדים

אז בחינה היסטורית מראה כי ראלי ינואר לא מתקיים, ולבטח לא באופן ברור ומובהק. אז למה משקיעים ממשיכים להתעקש על זה? הסיבה היא שהראלי מתקיים בימים הראשונים בלבד, ואח"כ מדד המניות יורד.

את הטענה הזו בחנו רק על מדד תל אביב 25 בארבע השנים האחרונות. (ברור שמספר התצפיות קטן מדי מכדי להסיק על מגמה, בטח בתקופה של משבר, צמיחה ומשבר נוסף תוך ארבע שנים).

עד כמה שניתן להסיק מהתנהגות השנים האחרונות לגבי השנה הנוכחית, הבדיקה שלנו מראה שבשלוש מתוך ארבע השנים האחרונות, פתח חודש ינואר בעליות, אך לבסוף התסיים החודש בירידות. רק בשנת 2008, נפתח החודש בירידות עוד בתחילת החודש.

אפקט ינואר לא מתקיים יותר.אם כבר, הסיכוי לירידות גדול מהסיכוי לעליות. זו התנהגות מוכרת מאפקטים נוספים שאיבדו מהמובהקות שלהם עם הזמן. בשוק המקומי ניתן לייחס זאת גם לאפשרות לבצע מכירה רעיונית, שמנעה את הצורך למכור מניות בדצמבר ולרכוש אותן שוב בינואר.

כפי הנראה, לא יהיה השנה ראלי בינואר (בטח אם יורידו לצרפת או לקרן החילוץ את דירוג ה- AAA שלהן, דבר שעלול לספק זרז לגל ירידות חדש). ייתכן ונראה מספר ימים של עליות בשוקי המניות, אבל המשך הראלי תלוי בנתוני האבטלה בסוף השבוע ובמשבר באירופה, יותר מאשר באיזה חודש נמצאים.

  • חיים נתן הוא כלכלן ראשי במנורה מבטחים פיננסים, בעל רישיון מנהל תיקים ובעל זיקה מכוח תפקידו לנכסים פיננסיים.
  • מנורה קרנות ו/או חברות אחרות בקבוצה עשויים להיות בעלות עניין אישי בני"ע מכוח כך שהן מחזיקות ו/או עלולות להחזיק ו/או לבצע פעילות בני"ע עבור עצמן ו/או עבור לקוחותיהן ו/או במסגרת אחרת. אין לראות באמור לעיל עבודת אנליזה של ני"ע ו/או הצעה של הנכסים ו/או הזמנה לרכשם ו/או ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בהם ו/או כהצעה או כשידול, במישרין ו/או בעקיפין, לקנות ו/או למכור את הנכסים, בשום אופן צורה ו/או דרך. שיווק ההשקעות לעיל אינו מהווה תחליף לשיווק המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.