קרנות האג"ח והמניות איבדו 27 מיליארד שקל בשנת 2011

מלבד ילין לפידות, כל בתי ההשקעות סבלו מירידה בנכסים ■ את הפדיונות הובילה הראל, עם יציאת כספים של 4.6 מיליארד שקל ■ תעודות הסל דווקא גייסו

אחרי שנתיים מצוינות, שבהן קרנות הנאמנות רשמו גיוסים מרשימים בהיקף של 37 מיליארד שקל, הגיעה שנת 2011, שבמהלכה גם התרחשה מפולת בשווקים. השנה החולפת דווקא התחילה עם גיוסים, אך במהרה התהפכה המגמה, והענף איבד 14 מיליארד שקל מנכסיו, וחזר להיקף הנכסים שהיה ביוני אשתקד - כ-142 מיליארד שקל.

עבור קרנות הנאמנות המסורתיות (אג"ח ומניות) השנה הייתה אף גרועה יותר. הן סיכמו את שנת 2011 עם היקף נכסים דומה לזה שניהלו בתחילת 2009 - כ-108 מיליארד שקל. אם נוסף לקרנות הכספיות מנטרלים גם את קרנות המק"מ, מקבלים כי הקרנות המסורתיות איבדו למעשה 27 מיליארד שקל, וביחד עם ירידות השערים בשווקים, שהביאו להתכווצות הנכסים, הן מנהלות כיום רק כ-100 מיליארד שקל - קרוב לרמתן בסוף 2008.

מרבית הפדיונות נרשמו בקרנות האג"ח הקונצרניות שאיבדו כ-16 מיליארד שקל בשנה החולפת. פדיונות נרשמו גם בקרנות אג"ח מדינה, למרות עליות השערים הנאות שנרשמו בשנה החולפת באפיק זה. בדומה ל-2008, גם השנה ברחו המשקיעים לקרנות הכספיות, ואלה גייסו כ-16 מיליארד שקל, והיקף נכסיהן מהווה 24% מנכסי הענף.

למעט בית השקעות אחד (ילין לפידות), כל מנהלי הקרנות סבלו השנה מפדיונות, וחלקם אף איבדו שיעורים דו-ספרתיים מנכסיהם. תמונה דומה אך הפוכה נרשמה בענף תעודות הסל, שגייס מיליארדי שקלים - ורק מנהל אחד רשם פדיונות בשנה החולפת (פסגות). לפניכם המספרים של 2011 בענף קרנות הנאמנות ותעודות הסל.

6 מיליארד שקל - זהו היקף הנכסים שנצברו השנה בקרנות המק"מ המשקיעות בני"ע אחד. מדובר בקרנות שצצו לראשונה בתחילת השנה הקודמת, ושאותן הגה זיו שמש - כיום מנכ"ל מנורה מבטחים פיננסים ואז מנכ"ל קרנות הנאמנות של פסגות. הן הושקו כדי להוות תחליף סולידי ראוי לקרנות הכספיות, שהחלו בזו אחר זו להעלות דמי ניהול. אין כמו שנה קשה בבורסה כדי להבריח את כל הלקוחות לאפיקים הסולידיים, ואכן ב-2011 תפסו הקרנות הללו תאוצה, כאמור. קרנות פסגות, כיום בניהול ירון דייגי, הן הגוף הגדול באפיק זה, עם קרוב ל-5 מיליארד שקל נכסים. בזכות קרנות אלה הצליח פסגות שבניהול רונן טוב לעצור את הדימום מקרנותיו בתחילת השנה, וכך סיימה פסגות את 2011 עם פדיונות של כ-2 מיליארד שקל "בלבד" בקרנות שאינן כספיות. כלומר, בנטרול קרנות המק"מ, הקרנות המסורתיות של פסגות היו מאבדות כ-7 מיליארד שקל.

1 זהו מספר מנהלי הקרנות שהצליחו לגייס כספים בקרנות מסורתיות השנה, ומדובר בילין לפידות. לקרנות החברה גויס סכום של 43 מיליון שקל ב-2011, שנותב בעיקר למספר קרנות בולטות של החברה - ילין לפידות מד"פ, שמנוהלת בהתאם למודל דירוג פנימי שנבנה בבית ההשקעות, ילין לפידות אג"ח מדורגות ללא מניות, וקרן האג"ח הלא מדורגות שלו.

בית ההשקעות, הלא כ"כ קטן כבר, נמצא על הגל במיוחד בשנה החולפת. לא בעזרת שיווק אגרסיבי, מבצעים למשווקים וגימיקים, אלא בזכות מוניטין, ביצועים ועלויות נמוכות יחסית. כך הגיע ילין לפידות להיות המגייס של השנה בשוק הגמל בפער גדול ממתחריו, והמנהל היחיד שהצליח לגייס בקרנות מסורתיות, למרות המגמה בענף. על ההצלחה של ילין לפידות השנה חתומים לצד יאיר לפידות ודב ילין, גם מנהלי חברת הקרנות - אסף אלדר ואורי קרן.

4.6 מיליארד שקל - זהו היקף הפדיונות בקרנות המסורתיות של הראל-פיא בשנה החולפת. מי שהייתה בשנה שעברה מובילת הגיוסים בפער גדול ממתחרותיה, הפכה השנה למובילת הפדיונות. חברת הקרנות שבניהול סמי בבקוב גייסה השנה למעלה ממיליארד שקל לקרנות כספיות, ולכן בשורה התחתונה עמדו הפדיונות שלה על כ-3.5 מיליארד שקל - גם כן הגבוהים בענף.

בקרנות אי.בי.אי חל מהפך באמצע השנה. חברת הקרנות הוותיקה שבניהול עודד גל התחילה את השנה ברגל ימין וגייסה תוך חצי שנה כ-2.5 מיליארד שקל. אולם מחצית השנה השנייה לא האירה פנים לחברה, ובסיכומה של השנה איבדו הקרנות המסורתיות שלה קרוב למיליארד שקל.

10.8% זהו נתח השוק של קרנות מיטב שבניהול רפי ניב. רק בתחילת 2011 עמד נתח השוק של מיטב על כ-7%, אך בעזרת רכישות וגיוסים לקרנות כספיות, הגיע מיטב להיות השחקן הרביעי בגודלו בענף.

מנהל נוסף שנהנה השנה מגיוסים לקרנות כספיות הוא מגדל שוקי הון. קרנות החברה שבניהול שגיא שטיין גייסו 4.2 מיליארד שקל לכספיות בשנת 2011, כך שלמרות פדיונות מהקרנות המסורתיות, של 2.7 מיליארד שקל, קרנות החברה הצליחו בשורה התחתונה לגייס.

3.3 מיליארד שקל - זהו היקף הגיוסים של קסם, חברת תעודות הסל של אקסלנס שבניהול אבנר חדד ובועז נגר, מתחילת השנה. מיזוג תכלית ואינדקס הביא אותן להיות השחקן הגדול בענף, אך קסם לא התמהמהה, האיצה את קצב הגיוסים שלה וחזרה להיות השחקנית הגדולה בענף, עם נתח שוק של קרוב ל-34%.

בדומה לקרנות, גם בענף תעודות הסל היו אלה התעודות הסולידיות ביותר שריכזו את הגיוסים. מדובר בתעודות הפיקדון - תעודות סל שמתחרות בפיקדון בנקאי ונותנות למשקיעיהן את ריבית בנק ישראל אליהן זרמו השנה 4.4 מיליארד שקל. כאמור, רק פסגות סל שבניהול טל ורדי לא הצליחה לגייס השנה, והיא רשמה פדיונות של 277 מיליון שקל. בסה"כ גויסו בתעודות הסל 4.2 מיליארד שקל, אך כאמור, רוב הגיוסים הגיעו מקסם.

ענף תעודות הסל גייס 4 מיליארד שקל ב 2011
 ענף תעודות הסל גייס 4 מיליארד שקל ב 2011